• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lämplig första husbil som "bilburen nomad"

kodo

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
40450
Medlemskap
2024
Jag har framskridna planer på att växla om mitt liv på så sätt att jag vill spendera 7-8 månader i söderöver och resterande (läs sommarmånaderna) del i Sverige/Norden. Jag vill gärna göra detta bilburet - detta främst för att jag nog är att betrakta som en "nomad" med starka naturnära intressen. Framförallt är det Kanarieöarna som lockar av olika anledningar - kanske inte det närmsta målet för en total nybörjare som jag men men... Eftersom jag, som sagt, är en total nybörjare inom ämnet husbil vore det generalfel att inte fråga personer som är kunniga inom ämnet.

Jag kommer att färdas solo så det är ingen "jättemaskin" vi pratar om här. Jag såg ett koncept från Fiat (Fiat Ducato Expedition) som fångade mitt intresse och som passade in på det sätt som jag vill använda min husbil på. Med detta menar jag inte just den modellen utan mer att det var/är konceptet som lockade mig. Finns det något som liknar detta och vad skulle kunna vara en lämplig husbil för mig som första "testskott". Jag är inte intresserad av att köpa nytt utan gärna begagnad och här är det väl extra viktigt att man "vet vad man köper".

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Jag har framskridna planer på att växla om mitt liv på så sätt att jag vill spendera 7-8 månader i söderöver och resterande (läs sommarmånaderna) del i Sverige/Norden. Jag vill gärna göra detta bilburet - detta främst för att jag nog är att betrakta som en "nomad" med starka naturnära intressen. Framförallt är det Kanarieöarna som lockar av olika anledningar - kanske inte det närmsta målet för en total nybörjare som jag men men... Eftersom jag, som sagt, är en total nybörjare inom ämnet husbil vore det generalfel att inte fråga personer som är kunniga inom ämnet.

Jag kommer att färdas solo så det är ingen "jättemaskin" vi pratar om här. Jag såg ett koncept från Fiat (Fiat Ducato Expedition) som fångade mitt intresse och som passade in på det sätt som jag vill använda min husbil på. Med detta menar jag inte just den modellen utan mer att det var/är konceptet som lockade mig. Finns det något som liknar detta och vad skulle kunna vara en lämplig husbil för mig som första "testskott". Jag är inte intresserad av att köpa nytt utan gärna begagnad och här är det väl extra viktigt att man "vet vad man köper".

Stort tack på förhand!
Räkna med att första bilen inte blir helt rätt. Med andra ord välj ett prisläge från vilket du kan växla upp när du fått erfarenhet av som känns bra och mindre bra i första husbilen. Det som känns helt rätt och viktigt för andra kan vara helt tokigt för dig. När du fått span på någon modell som verkar bra, lägg ut en fråga om erfarenhetet av just den.

Hdkrister

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Vi hyrde en bil en vecka för o testa. Efter det tog det oss ett år o få fram en vettig bil. Vi blev så förtjusta i den så nu bor vi i den året runt, 2 år i Oktober.

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg kjøpte bilen min for 3 år siden, dette var min første bobil og ble kjøpt litt på impuls og panikk rett før feriestart, har tidligere hatt campingvogn. Jeg falt for interiøret, og syns fortsatt det er helt nydelig, men har etter hvert innsett at bilen er for stor for meg alene. Har derfor startet prosessen med å finne en mindre og mer praktisk bil, og er forberedt på å måtte ta et ganske stort tap ved innbytte.

Derfor: Ikke gjør som meg og kjøp en bobil på impuls eller pga tidsnød! Ta deg god tid og prøv ut ulike modeller, gjerne leiebil i perioder hvis det er nødvendig.

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Det är viktigt att tänka igenom var och när man ska använda den, hur mycket packning man behöver och vilka faciliteter man känner behov av och hur många som ska åka med och sova i den. 4WD har sina fördelar men väger extra och det är på få ställen man får köra utanför vägnätet, såvida man inte äger marken själv. Åk på utställningar och mässor för att se vad som finns, vilka tillverkare som har intressanta fordon, det finns då säkert äldre modeller på marknaden. Lycka till!

Toppen