• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande vattenkranar

F

F.d. 7823

Guest
Hej. Har en RollerTeam2 där både köks- och tvättställskranen droppar vilket gör att vattenpumpen startar med några minuters mellanrum. Det är varmvattendelen som är otät. Finns det reservdelar till kranar som sitter i husbilar och husvagnar och i sådana fall var?:confused:
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
522
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: Läckande vattenkranar

Hej, vår kran i köket läckte också, jag köpte en kran på Ikea för 79kr, den passade rakt av och verkar funka än så länge, det är dock bara nån vecka än.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Läckande vattenkranar

Hej,
På vilket IKEA hittade du denna kran till det priset? Har du en bild?eller namn?
Skall just köpa kran och bor granne med IKEA så det skulle snaka fågel med en sådan.
Tack
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 7823

Guest
Sv: Läckande vattenkranar

Nu är kran LAGAN inköpt på IKEA. Det verkar vara en mycket snarlik kran som redan sitter i husbilen. Nu vidtar rörmokeriet.....
 
F

F.d. 7823

Guest
Sv: Läckande vattenkranar

Tack för tipset om IKEA-kranen. Det var ett litet h-e att komma åt att montera den men slangkopplingarna passade direkt.
Originalkranen och IKEA-kranen verkar vara tillverkade av samma fabrik, fästdetaljerna är exakt lika och kranens uppbyggnad är densamma.
Har tagit isär originalkranen och skall se om inte tvättställskranen är av samma sort. Återkommer med rapport om reparation.
Än en gång tack för tipset om IKEA-kranen.
StefanE
 
F

F.d. 14507

Guest
Sv: Läckande vattenkranar

Till STER52:
Håller med om att Lagan är svårmonterad, jag har hållit på hela helgen med att försöka få dit en på båten, utan att lyckas. Den långa 13 mm hylsnyckeln, som finns avbildad i monteringsanvisningen saknades i min förpackning och vanliga skift-, block- och spärringnycklar får helt enkelt inte plats för att kunna dra fast muttern undertill. IKEA:s kundtjänst ställer sig frågande och ska kanske skicka en i slutet av veckan........
Du har inte möjligen kvar en lång 13 mm hylsa att låna ut eller vet var man kan köpa en (finns inte på Jula, Biltema eller Clas Olsson)
Vänligen
Lennart Heyner
070-5487999
 
F

F.d. 14507

Guest
Sv: Läckande vattenkranar

Hej, det löste sig till sist med monteringen av Lagan från IKEA, nyckeln som efterfrågades heter så här: Hylsnyckel rör 13 mm BAHCO 1936M, och kan köpas på bl.a. Flinks järn i Hornsberg, Sthlm. För mig löste det sig genom att IKEA kundtänst efter många påstötningar skickade 2 (två) st nycklar. Så nu återstår det bara att se hur länge lågprisblandaren håller i båtmiljön, den har dock hittills fungerat perfekt under hela säsongen.
Lennart Heyner
 
Toppen