• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägre sitthöjd?

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej Janne!

Jag hade tur att finna två lätt beg elmanövrerade SAAB 9-5 stolar på Blocket. Gav 1500:- för båda. Fick en svets- och bilelkunnig kompis att hjälpa mig med jobbet. Kanske lite svårt att uppskatta kostnaden eftersom det var "kompispris" men det tog väl c:a 4-5 tim totalt. Den mesta tiden handlade om att anpassa "släd-anslutningen". Om man sedan nöjer sig med icke-el så blir det ju enklare men just elinställningen är ett klart plus! Små justeringar under färden sparar ryggen otroligt.

Sänkningen handlar i vårt fall om minst 5 cm. Klart märkbart. Enda nackdelen är att högerstolen inte kan "läggas" så mycket eftersom den då tar i "köket" i vår bil.

Vi har nu elmanövrerade stolar med, enligt mitt tycke, bästa åkkomforten på marknaden.

Ring mig gärna och/eller kom förbi så visar jag gärna. Kaffe ingår.

Staffan
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej

Jag har nu fått en lägre sitthöjd på förarstolen, det fick jag genom att ta bort snurrskivan som sitter mellan stol och underredet. Finns ingen anledning till att ha kvar den då det bakom förarplatsen är en fast soffa i sittgruppen.
Det blev ca 4.5cm lägre och det hjälper faktiskt:), skulle kanske inte göra något med ytterligare lägre men då skulle nog stolen behöva komma längre bak men det går ju inte.
 

kickibo

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ystad
HBK-Nr
22850
Medlemskap
2021
Sv: Lägre sitthöjd?

Samma problem här, gick ut i förrådet (mannen är en hamster och har många "bra-att-ha" prylar.) Hittade en liten trälåda ca 12 cm hög och ca 20x25cm stor. Klistrade på en bit liggunderlag på locket m dubbelhäftande tejp för att vara lätt att hålla ren + lite sviktande underlag o halkfritt.
Vips - ett perfekt fotstöd med förvaringsplats inuti (remmar till att säkra dörrarna på natten, finns där just nu)
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd ?

Hej!
Jag har en KABE Travel Master 2006. Är 186 cm lång och har problem med att jag ser bara i överkanten på vindrutan. Har varit i kontakt med KABE som i sin tur skickade mig till KAMA. Där säger man att man säljer en "stolssänkningsdel" till FIAT-stolar som ger en sänkning på 60mm. Min serviceverkstad kände till denna del men har aldrig gjort detta arbete. Min fråga är nu: Har någon erfarenhet av detta och kan man sänka förarstolen utan problem med den värmefläkt för bodelen som sitter under??
Mycket tacksam för svar!
ORVAR
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.589
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Lägre sitthöjd?

Jag har samma problem och har därför valt helintegrerad husbil. Alternativet att sänka förarstolen har jag inte funnit vara praktiskt eller lämpligt i något husbilsfabrikat, då det uppstår andra problem.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Om du har insynsskydd i form av veckad plast som löper i stänger från sidorna till mitten går det att ta bort den övre täcklisten och bara ha kvar stången. Då tjänar du ca fem centimeter sikthöjd så när som på en svart rund stång. En betydligt enklare åtgärd än att sänka stolen, dessutom kostnadsfritt om du gör det själv.

