• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Läckage från taket

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Jag har ett läkage från taket, jag ska försöka hitta läckan, kommer in vatten när bilen står i ett viss läge, droppar in från taket vid skjutdörren, men med vad ska jag laga om jag hittar hålet?
Elisabeth

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Sv: Läckage från taket

Av egen erfarenhet kan jag bara hålla med Gurra. Vatten har en väldig förmåga att krypa inte minst i sidled.
Kolla runt alla genomföringar du har i taket som takluckor etc.
När du väl hittat var det läcker så bör du göra en ordentlig åtgärd genom att ta loss den del där det läcker och täta om riktigt. Att bara kleta på något utanpå läckstället kan du göra som en temporär lösning men den blir inte något att lita på i längden.
Hos t.ex. Biltema finns det några olika produkter för att täta. Själv använder jag butylgummi mellan rutor och kaross och bil-mastic om det är mellan ruta och gummipackning det läcker. Båda dessa förblir elastiska vilket är viktigt eftersom husbilen ju rör sig. Har du en butik som säljer båttillbehör i närheten har dom också bra produkter.
/Nisse

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckage från taket

Husker jeg rett, at den modellen det er snakk om her har en glassfibertopp på stålkaross? I så fall inspirera toppen for spricker, men oftest så er det fogen mellan plast og stål som gir seg. Fogemassen skal feste godt til båda sidorna.
Er det en spricka mellan fog och plat så må det renses utanfrå så langt inn som möglig, vaskes med primer og ny sikaflex eller butylmasse legges i. Overflaten jamnes lettest med en finger dyppet i såpevann, bruk gjerne maskeringsteip langs fogen.

Toppen