• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läcker glykol

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: talento (Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 71 hk D
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Kylsystem
Hej har varmkört bilen ca: 1g/mån i vinter o nu sista gången så börja den läcka glukol (tomt i behållaren) nåt förskräckligt o det är inte rakt under kylaren utan längre in under motorn det ´är en stor fläck, o det droppar fortfarande efter flera dagar, svårt att se var det kommer ifrån, (trångt) o man vågar väl inte åka till närmsta verkstad 2 km? Hade den inne för service förra våren o då bytte de glykol så jag tycker inte den kan ha frusit. Kan det läcka glukol från vattenpumpen, termostat, eller kanske det bara är så enkelt som spricka i slang eller liknande, vill inte tro det värsta. Nån som har nån ide om vad det kan vara? Och om det är slang vet nån om det finns nånstans där de har stort utbud på såna. Ringde till Fiat Torvalla, där hade de inte längre i lager.Och finns det bara en nedre slang går den till termostathuset? Vliken stl är det på den isf? Tacksam för svar Kjelle

F

F.d. 25038

Guest
Hej det kan vara vad som helst som läcker slang vattenpump frostplugg mm
fyller du upp den å kör försiktigt å kollar tempmätare så ska de nog gå bra å köra 2 km
för å be verkstan kolla å provtrycka kylet (är du orolig för att köra använd bärgningsförsäkring om du har någon eller be nån med en stöddig bil å dra dej)
lycka till.

salolsson

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2025
Hej!
Min förra husbil byggde på en gammal Fiat Ducato, och den läckte också glykol efter en vintervila. Även den läckte ungefär mitt i (under) motorrummet. På min bil var det bara packningen till termostaten som gett upp under vintern.

M.v.h. Olsson

F

F.d. 3077

Guest
Hej, läckaget är det bara vid kallt väder?? slutar det vid varm motor ?,om så är fallet är det troligt en slangklamma är för dåligt dragen,det är vanligt att slangklämmorna måste efterdras ,för matrealet krymper vid låga temperaturer.
Om det rinner mer när motorn blir varm och trycket ökar i kylaren är det allvarligare.
Glykol läcker ut lättare en vatten också,nu är ju fryssäsongen över så Du kan ju slå i bara vatten när Du provar.
Hoppas det fixar sig
MVH Bernt

F

F.d. 13924

Guest
Jag har inte varit ute o åkt med bilen, endast kört motorn några min ca: 1g/mån i vinter, men nu sista gången jag gjorde det i mars så upptäckte jag droppet under motorn, inte under kylaren. o hela systemet verkar hålla på att tömmas, för det droppar fortfarande lite grann. Har inte testat ännu att fylla på vatten samtidigt som jag varmkör motorn. Om det är vattenpumpen som läcker, hur beter den sig då?

S

Stavve

Guest
Hej!
Du måste försöka lokalisera läckan. Om det är vattenpumpen brukar det finnas ett dräneringshål under pumpen där vattnet kommer ut, vet dock inte på denna pumpen. Vattenpumpen sitter ganska lågt ner på högersidan och drivs av generatorremmen. Om läckan är där bör droppet komma till höger under motorn samt ev kastas runt av remskivan och remmen.

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025
Visa profil: kopparnkopparn
user_offline.gif

HBK Intresserad
Senaste: 2009-04-16 13:15
Ange kopparn som kompis Ignorera kopparn Inlägg 59

ForuminfoKontaktinfo
Reg.datum: 2007-05-28

Är det inte tid att bli medlem ? En liten fråga bara från en Medlem ?

Toppen