• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Läckage i garaget, Bürstner

HåkanO

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falun
HBK-Nr
25151
Medlemskap
2021
Vi har ett mycket irriterande problem som vi inte kommer till någon lösning med. 2017 köpte vi en ny Nexxo Time 690G, vinterrustad. Som vid köp av "alla" nya husbilar krävdes några besök hos åf innan bilen kunde anses "klar". Då bilen skulle användas fullt ut valde jag att ganska snabbt installera en solpanel på taket. Detta gjorde jag själv då jag inte anser mig ha tummen mitt i handen. Det gick bra och montaget håller fortfarande, både funktionsmässigt och täthetsmässigt.
Det jag dock blev informerad om efteråt var att då jag gjort monteringen själv gällde inte täthetsgarantin längre. Bara att bita i det sura. Av olika anledningar gjorde jag heller inga påföljande täthetsprov, fram till dags datum då åf gjorde ett utifrån skadeinventeringen. Provet visade sig vara helt ok förutom att man konstaterade vattenläckage i bakstammen, där garagets golv möter den bakre väggen. Anledningen till provet var att jag själv upptäckt detta då vi campade i -12 grader och lastskenan i vinkeln golv-vägg blev bemängd med is. Jag tänkte först att det var kondens som frusit då lastskenan sitter i en köldbrygga. Icke. Efter att jag tog bort skenan visade det sig att den inre väggen hade sugit upp vatten ca 2 dm upp i väggen! Efter diskussion med åf fick jag ett svävande svar att det kunde vara några skruvar bakom stötfångaren som läckte in regnvatten. Försäkringen täckte inte detta då det var utifrån kommande vatten, och någon åtgärd via täthetsgarantin var inte att räkna med. Jag hade ju inte täthetsprövat bilen! Motiveringen från min sida blev att alldeles oavsett om jag hade täthetsprövat bilen så hade det ju i alla fall läckt in vatten. Svaret blev att men hade ju kunnat åtgärda det hela då, på garantin... 35 000 kr ville man ha för att fixa det hela! 2017 års modell, inkommande vatten, ny bil!

Nåväl, vi tog hem bilen eftersom vi tröttnade på att ha den stående hos åf utan att det hände något från deras sida. Åf bytte innan dess ut en plywoodbit i garaget vilken hade ruttnat. På 3 år! (att en vattensäker plyfabit ruttnar på 3 år talar för att felet funnits en längre tid, kanske från början?) Plyfabiten sitter i hörnet vid den inre bakljuskåpan. Man tätade den med bitumen eller motsvarande och vi åkte hem med bilen. Väl hemma gjorde jag ett eget täthetsprov för att eventuellt se varifrån vattnet kom in. Vi tog en tryckspruta och tillsatte några droppar diskmedel för att får bort ytspänningen i vattnet. Ganska snabbt kunde vi konstatera att det öste in vatten vid den nyss ditsatta plyfabiten! Jag tog därför bort den och såg till min förskräckelse insidan av stötfångaren i ett ca 10x10 cm stort hål som blottlades då plyfabiten togs bort! Jag sprutade på nytt försiktigt på vatten utifrån, i springan mellan stötfångaren och bakväggen, och kunde då konstatera att vattnet öste in i garaget. Läckan var hittad och jag meddelade åf detta med min uppfattning att detta är ju ett konstruktionsfel. Ingen lösning har kommit till stånd och i diskussionen kring hur man skulle kunna lösa problemet, har jag fått uppfattningen att detta inte är ett vanligt problem. Åf verkar då inte ha en hos mig godtagbar lösning.

Nu har jag tätat springan mellan den bakre stötfångaren och väggen, runt hörnen och bit fram under garagedörrarna, och inget mer vatten har kommit in i garaget. Detta är ju inte en slutlig lösning på problemet utan mer en lösning som gör att bilen går att använda. Så här står vi, med en bil som vi betalt nästan 700 000 kr för och med en tillverkare (Bürstner, vilken inte verkar ha något kontor kvar i Sverige) och en åf som inte återkommer i frågan trots att man sagt det . Efter kontakt med Motormännen har jag fått tipset att kolla med en advokat kring chansen att vinna en dylik stämning.

Är vi ensamma om detta problem? Finns det någon som kan komma med tips?
 

