• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lämplig tätmassa för golvgenomföring (för dieselvärmare)

annerborn

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2024
Hej!
Jag är på väg att montera en dieselvärmare i husbilen (Eura mobil Contura 652 sb från 2005).
Tanken är att montera den på en genomföring/stos/turret i golvet så att avgaserna leds ner under bilen och förbränningsluften tas från under bilen.

Typ en sånhär genomföring/stos/turret:
Saa0d578e766f4d548b408a60a861ab6bl.png_640x640.png_.png

Så det kommer bli ungefär såhär (obs lånad bild):
Rh4pq4g.jpg

Det jag klurar på nu är vad jag ska ha för tätmassa för att täta genomföringen. Jag lär ju behöva täta...:

1. Snittytan som blir när jag tar upp hålet i golvet. Jag tror att golvet är ca 4cm tjockt, men jag vet inte riktigt hur det är uppbyggt.

2. Skarven mellan genomföringen/stosen/turreten och golvets ytterskal. Det verkar vara någon slags vit plastyta.
20240114_135015.jpg

3. Mellan stosens fläns och undergolvet inne i husbilen (belagt med plasmatta som jag ev skulle kunna skära bort).

Vad säger ni? Jag antar att nån slags värmetålig flexibel tätmassa vore att föredra, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara. I båtvärlden brukar ju Sikaflex 591 vara ett säkert kort, men jag jag vet inte om den är lämplig här.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Använder du gummi packningen som följer med ch värmaren, så kommer plattan varken bli varm eller läcka in avgaser....
 

annerborn

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2024
Använder du gummi packningen som följer med ch värmaren, så kommer plattan varken bli varm eller läcka in avgaser....
Gött, då behöver jag kanske inte hitta nån tätmassa som är värmebeständig. Det gör nog urvalet större. Då handlar det väl mest om att hitta nåt som hindrar vatten från att stänka upp och in i skarven/glipan mellan stosen och golvet när man kör i regn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gött, då behöver jag kanske inte hitta nån tätmassa som är värmebeständig. Det gör nog urvalet större. Då handlar det väl mest om att hitta nåt som hindrar vatten från att stänka upp och in i skarven/glipan mellan stosen och golvet när man kör i regn.
Sätt stänkskydd på bilen... Gör det enkelt... ;)
 
Toppen