• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lägre sitthöjd?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag har en Fiat årsmodell 06 med snurrstolar.
Är det möjligt att bygga om stolarna så att man kan sitta lite lägre?

En undrande Knausen
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Ja, det finns sänksatser, kostar ca 1800 Sek per stol, finns hos bla Kama.
De är mycket enkla att demontera/montera (8 st bultar per stol) hela underedet byts bara ut.
Bytte ut våra egna stolsundereden förra våren pga Kicki knappt nådde ner till durken med fötterna.
/ Bengt 333 (som bytt dessa underreden
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Tack för infon!

Ska kasta mig över Kamakatalogen innan jag somnar...

Godnatt
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Är det inte så att det kan bli svårt att få plats med batterier under stolarna om man sänker dom?

/Per
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Ursäkta att en Ford-ägare tar till orda. Våra stolar upplevde vi också som lite i överkant höga.

Efter byte till elmanövrerade Saab 9-5 stolar åker vi både bekvämare och lägre. Ja, rent av gudomligt gott!

Ett tips i alla enkelhet.
;)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej igen.

Nu har jag beställt sänkningssats till bägge stolarna. De kostar 1940:-/stol (Kama) men med god rabatt så blir det överkomligt. Jag har inte mina batterier i bodelen så för mig blir det inget problem.

Det var däremot problem med att få reda på om det sitter Fiatstolar i just min bil. Varken generalagenten för Fiat eller Knaus kan svara på den frågan. Nu fick det bli ett antagande att så är fallet. I vissa bilar byts stolarna ut och då kan det naturligtvis bli problem.
Går nu i väntans tider på att få mina stolsunderreden.

Tack Bengt för ett givande telefonsamtal om din sänkning av stolarna!

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 7621

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Ett litet billigt tips.
I stället för att sänka stolen så "höjde" jag golvet. Tog helt enkelt den ställning som finns till kupévärmare som placeras på golvet. Den är vinklad och ger Elsy ett perfekt fotstöd eftersom hon också har lite kort ben. Dessutom är den lätt at ta med även utanför bilen. Lade en bit matta på den för komfortens skull.

Hälsningar Rolf
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej
Vad menar du med "den ställning som finns till kupévärmare". Kan man köpa en så´n.
Det verkar vara en bra lösning även för oss eftersom min fru har problem med ryggen .
MVH/Dick
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lägre sitthöjd?

VI tok en hard skumplast og satte trekk på slik at fruen har en 50x50x12 pute under føttene - behaglig og enkelt. Skumplasten kom fra en gammel madrass, men kunne like greit kommet fra en shop. Trekket jeg brukte er et stykke markisestoff vi hadde liggende. Grei halvtimesjobb og billig.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Vi senket også stolen på passasjersetet. Største årsaken var at den som satt på passasjersiden fikk mesteparten av synsfeltet i området som ikke ble dekket av vinduspusseren. I regnvær var dette irriterende. Nå ser vi ut, men jekken som hadde plass under stolen må få en ny plass. Så det gjelder å sjekke hva som gjemmer seg under stolen først.
 
T

TORRE

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

HEJ
Det är bättre och biligare att gör en förhöjning det har jag gjort på min fiat 05
försök med det ha en bra helg
TORRE 1151:mh3:
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej igen.

Nu har jag beställt sänkningssats till bägge stolarna. De kostar 1940:-/stol (Kama) men med god rabatt så blir det överkomligt. Jag har inte mina batterier i bodelen så för mig blir det inget problem.........
Hälsningar
Knausen

Hej
Jag vill sänka förarstolen pga. min längd gör det lite svårt att se rakt ut, övre fönsterkanten stör lite, hur gjorde du, Knausen, för att få "god rabatt" ?
/Kjelle
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej igen.

Jag har precis samma problem som Dervan har. I min husbil sitter det mörkläggningsgardiner som "stjäl" några cm i överkant av framrutan.

Sitter jag och åker så är det precis som Leemar nämner ett problem att vindrutebladet ej sveper över hela rutan. Därför har jag beställt sänkningssats till bägge stolarna.

Beställning av två stolsunderreden plus annat som jag också behöver till min nyinköpta husbil gav mig bra rabatt. Hade jag vetat att fler var intresserade så hade vi säkert kunnat göra ett ännu bättre pris. Att göra gruppinköp skulle kanske kunna vara något vi sysslade med i Husbilsklubben i framtiden.

