• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Läckage i garaget, Bürstner

HåkanO

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falun
HBK-Nr
25151
Medlemskap
2021
Vi har ett mycket irriterande problem som vi inte kommer till någon lösning med. 2017 köpte vi en ny Nexxo Time 690G, vinterrustad. Som vid köp av "alla" nya husbilar krävdes några besök hos åf innan bilen kunde anses "klar". Då bilen skulle användas fullt ut valde jag att ganska snabbt installera en solpanel på taket. Detta gjorde jag själv då jag inte anser mig ha tummen mitt i handen. Det gick bra och montaget håller fortfarande, både funktionsmässigt och täthetsmässigt.
Det jag dock blev informerad om efteråt var att då jag gjort monteringen själv gällde inte täthetsgarantin längre. Bara att bita i det sura. Av olika anledningar gjorde jag heller inga påföljande täthetsprov, fram till dags datum då åf gjorde ett utifrån skadeinventeringen. Provet visade sig vara helt ok förutom att man konstaterade vattenläckage i bakstammen, där garagets golv möter den bakre väggen. Anledningen till provet var att jag själv upptäckt detta då vi campade i -12 grader och lastskenan i vinkeln golv-vägg blev bemängd med is. Jag tänkte först att det var kondens som frusit då lastskenan sitter i en köldbrygga. Icke. Efter att jag tog bort skenan visade det sig att den inre väggen hade sugit upp vatten ca 2 dm upp i väggen! Efter diskussion med åf fick jag ett svävande svar att det kunde vara några skruvar bakom stötfångaren som läckte in regnvatten. Försäkringen täckte inte detta då det var utifrån kommande vatten, och någon åtgärd via täthetsgarantin var inte att räkna med. Jag hade ju inte täthetsprövat bilen! Motiveringen från min sida blev att alldeles oavsett om jag hade täthetsprövat bilen så hade det ju i alla fall läckt in vatten. Svaret blev att men hade ju kunnat åtgärda det hela då, på garantin... 35 000 kr ville man ha för att fixa det hela! 2017 års modell, inkommande vatten, ny bil!

Nåväl, vi tog hem bilen eftersom vi tröttnade på att ha den stående hos åf utan att det hände något från deras sida. Åf bytte innan dess ut en plywoodbit i garaget vilken hade ruttnat. På 3 år! (att en vattensäker plyfabit ruttnar på 3 år talar för att felet funnits en längre tid, kanske från början?) Plyfabiten sitter i hörnet vid den inre bakljuskåpan. Man tätade den med bitumen eller motsvarande och vi åkte hem med bilen. Väl hemma gjorde jag ett eget täthetsprov för att eventuellt se varifrån vattnet kom in. Vi tog en tryckspruta och tillsatte några droppar diskmedel för att får bort ytspänningen i vattnet. Ganska snabbt kunde vi konstatera att det öste in vatten vid den nyss ditsatta plyfabiten! Jag tog därför bort den och såg till min förskräckelse insidan av stötfångaren i ett ca 10x10 cm stort hål som blottlades då plyfabiten togs bort! Jag sprutade på nytt försiktigt på vatten utifrån, i springan mellan stötfångaren och bakväggen, och kunde då konstatera att vattnet öste in i garaget. Läckan var hittad och jag meddelade åf detta med min uppfattning att detta är ju ett konstruktionsfel. Ingen lösning har kommit till stånd och i diskussionen kring hur man skulle kunna lösa problemet, har jag fått uppfattningen att detta inte är ett vanligt problem. Åf verkar då inte ha en hos mig godtagbar lösning.

Nu har jag tätat springan mellan den bakre stötfångaren och väggen, runt hörnen och bit fram under garagedörrarna, och inget mer vatten har kommit in i garaget. Detta är ju inte en slutlig lösning på problemet utan mer en lösning som gör att bilen går att använda. Så här står vi, med en bil som vi betalt nästan 700 000 kr för och med en tillverkare (Bürstner, vilken inte verkar ha något kontor kvar i Sverige) och en åf som inte återkommer i frågan trots att man sagt det . Efter kontakt med Motormännen har jag fått tipset att kolla med en advokat kring chansen att vinna en dylik stämning.

