• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lätta husbilen med ca:110 kilo är det "dumt"

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Lätta husbilen med ca:110 kilo är det "dumt"

Tänkte samma tanke. Det blir stora påfrestningar och fordrar extraförstärkningar om väggen skall hålla.

Alltför många har fått erfara detta!

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Tack!
Ja vi brukar ha två cyklar på stället.
Ett reservhjul väger ungefär lika mycket som en cykel.
Stället på vår bil var från början tillverkat för 4 cyklar.
Sedan hände det en liten olycka :mad:, i början av vår husbilskariär (man skall inte förlita sig för mycket på backkameran!:rolleyes:).
Men olyckor skall vändas till något positivt, så jag kapade helt sonika av rören och gjorde om stället till ett tvåcykelställ (vi är ju bara två och ingen kommer nånsin att kunna se att det har varit ett fyrcykelställ), ett led i viktminskningen!
Eftersom stället är gjort för 100kg (det ser faktiskt stabilt ut, jag har hängt mina 95 kg i det!), så skulle jag till och med kunna sätta dit två reservhjul :D!
Men ett reservhjul kan inte släcka vår törst så det lär nog bli några öl och vin istället.:cool:
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

För att lugna alla oroliga själar så kan jag nämna att cykelstället hänger huvudsakligen i en skena som sitter bultad i husbilsväggen med mothåll på insidan. Stället har provats med 2 x 95kg vikter utan att det uppstår onormal rörelse eller olycksbådande oljud. Jag är dessutom välbevandrat i hållfasthetsläran. Nu känns det väl tryggt, eller?:rolleyes:
Julian

PS Beklagar att vi kommit en bit bort från trådens ämne! DS

Senast ändrad:

Miata

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025

Jag har monterat bort transformatorn till golvvärmen, den väger nästan lika mycket som ett flak öl...Gissa vilket man har mest glädje av på sommaren?

Janne
:swoon:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hejsan
Att köra utan reservhjul tycker jag känns otryggt, ifjol när vi var på nordiska träffen i Hödeshök, efter träffen så körde vi till Vadstena parkerade mellan en park och ett stort tegelhus ganska nära stranden (hamnen) skulle äta en smörgås förren vi skulle göra stan
När vi skulle sätta oss så hördes ett J----a ljud som som någon skulle ha startat en kompressor for ut och kolla vänstra bakhjuls ventilen söndersprucken (gummiventil nya sommar ringar mont. på våren) bytte ring såg aldrig Vadstena körde till Barensberg på en Camping såg en däckfirma när vi körde in till Barensberg skulle cykla dit ock kolla öppningstiden för Måndag morgon, cyklade fel så jag frågade ett ungt par som var ut på promenad med hunden var däckspelisten finns? Killen svarade jo det är min kompis som har firman:) här har du tel nummer ring honom i morgon bitte han är tidigt på jobbet
Det gjord jag tog 10 min när han bytte ventil
Men när vi körde mellan Vadstena och Barensberg tänkte jag hela tiden på om jag får punktering men det gör jag aldrig när jag har reservhjul i skick
Ha de Paffw
Ps lite utanför ämnet kanske Ds

F

F.d. 53012

Guest

Helt rätt tänkt vi tar aldrig med personer som väger för mycket utan smala personer som inte äter knappt något alls och tömning av latningen direkt för att hålla ner vikten.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Har inte denna tråd spårat lite snett nu?
Åter till en givande och saklig diskussion tack.

F

F.d. 5898

Guest

bra ide...ps jag tjänar mer än dig :)

Toppen