• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Lågpris Litium batteri med uppvärmning?

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Hej,
Har inte hittat något "lågpris" litium batteri med uppvärmning. Någon som kan rekommendera något, skall vara ca 150Ah och passa under passagerarstolen på en Fiat och helst ha BT.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej,
Har inte hittat något "lågpris" litium batteri med uppvärmning. Någon som kan rekommendera något, skall vara ca 150Ah och passa under passagerarstolen på en Fiat och helst ha BT.
Varför behöver du uppvärmning om du har batteriet i uppvärmt utrymme? Det viktigaste där att det har en tempsensor som gör att batteriet inte tar laddning när det är minusgrader. Värmen i bilen är betydligt effektivare än inbyggd uppvärmning.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har SBL 160Ah med uppvärmning och BT från Batterilagret som har samma mått som de AGM-batterier på 95 Ah som satt som original. Det kan ge 150 A. De flesta kan bara ge ca 80-100 A. Vi har 2000 Watt inverter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Varför behöver du uppvärmning om du har batteriet i uppvärmt utrymme? Det viktigaste där att det har en tempsensor som gör att batteriet inte tar laddning när det är minusgrader. Värmen i bilen är betydligt effektivare än inbyggd uppvärmning.

En hel del har förbrukare på året runt, larm, kameror m.m.
Men då måste man värma upp en hel husbil bara för att solpanelerna ska kunna putta in lite energi i det kallställda batteriet/bilen. :swoon:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En hel del har förbrukare på året runt, larm, kameror m.m.
Men då måste man värma upp en hel husbil bara för att solpanelerna ska kunna putta in lite energi i det kallställda batteriet/bilen. :swoon:
Värmeelementen i batterierna tar nog mer ström än panelerna ger på den kalla årstiden i så fall.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Värmeelementen i batterierna tar nog mer ström än panelerna ger på den kalla årstiden i så fall.
Idag var det minusgrader här kom några cm snö på förmiddan men så fort solen tittar fram så får jag in över 10A denna årstid.
Men visst i nov-jan kräver många watt på taket. så då gäller väl att värma hela bilen. Skönt med varmgarage :cool:
Måste man kunna ladda LFP i minusgrader då kan man använda de celler jag har, de kan laddas med 0,2C ner till -40grader, i mitt fall 40A ;)
 
Senast ändrad:

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Det är kanske dags att skaffa ett ordentligt vintertäcke till framrutorna, då slipper du frusna vattenskålar?
Jag har ett vintertäcke på framrutan (utsidan). Har även en Alu isolerfilt under instrumentbrädan och under golvmattan i förarhytten Tror att kylan kommer från golvet. Det kan fungerar utan uppvärmt batteri om jag lägger isolering under batteriet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har ett vintertäcke på framrutan (utsidan). Har även en Alu isolerfilt under instrumentbrädan och under golvmattan i förarhytten Tror att kylan kommer från golvet. Det kan fungerar utan uppvärmt batteri om jag lägger isolering under batteriet.
Det är något som är fel om du får minusgrader fram i bilen trots vintertäcke. Alufiltar isolerar väldigt dåligt byt till en riktig filt/täcke. Du har väl stängt bilens ventilation så att det inte blåser in där? Om din bil är en Fiat har du också ventilationsöppningar i bakkant på dörrarna som du behöver täcka för när det är kallt. Har du inga värmeutblås framåt i bilen?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har ingen större koll på lithium med eller utan värme. Säg att det ä ex -15 grader inne i bilen. Man ska åka i väg. Behöver man ett batteri med uppvärmning eller är det bara en försäljningsargument. Är det helt säkert att när jag startar bilen vid -15 med ett batteri utan uppvärmning att man kan programmera appen så ingen laddning startar vid minusgrader
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Har ingen större koll på lithium med eller utan värme. Säg att det ä ex -15 grader inne i bilen. Man ska åka i väg. Behöver man ett batteri med uppvärmning eller är det bara en försäljningsargument. Är det helt säkert att när jag startar bilen vid -15 med ett batteri utan uppvärmning att man kan programmera appen så ingen laddning startar vid minusgrader
BMSn sköter om laddningen så inget man behöver fippla med själv. Har beställt 2st från Sunlux och pratade med dom om just det här när jag var i valet mellan att köpa med eller utan värmare.
Hur det är med andra märken kan jag inte svara på men det borde vara lika
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Ett nedkylt litium batteri behöver många timmar i värme för att bli uppvärmt och möjligt att ladda. Startar man en resa med kall bil -15 tex så
får man ingen laddning när man kör även om värmen kommer i bilen så förblir batteriets inre kallt länge. Detta är ju bara ett problem när bilen användes under kalla förhållanden så sommar campare behöver ej uppvärmning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har ingen större koll på lithium med eller utan värme. Säg att det ä ex -15 grader inne i bilen. Man ska åka i väg. Behöver man ett batteri med uppvärmning eller är det bara en försäljningsargument. Är det helt säkert att när jag startar bilen vid -15 med ett batteri utan uppvärmning att man kan programmera appen så ingen laddning startar vid minusgrader
Jag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen.
Värme lär startas dygnet innan, först därefter kan man förhoppningsvis fylla vattentank, få igång kylen m.m. då är säkert batteriet också varmt och kan laddas.

Ifall batteriets lågtemp.stopp för laddning fungerar vet man bara genom att försöka ladda det i minusgrader.
Jag har sett många klipp på budgetbatterier där denna funktion falerat.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen.
Värme lär startas dygnet innan, först därefter kan man förhoppningsvis fylla vattentank, få igång kylen m.m. då är säkert batteriet också varmt och kan laddas.

Ifall batteriets lågtemp.stopp för laddning fungerar vet man bara genom att försöka ladda det i minusgrader.
Jag har sett många klipp på budgetbatterier där denna funktion falerat.
Jo jag
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag tror ingen eller extremt få startar en husbilsresa med -15C i husbilen.
Värme lär startas dygnet innan, först därefter kan man förhoppningsvis fylla vattentank, få igång kylen m.m. då är säkert batteriet också varmt och kan laddas.

Ifall batteriets lågtemp.stopp för laddning fungerar vet man bara genom att försöka ladda det i minusgrader.
Jag har sett många klipp på budgetbatterier där denna funktion falerat.
Jag också. Vi är nog flera/många som är "ingen".
 
Toppen