• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsventilation

F

F.d. 7220

Guest
Hej

Jo,
jag undrar hur nödvändigt det är med tilluft och frånluft när kylskåpet drivs med 12 V?
Räcker det med den luft som finns i bodelen eller måste jag ta upp yttre ventiler?
En fläkt bakom kylen, kan det förbättra skåpets kapacitet?

Tacksam för svar.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsventilation

Hej, min uppfattning är att utan bra cirkulation är det svårt att få kylen ordentligt kall.
Tror du behöver ventiler på utsidan.
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Kylskåpsventilation

Du behöver ej ta upp hål i ytterväggen på bilen om du kan uppnå erfoderlig ventilation genom bra genomströmning från skåpets nedre ventilationsgaller vidare till baksidan samt sedan ut i rummet igen, genom det övre ventilationsgallret.

Men tänk på att sommartid tillför du bodelen 170W värmeeffekt, kan bli nog varm ändå i bodelen med denna lösning.

Men tar du hål på utsidan för till o frånluft så slipper du detta bekymmer, samt att du får bättre kyleffekt på skåpet vid normala utetemperaturer.

Majsan :wub:
 
F

F.d. 7220

Guest
Sv: Kylskåpsventilation

Tack för svar.

Det allra vanligaste ventilationssystemet som ses på husbilar består av två stora plastventiler, en övre och en undre, som inte är särskilt snygga och changerar med åren.

Vet ni var det går att få tag på exempelvis rostfria som ser trevligare ut, som är lätta att hålla rena och som inte missfärgas?
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Kylskåpsventilation

Tror inte att jag sett några sådana faktsikt.
Kanske lika billigt att köpa nya var 5:år av plast ??

Majsan :wub:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsventilation

Den ventilen verkar ha alldeles för liten ventilationsarea.
Dessutom är ventilen så liten att det blir mycket svårt att komma åt brännare med mera för rengöring genom hålet i väggen.
Dessutom: När du tar bort ventilen för brännarrengöring (vilket behövs lite då och då), så måste du sätta dit ny tätningsmassa efteråt. Kylskåpstillverkarens ventilationsgaller består av en ram som skruvas fast, och en insats som är lätt borttagbar när det är dags att städa.
 

Frykis

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6732
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsventilation

En fundering: I instruktionsboken till vår husbil står det att man bör täcka för ventilationsgallren vid utetemperatur under +5 grader. Varför ska man göra det?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsventilation

Enkelt sagt er det fordi kjøleelementet tar varme fra kjøleskapet og avgir varme bak kjøleskapet. Og med en tempratur på ca +5 inni kjøleskapet bør det være en annen tempratur i luften bak kjøleskapet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåpsventilation

En fundering: I instruktionsboken till vår husbil står det att man bör täcka för ventilationsgallren vid utetemperatur under +5 grader. Varför ska man göra det?
Gasollågan/elpatronen värmer upp kylmediet så att det förångas, när det sedan åter förtätas (blir flytande igen) så åtgår det värme som det tar från insidan av kylskåpet som blir kallt.

Om det är för kallt ute så orkar gasollågan/elpatronen inte att värma upp kylmediet så att det förångas och det blir ingen kyla i skåpet.

Detta är en beskrivning jag fått av Elektrolux.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kylskåpsventilation

Gasollågan/elpatronen värmer upp kylmediet så att det förångas, när det sedan åter förtätas (blir flytande igen) så åtgår det värme som det tar från insidan av kylskåpet som blir kallt.

Om det är för kallt ute så orkar gasollågan/elpatronen inte att värma upp kylmediet så att det förångas och det blir ingen kyla i skåpet.

Detta är en beskrivning jag fått av Elektrolux.

Helt rätt varmt blir kallt alltså kallt i kylskåpet, om varmt blir för kallt så blir det för varmt i kylen därav måste den täckas med avseeda galler som skall ingå oftast, som standard på dom flesta fabrikat.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen