• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Längd på husbil???

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Längd på husbil???

Tack för ett utförligt svar.Många bra saker att tänka på.Har hittat en husbil som verkar passa oss men drog öronen åt mig då den var 6,40.Tänkte om den var svår såld när den var så lång. Vi kanske vill byta upp oss i årsmodell om nåt år och då vill man ju inte förlora för mycke pengar på den man har.Är det vanligt att det inte finns någon servicbok på en husbil imp. från Tyskland? Det är en 92:a som gått 12300mil, 2,5 diesel.


Det är ju en sådan grej som är lite tråkigt anser jag att köpa en bil utan någon dokumentation över vad och hur förra ägare har skött bilen .
När jag importerade våran 1:a husbil så var jag nogrann med att få med alla papper från den och dessa levererades även till säljaren ( Hymercenter) när vi bytte bil .
Då vet du inget om när kamremmen byttes eller om kopplign är bytt ?
Dyra grejer som kan komma .
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

Nuvarande ägaren har bytt koppling,kamrem och förstärkt fjädrarna bak,Det sitter nya däck på bilen runt om,Den är gasoltestad, fukttestad och nybesiktad.Nytt batteri i bilen men inte i bodelen. Köper av en kille som har jobbat hela sitt liv med och meka lastbilar.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Längd på husbil???

Just 6m verkar de flesta broar och rederier ha som gräns. Men extrakostnaden för om bilen är 7 eller 8 meter t.ex. brukar vara ganska försumbar.
Vår är 12.15 meter (två våningar) och ibland önskar vi att den var längre och ibland kortare/mindre. För vår del är nog det viktigaste att vi trivs när vi står still.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Längd på husbil???

Vi har en alkovbil på 5,40 m. Jag valde en kort för att den är så lätt att manövrera och frikampa med var som helst. Och att kliva upp i alkoven är inte något problem, man gör ju det oftast bara en gång per dygn.
Willy
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Längd på husbil???

OK ,men jag är reumatiker så jag är glad om jag slipper klättra.Därför jag föll för den här husbilen, bodelen passar mig perfekt.
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Längd på husbil???

Att parkera sin HB på "vanlig ruta" kan ibland vara mindre smart, då det ju står personbilar tätt intill. Det händer att vissa slår upp en bildörr mot HB väggen, som är lätt att skada t.o.m slå hål på, dyrt att reparera. Betalningen lär du nog själv få stå för -så det är ingen slump att vi ofta ställer oss lite för oss själva.
 
Toppen