När stolarna har blivit sänkta så kommer förmodligen ett nytt problem. Man önskar nog sitta i "personbilsstil" med mer lutning bakåt på ryggdelen. Då gäller det att det finns plats bakåt bakom stolarna.

Man kan ju fråga sig varför man monterar på snurr-tillsatsen på originalstolarna som bygger på ett par cm utan att samtidigt sänka stolarna.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej igen.

Nu har jag monterat sänkningsatsen på bägge stolarna. Det blev riktigt bra och 6 cm lägre sitthöjd låter lite, men det är mycket. Jag sitter mycket bättre.

Man bör se till att man har plats bakom stolarna då det inbjuder att föra bak stolarna längre och det infinner sig lite mer personbilskänsla med sänkta stolar.

Jag började med passagerarstolen och lyfte bort stolen från snurran. Det blev mindre otympligt att hantera stolen men är ej nödvändigt. På förarsidan lät jag snurran sitta kvar under stolen. Nu hade jag blivit varm i kläderna så allt gick fortare...

Med vanliga verktyg klarar man detta själv men det strulade lite:

En insexskruv satt så hårt att jag var tvungen att borra ut den, vilket gick bra.

Golvet bakom stolarna gick för nära de nya sänkningssatserna.
Några retfulla milimetrar som jag fick slipa bort.

Eldragningen under pasagerarstolen fick ändras, med sladdarna var långa nog.

Handbromsen passade inte hundra när jag skulle sätta fast den i det nya underredet. Jag fick borra upp de tre hålen med 0,5 mm. Sedan var det bara att montera handbromsen.

Bifogar några bilder.

Hälsningar
Knausen

Knausstol0.jpg

Knausstol1.jpg

Knausstol2.jpg

Knausstol3.jpg

Knausstol4.jpg
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej
Jag har samma problem, tydligen är jag lite för lång.
Titttade i katalogen för KAMA och kunde endast finna säkningsats för föraren, jag har en Fiat 08 osäker på om det är orginalet då det finns en funktion att tippa siysen framåt eller bakåt, är man lite längre ger en bakåt tippning av sitsen bra stöd för benen.
Hursomhelst är det någon som vet om denna funktion (tippningsfunktionen) hindrar en sänkning av stolen, kan man sänka stolen på 2008 år modell av Fiat ?
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej.

Tittade som hastigast i Kamakatalogen och jag kan inte se någon sänkninssats till 2008 årsmodellen.
På min bil (Fiat 2006) var inte tippfunktionen några problem. Den sitter i snurrdelen.

Släng iväg ett mail eller ring till Kama, Fiat och Hobby. De bör kunna ge Dig bäst info om din bil.

Jag ringde runt innan jag sänkte stolarna och alla svarade efter bästa förmåga.

Hälsningar
Knausen
 
  • Gilla
Reaktioner: P&B
F

F.d. 4811

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Jag köpte en barn-pall som de använder på toan för att komma upp till tvättstället på IKEA till fotstöd och det funkar jättebra! Billigt också!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej igen.

En liten detalj till ang. sänkningen av stolarna som jag inte uppmärksammade från början men som jag åtgärdat idag.

När jag drog handbromsen tog den mot spärren som frigör snurran. Jag lossade plastbiten och kapade av 15 mm på spärren. Plastbiten är limmad och sitter riktigt hårt.

Med detta så är min sänkning avslutad. Alternativet hade varit ett kirurgiskt ingrepp för att minska längden på min kropp...

Hälsningar
Knausen
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Lägre sitthöjd?

Hej
Det verkar som det är ett problem att sänka stolarna på en Fiat -08 eftersom det sitter batteri under passagerar stolen. Skall man ha ett extra bodelsbatt rek säljaren att man stoppar detta under förarstolen och i och med detta försvinner även möjligheten att sänka förarstolen. Är det någon som kommit på hur man gör för att sänka stolen på -08 ??

P&B
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Lägre sitthöjd?

Ursäkta att en Ford-ägare tar till orda. Våra stolar upplevde vi också som lite i överkant höga.

Efter byte till elmanövrerade Saab 9-5 stolar åker vi både bekvämare och lägre. Ja, rent av gudomligt gott!

Ett tips i alla enkelhet.
;)

Har också Ford och har lite problem med min rygg i originalstolarna. Var hittar man stolar och vilka passar. Är det svårt att byta och kostar det skjortan.
 
Toppen