Är vi ensamma om detta problem? Finns det någon som kan komma med tips?
 

Bilagor

  • nya lagningen.jpg
    nya lagningen.jpg
    1,6 MB · Visningar: 544
  • Provisorisk tätning stötfångare utsida.jpg
    Provisorisk tätning stötfångare utsida.jpg
    1,2 MB · Visningar: 543
  • Garagevägg-golv.jpg
    Garagevägg-golv.jpg
    2,9 MB · Visningar: 546
  • 4.jpg
    4.jpg
    1,4 MB · Visningar: 549

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det bästa tipset, som tyvärr inte hjälper dig, är att läsa igenom garantivillkoren noggrant (precis som man ska läsa igenom instruktionsboken noggrant).

"Garanti" är ett frivilligt åtagande, och det är gaantigivaren som stipulerar villkoren. Om man lämnar en täthetsgaranti måste man uppfylla vissa, av Konsumentverket stipulerade, villkor. Där står bland annat:

Utställd garanti för att husvagnens/husbilens kaross är tät gäller endast under förutsättning att köparen efterlevt villkoren för garantin inklusive att låta
husvagnen/husbilen, om så stipuleras i garantivillkoren, genomgå täthetskontroll inom i villkoren angivna perioder.


Pålle
 

annabs

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Örebro
Hej!
Vi upptäckte idag att vi har liknande problem med vår Bürstner Nexxo Time t 690 årsmodel 2014. Någonstans läcker det in på vänster sida så att det är fukt och påverkad träskiva på precis samma ställe som dina bilder visar. Vi kommer att på måndag åka till Hymer Örebro för att rådfråga. Viktigt att veta var läckaget kommer ifrån. Verkar ju som detta kan vara ett fabrikationsfel.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Otroligt tråkigt i alla fall, hoppas du kan få någon ersättning. När det gäller reparationen så tror jag nog att det blir minst lika bra om du gör det själv som om du låter proffsåterförsäljaren kleta dit mer tätningsmassa.
Hälsningar
Peter
 

HåkanO

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falun
HBK-Nr
25151
Medlemskap
2021
Hej!
Vi upptäckte idag att vi har liknande problem med vår Bürstner Nexxo Time t 690 årsmodel 2014. Någonstans läcker det in på vänster sida så att det är fukt och påverkad träskiva på precis samma ställe som dina bilder visar. Vi kommer att på måndag åka till Hymer Örebro för att rådfråga. Viktigt att veta var läckaget kommer ifrån. Verkar ju som detta kan vara ett fabrikationsfel.
Tråkigt att höra! Det pekar ju än mer på att det är en undermålig konstruktion från början.
Det bästa tipset, som tyvärr inte hjälper dig, är att läsa igenom garantivillkoren noggrant (precis som man ska läsa igenom instruktionsboken noggrant).

"Garanti" är ett frivilligt åtagande, och det är gaantigivaren som stipulerar villkoren. Om man lämnar en täthetsgaranti måste man uppfylla vissa, av Konsumentverket stipulerade, villkor. Där står bland annat:

Utställd garanti för att husvagnens/husbilens kaross är tät gäller endast under förutsättning att köparen efterlevt villkoren för garantin inklusive att låta
husvagnen/husbilen, om så stipuleras i garantivillkoren, genomgå täthetskontroll inom i villkoren angivna perioder.


Pålle
Fullständigt på det klara med det, och det hjälper tyvärr inte mig i den situation jag sitter i. Åf upplyste mig efter jag monterat solpanelen på taket själv att då gäller inte täthetsgarantin. Rätt eller fel, jag vet inte. Med denna info gjorde jag inga täthetsprov därefter (bortkastade pengar ansåg jag).
 

