J
Jarn
Guest
Fabriksgarantin på min direktimporterade husbil går snart ut och jag har därför börjat undersöka det finstilta på försäkringarna.
Snabbt ser man att LF tar ut en extra självrisk på 5.000:- på maskinskadedelen, vilket inte Folksam eller Caravan Clubs försäkring gör.
Tänkte då byta bolag, men blir som många andra fundersam på prissättningen.
HBKs Folksam skulle kosta mig 7.391:- inkl allt
Motsvarande hos CC kostar 6.900:-
Hos LF betalar jag 4.000:- då ingår ej assistans eller maskinskada på bodelen, samt som sagt 5.000:- extra självrisk för maskinskada på bilen.
Tänker nog avsluta LF försäkringen och välja ett av de dyrare, då man ju får mer för pengarna.
I en annan tråd sägs det ju att man ibland får bättre pris på Folksam om man har tur o får tag i rätt person, så jag får ringa en gång till....
Har sänt detta mail till Länsförsäkringar och bett om en förklaring. De lovade svar inom ett dygn, men inte helt oväntat har jag inte fått något svar ännu.
"
Då fabriksgarantin på min husbil går ut om någon månad, så ser jag nu över försäkringsalternativen.
Jag har den idag försäkrad hos er i Länsförsäkringar Skåne (f.n. avställd).
Bilen är direktimporterad av mig själv då den var 6 månader och hade då gått 600 mil.
Jag köpte den av en större auktoriserad handlare och första ägare var den 75-åriga grundaren och ägaren av firman, därav också en rikhaltig extrautrustning.
För denna bil får jag en extra ”straff självrisk” på maskinskadedelen hos er på LF med 5.000:-
Om jag t.ex i stället haft en ”svensksåld” husbil som är 7 år gammal och gått 6.000 mil och dessutom varit hyrbil de första tre åren samt sedan haft 4 olika ägare.
Då har jag inte denna extra självrisk ??
Skulle vilja höra er motivering för denna, i mina öron, mycket märkliga prissättning?
Vilket av ovanstående exempel har högst skaderisk för er?
Dessutom strider det ju mot en av grundtankarna med EU, avseende fri rörlighet av
arbete och tjänster över gränserna.
Tacksam för svar inom kort.
PS. Till hösten kommer jag i samma situation avseende min personbil.
Snabbt ser man att LF tar ut en extra självrisk på 5.000:- på maskinskadedelen, vilket inte Folksam eller Caravan Clubs försäkring gör.
Tänkte då byta bolag, men blir som många andra fundersam på prissättningen.
HBKs Folksam skulle kosta mig 7.391:- inkl allt
Motsvarande hos CC kostar 6.900:-
Hos LF betalar jag 4.000:- då ingår ej assistans eller maskinskada på bodelen, samt som sagt 5.000:- extra självrisk för maskinskada på bilen.
Tänker nog avsluta LF försäkringen och välja ett av de dyrare, då man ju får mer för pengarna.
I en annan tråd sägs det ju att man ibland får bättre pris på Folksam om man har tur o får tag i rätt person, så jag får ringa en gång till....
Har sänt detta mail till Länsförsäkringar och bett om en förklaring. De lovade svar inom ett dygn, men inte helt oväntat har jag inte fått något svar ännu.
"
Då fabriksgarantin på min husbil går ut om någon månad, så ser jag nu över försäkringsalternativen.
Jag har den idag försäkrad hos er i Länsförsäkringar Skåne (f.n. avställd).
Bilen är direktimporterad av mig själv då den var 6 månader och hade då gått 600 mil.
Jag köpte den av en större auktoriserad handlare och första ägare var den 75-åriga grundaren och ägaren av firman, därav också en rikhaltig extrautrustning.
För denna bil får jag en extra ”straff självrisk” på maskinskadedelen hos er på LF med 5.000:-
Om jag t.ex i stället haft en ”svensksåld” husbil som är 7 år gammal och gått 6.000 mil och dessutom varit hyrbil de första tre åren samt sedan haft 4 olika ägare.
Då har jag inte denna extra självrisk ??
Skulle vilja höra er motivering för denna, i mina öron, mycket märkliga prissättning?
Vilket av ovanstående exempel har högst skaderisk för er?
Dessutom strider det ju mot en av grundtankarna med EU, avseende fri rörlighet av
arbete och tjänster över gränserna.
Tacksam för svar inom kort.
PS. Till hösten kommer jag i samma situation avseende min personbil.