• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckande värmesystem

S

Stråken

Guest
Jag hämtade ut husbilen förra veckan, när jag kollade den såg jag att nivån i expandtionskärlet hade sjunkit. När jag kollade under bilen så droppade det glykol
under vattentanken. Troligen går det envärmeslinga under vattentanken. Jag undrar
om någon vet hur man kan komma åt att repparera läckan.
Husbilen är en Knaus Sunliner 655 -06.
Vänligen
Sven-Bertil
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Läckande värmesystem

Du har möjligen ingen värmefläkt i bodelen under ngt bord,Där har det läckt i slangarna på vår bil jag tror det är flera som haft problem med detta.
Kan ju kanske läcka ut under bilen. Om så är fallet skruva bort lådan som sitter runt fläkten o kolla slangarna ,klämmorna som går fram till expanions kärlet./susanne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckande värmesystem

Det hender at bilene leveres med for svak blanding av glykol og vann i varmesystemet. Fryser denne blandingen så kryper gjerne slangene utover rørene og det blir en lekasje, i verste fall renner allt ut. Eneste måte å finne ut av dette er å følge hele kretsløpet og sjekke hver eneste overgang rør til slange, drar en i en slange som har krøpet så kommer den helt løs.

Når en fyller på ny blanding så lag en blanding som holder -30.
 
S

Stråken

Guest
Sv: Läckande värmesystem

Det finns ingen fläkt, däremot går det en värmeslinga under vattentanken.
Jag får kolla hur fryspunkten är på glykolblandningen.
Svenne.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Läckande värmesystem

Du kan väl göra en sk bypass innan slingan så du kan nyttja bilen ändå i sommar kan du få fram nån bild eller dylikt lite lättare å hjälpa till då
 
S

Stråken

Guest
Sv: Läckande värmesystem

Tack det var ett bra förslag.
Svenne
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Läckande värmesystem

Hej
Har haft likadant problem, kolla om någon av slangarna som ansluter till Cu röret som går ned under tanken, är fastsatt med en "klämringslangklämma" typ de som sitter på Alde systemet. De skall vara rörliga för att alu rören expanderar vid värme men de fung inte vid ett fast rör som curöret är.
Bytt till vanliga ABA slangklammer.
Kolla även T-röret under Lsoffan längst in till vänster, där sitter ABA på ett alu rör, som inte följer alurörets rörelser, dvs läker vid avstängd värme...

/Kenneth
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Läckande värmesystem

Har du kollat att det inte droppar från ett ganska tunt rör under bilen?

Det gjorde det på vår bil, glykolen tömdes ner. Men det var fel i ALDE,
inne i den runda, cylinderformade mässings"mojängen" bredvid Aldepannan sitter en nål som kärvar, och då droppar glykolen ut under bilen....

Alde/husbilshandlare byter ut "mojängen". Felet är vanligt förekommande.

hälsn jyrki
 
S

Stråken

Guest
Sv: Läckande värmesystem

Jag bort slingan under vattetanken,och nu verkar det som det inte läcker mera.
Svenne.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Läckande värmesystem

Om det bara inte blir vattenskador, så är det inte så farligt att det läcker lite.
Det är värre när det slutar läcka :)
Calle
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Läckande värmesystem

Det är priset som man får betala för vattenburet system, hade det förr men det droppade lite som sagt och åt upp golvet i vår husvagn under soffan där man inte kom åt och där tillverkaren hade gått på med skarv givetvis.
 
Toppen