• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lätta husbilen med ca:110 kilo är det "dumt"

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Då man har åkte på semester tidigare år så har vi alltid kört med dubbla 80 amp Exide GEL batterier och cykelhållaren har varit monterad samt så har det lilla ALKOskåpet/säkerhetsboxen stått oanvänd .
Samt har man släpat runt på fullvattentank från start = 120 liter .

Tanken var att skippa 1 st Exide GEL batteri á 26,5 kilo (vi har 2 monterade) , vi har ju LEDlampor samt strömsnål TV och Laptop med lång batteritid och vi har ju 85 watt solpaneler och skall till Kroatien så det bör ju bli lite laddning också och även kommer vi stå på camping .

Säkerhetskåpet är ju 13 kilo och det har vi aldrig använt och det som är av värde skulle det vara passen ,kameran och plånböckerna men skulle man lägga in det varje gång man inte använder dom så blir det ju rätt knöligt bilen är larmad och ASSA säkerhetslås på dörrarna samt skjutfönstena kommer blockeras med en skena .

Cykelhållaren i bak = 8,5 kilo , vi har inga cyklar med och och har använt den som torkställning , vi har med oss torklina .

Vatten : Det finns ju egentligen ingen anledning att köra omkring med 120 liter vatten utan bör ju räcka med 60 liter = öppna kranen för "halv tank" = 60 liter .

Reservhjulet vill jag inte vara utan likaså en lång 230 v kabel så man inte blir stående utan AC på campingen .

Är "lättningen" tokigt tänkt med tanke på att man ligger ju på gränsen .

Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Lätta husbilen med ca:110 kilo är det "dumt"

Håller med dej helt och hållet. Men om vi skulle göra en längre resa utomlands, oavsett vart, skulle vi ha med oss 10 liter vatten hemifrån, i en svart förpackning, i händelse av magsjuka. Om man behöver vätskeersättning vet man att det vattnet är ok att använda.
Reservhjul, pumpat till 5 bar, inkl. alla verktyg för byte har vi också.

Hasse A

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dricksvatten har vi ett par flaskor i kylen .

Vad anser du om lättningen av skippa batteriet , cykelhållaren samt skåpet (som vi inte använt) .

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Helt rätt det är väl dumt att åka för överlast om man kan slippa.
Den tråden vi har haft med vikter tycks ha gjort nytta.
Hoppas flera tar efter.Så ni inte behöver ha loppmarknad för att komma vidare.
Det är många med dig som ligger på det berömda strået.:wideeyed:
2179
Drutten:music-icon:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Ang reservhjulet.
Jag provade att byta däck hemma i lugn och ro.
Det var inte helt enkelt. Bara att få fram reservhjulet som sitter i Fiat-originalhållare under bilen visade sig vara ett kapitel för sig. Var tvungen att domkrafta upp bilen då axel och avloppstank gjorde att hjulet inte gick att ta fram. Då var ändå bakhjulen i oskadat skick. Vet inte hur det gått om något av bakdäcken haft punka.
Sedan är det ju inga lätta enheter att hantera. Att stå på en motorväg eller annan trafikerad väg och byta hjul åt trafikhållet är helt uteslutet. Risken att någon galning kör in i bilen är överhängande varför även däckbyte åt vägrenen är uteslutet.
Vid punktering i de fallen, ut med folket ur bilen och bort från riskzonen, ut med triangeln och ring någon assisstantorganisation.
Jag köpte faktiskt en reparationssats för stålradialdäng (199kr) på Jula och den skulle jag kunna tänka mig att under trygga förhållanden använda.
Sedan har jag en "gojjaspruta med kompressor" som ytterligare en möjlighet. De senare kan användas om inte däcket är sönderfläkt.
Nej, inget reservhjul för vår del. Viktminskning 31kg med det var inte det avgörande utan riskmomenten avgjorde.
Har jag tänkt fel?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det måste vara ett betydligt bättre och billigare alternativ än att väga upp bilen.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det är nog bra att plocka bort grejer man inte behöver. Plockade själv bort Oyster parabol (analog) 25 kg. Samt en 500 liters takbox 8kg. Reservdäcket får vara kvar. Känns lite otryggt att plocka bort det.
Ha nu en bra semester och kör försiktigt.
Ha det

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Vid vår portugalresa feb-apr i år, bytte vi stålfälg+sommardäck (24kg) mot lättmetall+friktion (22kg), vinst 4 x 2kg. Tog med 1 reservhjul, förlust 24 kg.:cool: (reservhjulet sitter numera lättåtkomligt på cykelställets framsida). Bytte gasol-stålflaskor mot aluminium dito, vinst 2 x 7kg (sommartid borde man klara sig med en flaska, vinst ca. 18-25kg).
Bytte 2 gelbatterier (27kg/st) mot vanliga våta batterier (Biltema 20,5 kg/st), vinst 13 kg och de håller dessutom spänningen både högre och längre. Innan avfärd, efter lastning, vägde vi bilen och fyllde vattentanken precis så mycket som lagen tillåter (inkl. 2 vuxna + hund), i mitt fall upp till 3490kg. Av det som finns i kyl och matförråd hamnar det mesta så småningom i svartvattentanken. När den har tömts, kan vi fylla på förråden igen!:D Självjusterande viktbalans.
Jag medger att det är en ständig balansgång där vattentanken (120ltr.) är balansjusteringen i hela systemet. Någon enstaka gång tar vi den obefintliga risken att köra med max. 10% övervikt. (för mycket öl+vin)
Vi vill ha det så här, det gagnar bl.a. bränsleförbrukningen. En eventuell uppvägning drar med sig många onödiga kostnader och en högre driftskostnad. Man lär sig snart att det finns väldigt mycket ombord som man klarar sig utan och man lär sig dessutom att hålla balans i vikten inte enbart på husbilen. :rolleyes:
Julian

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Jag vill inte köra för långa pass utan att ta en bensträckare,
tar den på bensinmackar och tankar medan jag sträcker på
benen.
Tjänar ca 40-60 kg "packning" genom att bara tanka
drivmedel till nästa bensträckare.