HåkanO

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falun
HBK-Nr
25151
Medlemskap
2021
Hej!
Vi upptäckte idag att vi har liknande problem med vår Bürstner Nexxo Time t 690 årsmodel 2014. Någonstans läcker det in på vänster sida så att det är fukt och påverkad träskiva på precis samma ställe som dina bilder visar. Vi kommer att på måndag åka till Hymer Örebro för att rådfråga. Viktigt att veta var läckaget kommer ifrån. Verkar ju som detta kan vara ett fabrikationsfel.
Ja vad säger man? Det verkar som att detta är ett inte alltför känt fel bland ägarna. Kanske beroende på att felet är ganska svårupptäckt. Jag började misstänka att något var galet redan 2018 då jag skruvade bort bakljuskåpan till ena bakljuset för att byta en lampa. Jag såg då att de nedersta skruvarna till kåpan var rostiga. Jag tänkte att det berodde på kondens då vi använder bilen året runt och det gärna vill bli isbildning vid köldbryggorna i garaget (lastskenan och vid sockeln in mot bodelen). Jag kunde aldrig föreställa mig att en ny bil skulle läcka in regn- och smältvatten vid en vad man tror regntät konstruktion. Så, alldeles oavsett om man följt täthetsgarantins bestämmelser eller inte så anser jag att konstruktionen är som gjord för att börja läcka in vatten.
 

HåkanO

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falun
HBK-Nr
25151
Medlemskap
2021
Hej!
Vi upptäckte idag att vi har liknande problem med vår Bürstner Nexxo Time t 690 årsmodel 2014. Någonstans läcker det in på vänster sida så att det är fukt och påverkad träskiva på precis samma ställe som dina bilder visar. Vi kommer att på måndag åka till Hymer Örebro för att rådfråga. Viktigt att veta var läckaget kommer ifrån. Verkar ju som detta kan vara ett fabrikationsfel.
Testa att spola vatten med några droppar YES i på båda sidorna om baklyktan. Den bruna träbiten sticker här ut mot baksidan av stötfångaren och fångar där upp vatten som rinner efter väggen. Efter att jag tätade springan som finns mellan stötfångaren och karossen upphörde vatteninträngningen. Man blir mörkrädd...
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Du skulle kunna hävda att det är ett ursprungligt fel som redan fanns vid leveransen av bilen. Om du tar bilder som dokumenterar det hela och kontaktar en firma som kan intyga att det inte var riktigt gjort från början. Sedan gå till återförsäljaren, generalagenten eller tillverkaren direkt och kräv åtgärd/ersättning. Om de är omedgörliga låter du dem veta att du funderar på stämning.. kan göra susen.
 

annabs

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Örebro
Nu har vi fått vårat problem åtgärdat. Läckaget kom från det nedre varselljuset, där tätning saknades. Om det sett ut så från produktion vet vi ej, då vi inte haft bilen som ny. Kan vara så, men det kan också vara så att tidigare ägare eller verkstad bytt varselljus och inte gjort jobbet ordenligt. Vi hade tur som upptäckte skadan innan det gått ner i golv och bakvägg. Som det ser ut så har SMV gjort ett bra jobb. Tack och puh...Nu blir det iallafall husbilssemester nästa vecka☀️.
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Verkar vara ett vanligt problem på Burstner. På vår så rann regnvattnet ner mellan bakvägg och stötfångaren, studsade sedan uppåt från stötfångarens nederkant/insida och upp mot träet i garagegolv/baksida. Fick byta en del garagegolv och la en rejäl silikontätning mellan bakväggen och stötfångaren så att regnvattnet rann ner på utsidan efter stötfångarens baksida
 