Bilagor

  • nya lagningen.jpg
    nya lagningen.jpg
    1,6 MB · Visningar: 527
  • Provisorisk tätning stötfångare utsida.jpg
    Provisorisk tätning stötfångare utsida.jpg
    1,2 MB · Visningar: 526
  • Garagevägg-golv.jpg
    Garagevägg-golv.jpg
    2,9 MB · Visningar: 530
  • 4.jpg
    4.jpg
    1,4 MB · Visningar: 532

Hansols

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Laholm
HBK-Nr
35571
Medlemskap
2024
Jag har samma problem med vår Burstner 690G årsmodell 2016,jag köpte den när den var 7 månader gammal, import av mig från Tyskland.
Jag upptäckte problemet när min bakre sidomarkering slocknade,sladdarna som gick från sidomarkeringen in i ett slitsat spår på den bruna plyfabiten var helt inkletade med tätningsmassa så jag fick bända loss plyfan, för att kunna dra ut sladdarna som var sammankopplade med sidomarkeringen och såg spår av fukt bakom denna och ett stort hål bakom plyfan.
Jag gjorde om denna bristfälliga lösning mer noggrant, då jag bara hade ytterst små antydningar av fukt,men jag måste nog kolla igen, då det är 3 år sedan jag gjorde om det. Jag hade gummimattor på garagegolvet men tog bort dessa då det var blött under dessa mattor, trodde att det var kondens,vet ej vilket kanske det var läckage, men upplever att det har varit torrt sedan jag plockade bort mattorna.
Detta anser jag vara en ytterst bristfälllig konstruktion av Burstner, som tar en plyfabit och kletar på en massa tätningsmassa och skruvar dit, och hoppas att det håller tätt. det syns tydligt att denna träbit inte hör hemma i konstruktionen.
I mitt fall, som har en självimporterad bil har jag blivit behandlad som pest, av diverse Burstner återförsäljare, så länge som det fanns bil och bodelsgaranti kvar på bilen, har frågat några gånger om Sverige inte tillhör EU,eftersom det klart och tydligt står att alla garantier gäller inom EU, när jag har angett mitt Reg. nr.
De 7 år som vi ägt husbilen har jag fixat allt själv , även om det inte varit några större problem,och tänker göra så denna gång också.
Jag återkommer lite senare i vår hur jag har löst detta,då det troligtvis är många Burstnerägare som har samma simpla konstruktion.
 

Ingela & Christer

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
36689
Medlemskap
2024
Jag har samma problem med vår Burstner 690G årsmodell 2016,jag köpte den när den var 7 månader gammal, import av mig från Tyskland.
Jag upptäckte problemet när min bakre sidomarkering slocknade,sladdarna som gick från sidomarkeringen in i ett slitsat spår på den bruna plyfabiten var helt inkletade med tätningsmassa så jag fick bända loss plyfan, för att kunna dra ut sladdarna som var sammankopplade med sidomarkeringen och såg spår av fukt bakom denna och ett stort hål bakom plyfan.
Jag gjorde om denna bristfälliga lösning mer noggrant, då jag bara hade ytterst små antydningar av fukt,men jag måste nog kolla igen, då det är 3 år sedan jag gjorde om det. Jag hade gummimattor på garagegolvet men tog bort dessa då det var blött under dessa mattor, trodde att det var kondens,vet ej vilket kanske det var läckage, men upplever att det har varit torrt sedan jag plockade bort mattorna.
Detta anser jag vara en ytterst bristfälllig konstruktion av Burstner, som tar en plyfabit och kletar på en massa tätningsmassa och skruvar dit, och hoppas att det håller tätt. det syns tydligt att denna träbit inte hör hemma i konstruktionen.
I mitt fall, som har en självimporterad bil har jag blivit behandlad som pest, av diverse Burstner återförsäljare, så länge som det fanns bil och bodelsgaranti kvar på bilen, har frågat några gånger om Sverige inte tillhör EU,eftersom det klart och tydligt står att alla garantier gäller inom EU, när jag har angett mitt Reg. nr.
De 7 år som vi ägt husbilen har jag fixat allt själv , även om det inte varit några större problem,och tänker göra så denna gång också.
Jag återkommer lite senare i vår hur jag har löst detta,då det troligtvis är många Burstnerägare som har samma simpla konstruktion.
Tack för ditt inlägg. Läckage är en mardröm. Vi hoppas vi får rätsida på vårat problem i höst. Så synd på en husbil som man trivs med för övrigt. Återkom gärna hur du löser ditt problem.
 
Toppen