/Leif

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Hur är det med assistans om man inte har något reservhjul? Är det någon som fått punka och begärt assistans utan att ha med eget reservhjul?

EssoJ

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Reservhjulet vill jag inte vara utan likaså en lång 230 v kabel så man inte blir stående utan AC på campingen .

Vi har just köpt en Adria Coral 670SL. Den hade inget reservhjul med. I stället földe det med en elektrisk kompressor med lagningsassa. Tanken är att den skall kunna pumpa upp och täta Däcket så att man kan ta sig till en verkstad och få däcket reparerat. Väger en bråkdel av ett däck och verkar vara en vettig lösning tycker jag. Har ju inte behövt pova än.
Hur ofta behöver man ett reservdäck egentligen?
Jag har aldrig använt nåt på någon av mina bilar. Har kanske fått fyra punkteringar på fyrtio år och alla har jag kunnat ta mig till verkstad för att få fixade.
Se till att ha riktiga däck innan du åker så är nog risken liten. Eller är det vnligare med punkteringar på usbilar?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är väl ifall att det skulle bli punktering och det har inte hänt mej heller men tar jag bort det så händer det väl .

Skulle det hända så blir det ju däckbyte med livet som insats för fy 17 va det är bökigt att få ut det och sen får jag ta det från luckan som är på vänstersidan = utåt vägbanan .

Skulle man få för lite luft i däcket och bara kör några meter så hjälper inte pump och punkaspray om nu däckets sida släppt mot fälgen .

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

EssoJ:

Vägassistansen tar bilen till närmaste verksatd om man får punktering och inte har något reservhjul.

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

I vår förra husbil hade vi reservhjul från början.

Sista gången när jag försökte byta hjul använde jag den medskickade domkraften. Jag la under en brädbit för att den skulle stå stadigt, lyfte bakhjulet och började skruva ur bultarna. När två bultar återstod gled bilen i sidled och rasade ner från domkraften. Hjulet satt så långt in och så bökigt till, så jag stod på knä och hade vänsterbenet lite under bilen. Jag klarade mig men jag blev så skrämd att jag aldrig mer kommer att försöka byta hjul utan en rejäl garagedomkraft.

För att förhindra att jag trots allt inte skulle göra ett nytt försök i en trängd situation, så monterade jag bort reservdäcket och infästningen.
Och fick en bonus, vikten minskade med 46 kg!

För mig blir det vägassistansen i fortsättningen.

Mvh Bengt

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hej!
Jag har lite lastvikt på min bil och funderar på att lämna reservhjulet hemma för att tjäna en 25-30kg. Reservhjulet ingår ju i tjänstevikten och polisen har kanske rätt att kolla mönsterdjupet även på detta så därför undrar jag om det är lagligt i Sverige, i Spanien (läste jag någonstans) är det olagligt. Risken att lämna reserven hemma är nog ganska liten. Jag har haft rörelse med bilar och haft ett fåtal punkteringar och då bara pyspunkor som varit enkla att fixa.
/Åke

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

En bättre idé är ju om du själv stannar hemma och låter
frugan åka själv så minskar väl vikten med minst 100 kg :twitcy:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

En bättre idé är ju om du själv stannar hemma och låter
frugan åka själv så minskar väl vikten med minst 100 kg

Nu börjar det likna nå't!:D

Det finns en gräns för viktjakten, iallafall hos oss!
På kortare turer inom Sverige kan jag tänka mig lämna reservhjulet hemma. Men då behöver vi å andra sidan inte viktvinsten. Utomlands på långtur är det otänkbart utan reservhjul även om vi då förlorar 24 kg i lastkapacitet. Vår bil väger 3,5 ton, eventuell punka är fixat på en kvart :cool:(skulle vi stå illa till, ringer jag självklart assitans!). Utan reservhjul: timslång väntan på bärgningsbil, bärgning till närmaste verkstad med allt vad det kan innebära i tid+pengar. Kan förstöra en hel semesterdag (de dyraste dagarna på året!). Däremot är det av säkerhetsskäl otänkbart att (utan assistans) ha reservhjulet monterat under bilen. Vi hardet på "ryggen" istället. Lättåtkomligt.
Som vanligt är det fråga om att göra val, alla väljer vi olika. Undrar dock hur många som har ”tränat” på ”pysflaskan+leksakskompressorn”? Vi lämnar den hemma, viktvinst 3kg (6-pack öl).:)
Julian

Sparetire1.jpg

Sparetire2.jpg

Senast ändrad:

Thomas & Annalena

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
890
Medlemskap
2026

Fan nu blev frugan sur:mad: hon väger bara 59 kg å cc det är du som väger hundra :)

F

F.d. 4927

Guest

Julian!

Bra idé! En undran bara: Kan du ha två cyklar samtidigt med hjulet, utan att överbelasta, då de flesta cykelställ (för två cyklar) brukar ha en maxikt på 50 kg?:confused::confused:

Lasse

Toppen