Tänd spisen så att det är gas i ledningarna. Stäng av spisen. Stäng kranen vid gasoltanken och låt bilen stå ex över natt. Tänd sedan spisen utan att öppna huvudkranen. Spisen skall då brinna ett par sekunder på den gas som finns i ledningarna.
Tänds inte spisen så har du läckage någonstans.
Detta kontrollerar dock inte om gasoltanken är OK,
Det som absolut inte får läcka är säkerhetsventilerna på spisen. Så kranarna på spisen måste vara öppna för att utföra en täthetskontroll,
när de står öppna med tryck på, då kan man stänga från tanken, nu ska säk.ventilerna hålla tätt i öppet läge, ingen låga tänd så klart.
Man kan testa att tända brännarna i detta läge utan att tvångsöppna gasen, som vid normal tädning.
Detta blir ändå inte en riktigt bra kontroll då det bara blir med systemtrycket 30/50mbar.
Vid en riktig täthetskontroll hos t.ex. en seriös husbilsverkstad, så trycker deras testmaskin med 150mbar efter regulatorn i ett testprogram, maskinen lev. även ett protokoll över hela testet.
Hej
Ni som har en fast gasolinstallation.
Hur har Ni kollat för ev läckage, som bilprovningen kunde göra på lösa flaskor?
Firman som hade monterat visste inte hur man kunde göra/lösa det.
/ Ulla o Robert
Bilprovningens täthetsprov på gasolen är nästan ett skämt, den kontrollen är oftast bara på slangarna närmast flaskorna före regulatorn på högtrycksidan, men även ifall de testar efter regulatorn så blir det med fel, för lågt testtryck.
Det viktiga i ditt fall är väl att byta högtrycksslangar i tid, samt som för övriga att testa säkerhetsventilerna på spisen.
Idag har nog de flesta med äldre husbilar hunnit byta ut sina högtrycksslangar till de med slangbrottsventil, jag vet inte ifall även de fasta installationerna har brottventiler, beror väl lite på var regulatorn sitter i systemet.