Soderslatt
FD HBK Medlem
Efter midsommar lyfte jag ut två trötta Varta 95 Ah som vägde knappt 60 kg tillsammans och ersatte dem med ett Skanbatt 96 Ah Heat litium batteri som väger 12,5 kg. Bytet gjordes rakt av, så kallat "drop in".
Vi står aldrig vid "stolpe" varken sommar eller vinter och eftersom vi aldrig står mer än en, eller möjligen två, nätter på samma plats finns det ingen anledning att köra runt med elsladden.
Vår dygnsförbrukning är ca 30 Ah. De tillgängliga 96 amper timmarna i batteriet räcker således till och blir över. För vårt sätt att använda bilen.
Vid laddning går spänningen upp till 14,4 volt och stannar där en stund för att sedan ligga på 13,7 volt. Vilospänningen parkerar på 13,3 volt.
Bilens generator är av det intelligenta slaget vilket innebär att den laddar allt från ca 18 A till några få A. När solen skiner på solpanelen under sommaren spelar intelligensen ingen roll.
Nu på senhösten när solen verkligen lyser med sin frånvaro så blir laddningen med den intelligenta generatorn alltför osäker. Därför har batteriet kompletterats med en Votronic 12-12-30 booster så var det problemet ur världen.
Några rader också om vad det kostar. Två nya Varta 95 Ah hade kostat knappt 5000 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostar ca 50 kronor. Skanbatt batteriet kostade 11200 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostade ca 120 kronor. Vilket är ca 2,3 gånger mer än för samma kapacitet hos blybatterierna.
-Är det värt priset? Rationellt sett förmodligen bara för oss som aldrig står vid stolpe och som använder husbilen året om.
Till sist ett tack till Er pionjärer i klubben, ingen nämnd och ingen glömd, som skrivit och delat med sig av erfarenheter av litium batterier i husbil.
Vi står aldrig vid "stolpe" varken sommar eller vinter och eftersom vi aldrig står mer än en, eller möjligen två, nätter på samma plats finns det ingen anledning att köra runt med elsladden.
Vår dygnsförbrukning är ca 30 Ah. De tillgängliga 96 amper timmarna i batteriet räcker således till och blir över. För vårt sätt att använda bilen.
Vid laddning går spänningen upp till 14,4 volt och stannar där en stund för att sedan ligga på 13,7 volt. Vilospänningen parkerar på 13,3 volt.
Bilens generator är av det intelligenta slaget vilket innebär att den laddar allt från ca 18 A till några få A. När solen skiner på solpanelen under sommaren spelar intelligensen ingen roll.
Nu på senhösten när solen verkligen lyser med sin frånvaro så blir laddningen med den intelligenta generatorn alltför osäker. Därför har batteriet kompletterats med en Votronic 12-12-30 booster så var det problemet ur världen.
Några rader också om vad det kostar. Två nya Varta 95 Ah hade kostat knappt 5000 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostar ca 50 kronor. Skanbatt batteriet kostade 11200 kronor vilket innebär att varje tillgänglig Ah kostade ca 120 kronor. Vilket är ca 2,3 gånger mer än för samma kapacitet hos blybatterierna.
-Är det värt priset? Rationellt sett förmodligen bara för oss som aldrig står vid stolpe och som använder husbilen året om.
Till sist ett tack till Er pionjärer i klubben, ingen nämnd och ingen glömd, som skrivit och delat med sig av erfarenheter av litium batterier i husbil.