• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsvredet

F

F.d. 55488

Guest
Sitter f.n. nere på Lefkas i Grekland.

Efter att ha haft vår bil i över ett år, har vi fortfarande inte lärt oss hur och när kylskåpsvredet funkar.

1:a frågan: Funkar vredet för att höja respektive sänka tempen i alla tre lägena: ström, 12v. och gasol?

2:a frågan: Ska vredet vridas med eller moturs för att t.ex. sänka tempen?

Skåpet är ett Dometic RM 7390 (L).

Vredet är ej försett med siffror, utan "plippar" som sitter glest på ena hållet och tätt på andra hållet. T.ex. om vi vrider det moturs så blir det glesare med "plippar". Betyder det då att det blir kallare eller varmare?

Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa oss med detta.

Soliga grekhälsningar från camping Santa Mavra på Lefkas. Fy & Bi.
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsvredet

Vredet funkar på alla energisorterna, när man vrider medsol blir det kallare o motsol varmare.

Lycka till
 

classe273

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsvredet

Som nybliven husbilsägare har jag haft samma fundering och tycker mig ha funnit att det blir kallast vid de första täta markeringarna och högre temp ju mer man vrider medurs.

Samtidigt lyser också kontrollampan för min, d.v.s. låg temp. Vrider man medurs tänds kontrollampan för max, vilket tydligen betyder hög temp.
Inställningarna verkar fungera lika för el resp. gasol

Jag hoppas jag ha rätt...

/Lars Erik
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Kylskåpsvredet

Tack, Lars-Erik!

Då blir det tvärt emot vad Adde09 svarade???????????

Då är jag tillbaka på ruta ett. Alltså totalt förvirrad!!!!!!!!!!!

Får se om någon kan lösa problemet. / Fy & Bi
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Kylskåpsvredet

Tack, Mats S.

Men ingenstans i bruksanvisningen står åt vilket håll man ska vrida för att höja respektive sänka tempen.

Mvh. Fy & Bi
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Kylskåpsvredet

Man vrider medsols om man vill ha kallare.

Detta har klargjorts av Marita och Gunnar, våra grannar på campingen. Så nu vet vi! Tack, för det! Fy & Bi :):)
 
Toppen