• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lättlagat i husbilen

H

hianders

Guest
Vi skall ju åka ut i helgen och då funderar man ju på lättlagad mat i husbilen. Gott även i hemmet!!

Jag kom att tänka på

Hyttsill
(Finns i en kokbok om Potatis där man också beskriver de olika potatissorterna. Har utgivits av Esselte Wezäta AB, Göteborg 1985)

För 10 personer (dela med 5 om ni är två)

10 urvattnade saltsillfiléer
100 g smör el margarin
4 stora gula lökar
3 dl vispgrädde

Lägg väl urvattnade sillfiléer i en ungssäker form. Klicka på hälften av matfettet. Stek i ugn, 250 grader i ca 15 minuter. Skala och hacka löken och bryn den lätt i resten av matfettet. Lägg löken på sillen och häll på grädden. Stek ytterligare ca 15 minuter tills grädden kokat in och såsen är tjock och simmig. Servera hyttsillen med bakad potatis (eller helt vanlig kokad potatis).

Garanterat MUMS!!:yes:

HBK 145 Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagat i husbilen

Jag saknar verkligen den tiden, när jag kunde äta sådan mat (100 g smör och 3 dl grädde), men det var före hjärtinfarkten!
Nu har jag gått på dietkurs. Där jag fick veta att jag kunde äta i stort sett allt, förutom det som kom från Arla och Scan och liknande matindustrier.
Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagat i husbilen

Tråkigt! Det var inte meningen att "inleda någon i frestelse"!! Kan du inte byta ut mot någon magrare variant av grädde och matfettet??

HBK 145 Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagat i husbilen

Jo, det kan jag och det gör jag också! Äggstanning (sillpudding i stället för sillgratin), men då får man ju se upp med kolesterolet. Hur man än vänder sig, så.....

Jag blev så sugen, så jag ska prova ditt recept! Hör ni inte av mig på ett tag efter det, så vet ni vad det beror på!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagat i husbilen

OK det lät ju lite dramatiskt men du fixar säkert en variant! :))) Hur är det med sill/fisk? Är inte det bra mot kolesterolet?!! Om du inte vill ta "gräddvariant" så gör en löksås med mellanmjölk (kanske) och stek sillen i nyttigt "fett". Så jobbigt det måste vara att alltid måst tänka på hur och vad du stoppar i dig. Men samtidigt nyttigt att behöva göra det kanske?!!!

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagat i husbilen

I kväll åt jag väldigt nyttig mat: fisk och ris ihop med div. grönsaker + rödvin (kolossalt nyttigt enligt en enig läkarkår), men vad hade jag i huvudet under tiden, jo sillpudding eller sillgratäng givetvis. Fantasierna satte igång: stekt fläsk med löksås, Janssons frestelse, Småländsk söndagskotlett, Isterband, fläsklägg m.m., koflott, koflott, även grisflott i mängder och alla härligheter som finns i den svenska husmanskosten dök upp i min arma hjärna.
Visserligen har jag "svenskt världsrekord" i bantning: 15 kg på 5 veckor (därtill var jag nödd och tvungen), men jag tror inte jag är kapabel att upprepa den bravaden, så vad gör jag nu? Intressant var att höra kommentarerna från mina välgödda kvinnliga kamrater den gången: 15 kg på 5 veckor, du är inte klok, det är ju livsfarligt, det kan man ju dö av!!
Vad har ni ställt med?!!
Jag reser med husbil för uppleva saker och ting, inte för att äta; gasolugnen sålde jag till en "behövande medmänniska" billigt och ersatte den med en vanlig "spritspis" Origo 3000, detta underverk för folk med gasolskräck och flottskräck!
Jag kommer inte att kunna sova inatt; jag kommer att drömma om alla dessa feta härligheter som berikar våra liv och som, som sagt, jag helst bara borde drömma om!
Jappe
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagat i husbilen

Sorry! Det var inte meningen, men det är ju ett fritt forum! :)))

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagat i husbilen

Ta det inte så allvarligt! Jag hade lite skrivklåda, bara!
Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagat i husbilen

Sov gott och var glad att du kan drömma om fettet som droppar!! Inte så kul faktiskt! Nu är vi inte "feta" vare sig gubben och jag men nyttigheter mår alla bra av. Jag har dock varit lite överviktig men "tack vare" lite deppighet gått ner mkt! Ha det bra Jappe!

Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagat i husbilen

Förlåt! Vad jag försökte säga var egentligen att det var ett intressant recept, en variant på sillgratäng, som varje matintresserad gourmet borde prova!
Kan du få fram ett bra recept på sillbullar också, så "är jag din för evigt"! Missförstå mig inte nu, jag har inte ätit en god sillbulle på snart 30 år!
Jappe
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Lättlagat i husbilen

varför ska det va så komplicerat? Ät alla sorters sill med en ko kt potatis,några knäcke brödsbitar ev lagrad (mager) ost och njut.
Samma problem !
Frank 59
 
H

hianders

Guest
Sv: Lättlagat i husbilen

Jappe - recept tack! På sillpuddingen.

fru hianders/Inger
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Lättlagat i husbilen

Tidigare kunde man köpa vattenlagd salt sill på burk som passade utmärkt till denna rätt. Den moderna plastförpackade varianten håller inte samma kvalitet riktigt, tycker jag, så nästa gång ska jag köpa salt sill och vattlägga den själv!

Recept? Tja några avsaltade sillfiléer skurna i bitar, några potäter, skivad lök mellan varven. Potatisen, skivad c:a en halv cm, i botten av formen och överst. Äggstanning över alltihop (inte för mycket mjölk). In i ugnen kanske 50 min på 225 grader.

Man kan också göra en variant på kokt potatis och "mjukad" lök för att det ska gå snabbare, c:a 30 - 40 min. i ugnen. Det passar kanske bättre i husbilen.

Vill man vara riktigt fin så använder man grädde i stället för äggstanning. Så gör dom i Fjollträsk och då kallas rätten sillgratäng!

Viktigt! Denna rätt kräver, förutom vissa drycker, lite vitpeppar och så måste man vara försiktig med saltet!

SILLPUDDING 2.jpg

Rätten blev ju vansinnigt god men kanske lite "blöt". Det verkar som om dagens livsmedelsproducenter har lyckats trycka in vatten i sillen för att den ska väga mer! Kanske bör man torka sillen noggrant och minska mängden mjölk i äggstanningen, kanske bara en dl. per ägg!

Men gott är det!

Skulle det råka bli något över så är det vansinnigt gott "dagen efter" om man fräser upp resterna med en hel del smör i en stekpanna!

Jappe

PS. Använd inte sillinläggningsvarianten med ättika för det smakar xxx i sillpudding! Jag vet för jag gjorde det misstaget en gång. Förpackningarna är väldigt lika! DS.
 
Senast ändrad:
Toppen