Enda nackdelen kan vara att det blir en springa på ca 15mm mellan taket och insynsskyddet men den täcks till största delen med solskydden.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Jag har också sänkt högerstolen ! Det finns tre sätt att göra det på. Ett dyrt (ca 1900:) ett mellanpris (ca 475:), och så Götes snikvariant (ur bra att ha lådan).
Så här ligger det till (min tolkning): Högerstolen har lagom höjd när den lämnar Fiat-fabriken. Den består då av tre delar, En bottenpall (ca 28cm) , en förhöjningsram (ca 12 cm) och själva stolen. När sedan husbiltillveraren vill ha en vridbar stol, sätter de in denna mellan pall och förhöjningsram och därmed har stolen blivit 6 cm högre. Billigt för dom ! Sen får vi själva lösa problemet bäst vi kan.
Det finns då tre olika sätt att lösa det på.
1 Sätta en fotpall framför stolen .
2. Köpa en lägre pall på Kama, om det går för batteriet eller elblocket som ska få plats under.
3. Byta förhöjningsramen mot sänkningssats som är 6 cm lägre än ramen.
Husvagnsprylar - Tillbehör för din husvagn
4. Tillverka sänkningsatsen av 4mm hård aluminiumplåt. (kräver tillgång till bockningmaskin eller mutbara känningar på mekanisk verkstad)

Obs det verkar vara mindre jobb med medtod 3 än metod 2.

// Göte J
 

figaro

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
3464
Medlemskap
2021
Sv: Lägre sitthöjd ?

Hej
Jag har en likadan bil och har sänkt förarstolen med en sänkningssats (kama)
man får lov att köpa nytt värmepaket(kama) för orginalet är för högt.
1 meter slang och några slangklämmor så gick det bra,c:a 3000:-+arbete om man inte gör det själv.
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd ?

Hej "Figaro"!
Vad menar Du med "likadan" bil?
Vad är det för värmepaket Du talar om?
Tacksam för besked!
Hälsningar
ORVAR
 

figaro

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
3464
Medlemskap
2021
Sv: Lägre sitthöjd ?

Hej.
Jag menar att Jag har en KABE Travelmaster WT,och det sitter ett värmepaket med fläkt under förarstolen som måste bytas mot ett lägre om man ska använda sänkningssatsen som säljs av Kama,för värme pkt är för högt.
Hälsningar
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd ?

Hej Figaro!
Tack för Ditt svar. Har Du möjligen beställningsnummer på sänkningstillsatsen och värmepaketet?
Underlättar min kommande kontakt med KAMA förmodligen!
Hälsningar
ORVAR
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd ?

Hej Figaro! (igen)
Är det möjligen så att värmepaketet kommer ifrån FIAT och inte KAMA?
Fortfarande mycket tacksam för svar!
ORVAR
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd!!! Vilket lyft!

Hej alla resliga husbilsförare!
Jag har nu fått min förarstol i min KABE TM (-06) sänkt med 6 cm. Nu ser jag trots mina 186 cm himmlen och behöver inte titta in i solskyddet!!
ETT STORT TACK till "FIGARO" och hans duktiga kompis Peter som hjälpt mig att montera ett lägre stolsunderrede och ett nytt värmepaket som ersätter det standardmässiga.
Hälsningar
ORVAR
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Ni som är initierade, var kan jag köpa en ny stol till passagerarsätet? Har en fiat ducato 1997. Helst begagnad.
Elisabeth
 
F

F.d. 30544

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Ok Jag har hittat denna sänkningssats på bla annat KAMA, undrar dock om någon har monterat någon sådan på en 2002-2005 (jag har själv en KABE TM 2003), sitter ju värmepaket samt fläkt under mina stolar, får verkligen ett lägre underrede plats då. Stolarna är ju på tok för höa som det är nu.

Med vänlig hälsning Stefan
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Beträffande ombyggnad av förarstol har jag fått information om att en ombyggnad idag inte är tillåten utan nytt typgodkännande!!
I mitt fall så har ombyggnaden gjort att jag överhuvudtaget kunnat använda min husbil.(FIAT -06) På mässor är det det första jag tittar på om man kan sänka stolen. Min fundering är nu: Är detta bara ett problem på halvintegrerade bilar?? Helintegrerade har ju ett helt skyltfönster??
ORVAR
PS När vi bytte badrum gjorde vi tvärtom dvs den nya toalettstolen valde vi 6 cm högre än den tidigare!! Fungerar utmärkt! DS
 
Toppen