Ingela & Christer

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
36689
Medlemskap
2024
Vi har ett mycket irriterande problem som vi inte kommer till någon lösning med. 2017 köpte vi en ny Nexxo Time 690G, vinterrustad. Som vid köp av "alla" nya husbilar krävdes några besök hos åf innan bilen kunde anses "klar". Då bilen skulle användas fullt ut valde jag att ganska snabbt installera en solpanel på taket. Detta gjorde jag själv då jag inte anser mig ha tummen mitt i handen. Det gick bra och montaget håller fortfarande, både funktionsmässigt och täthetsmässigt.
Det jag dock blev informerad om efteråt var att då jag gjort monteringen själv gällde inte täthetsgarantin längre. Bara att bita i det sura. Av olika anledningar gjorde jag heller inga påföljande täthetsprov, fram till dags datum då åf gjorde ett utifrån skadeinventeringen. Provet visade sig vara helt ok förutom att man konstaterade vattenläckage i bakstammen, där garagets golv möter den bakre väggen. Anledningen till provet var att jag själv upptäckt detta då vi campade i -12 grader och lastskenan i vinkeln golv-vägg blev bemängd med is. Jag tänkte först att det var kondens som frusit då lastskenan sitter i en köldbrygga. Icke. Efter att jag tog bort skenan visade det sig att den inre väggen hade sugit upp vatten ca 2 dm upp i väggen! Efter diskussion med åf fick jag ett svävande svar att det kunde vara några skruvar bakom stötfångaren som läckte in regnvatten. Försäkringen täckte inte detta då det var utifrån kommande vatten, och någon åtgärd via täthetsgarantin var inte att räkna med. Jag hade ju inte täthetsprövat bilen! Motiveringen från min sida blev att alldeles oavsett om jag hade täthetsprövat bilen så hade det ju i alla fall läckt in vatten. Svaret blev att men hade ju kunnat åtgärda det hela då, på garantin... 35 000 kr ville man ha för att fixa det hela! 2017 års modell, inkommande vatten, ny bil!

Nåväl, vi tog hem bilen eftersom vi tröttnade på att ha den stående hos åf utan att det hände något från deras sida. Åf bytte innan dess ut en plywoodbit i garaget vilken hade ruttnat. På 3 år! (att en vattensäker plyfabit ruttnar på 3 år talar för att felet funnits en längre tid, kanske från början?) Plyfabiten sitter i hörnet vid den inre bakljuskåpan. Man tätade den med bitumen eller motsvarande och vi åkte hem med bilen. Väl hemma gjorde jag ett eget täthetsprov för att eventuellt se varifrån vattnet kom in. Vi tog en tryckspruta och tillsatte några droppar diskmedel för att får bort ytspänningen i vattnet. Ganska snabbt kunde vi konstatera att det öste in vatten vid den nyss ditsatta plyfabiten! Jag tog därför bort den och såg till min förskräckelse insidan av stötfångaren i ett ca 10x10 cm stort hål som blottlades då plyfabiten togs bort! Jag sprutade på nytt försiktigt på vatten utifrån, i springan mellan stötfångaren och bakväggen, och kunde då konstatera att vattnet öste in i garaget. Läckan var hittad och jag meddelade åf detta med min uppfattning att detta är ju ett konstruktionsfel. Ingen lösning har kommit till stånd och i diskussionen kring hur man skulle kunna lösa problemet, har jag fått uppfattningen att detta inte är ett vanligt problem. Åf verkar då inte ha en hos mig godtagbar lösning.

Nu har jag tätat springan mellan den bakre stötfångaren och väggen, runt hörnen och bit fram under garagedörrarna, och inget mer vatten har kommit in i garaget. Detta är ju inte en slutlig lösning på problemet utan mer en lösning som gör att bilen går att använda. Så här står vi, med en bil som vi betalt nästan 700 000 kr för och med en tillverkare (Bürstner, vilken inte verkar ha något kontor kvar i Sverige) och en åf som inte återkommer i frågan trots att man sagt det . Efter kontakt med Motormännen har jag fått tipset att kolla med en advokat kring chansen att vinna en dylik stämning.

Är vi ensamma om detta problem? Finns det någon som kan komma med tips?
Hej Håkan,
Tack! Hittade det här inlägget ang läckage i garaget på Burstner.
Vi har råkat ut för samma problem. 2017 års modell. Vi köpte bilen vintern 2020. Börja köra den 2021.
Sedan dess har vi haft vattenläckage. In och ut på auktoriserad Burstner verkstad massor av gånger. De hittade inte felet.
Nu 2024 har vi fått information genom HGs Mantorp. De kände direkt till problemet.
Nu finns inga garantier kvar. Mantorp ska hjälpa oss att åtgärda i höst. ”Dyrt”
Hur gick det slutligen för dig?
Mvh Ingela & Christer
Huddinge
 
Toppen