• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem Burstner Elegance I 685 2004

BurstnerMicke

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Göteborg
Hej
Antar att dom flesta njuter av sina husbilar just nu. Tyvärr är så inte fallet för oss. Vi köpte vår första husbil i Trollhättan Fritidscenter förra våren. Jag vill inte skriva en roman här nu men Fritidscenter kan inte förvänta sig annat än en anmälan till ARN.

Vårt kylskåp har aldrig fungerat på denna husbil och nu i em när vi hämtade den för 4:e gången för samma problem i Göteborg så har dom fått igång gasolen och för första gången så kunde jag själv känna kyla i frysfacket. Vi har planerat att åka iväg på lördag så dom skickade med samma 12 volt kylbag som vi hade förra sommaren. Alltså dom vet att inte kylskåpet fungerar och jag vet nu att dom inte har rätt kompetens för att felsöka ett kylskåp.

Det som är allvarligt här och nu är att jag tror att dom gjort något som gör husbilen till en dödsfälla. Dom har bevisligen fått igång gasolen som gör att den kyler. När vi hämtade husbilen i em så kände vi båda en konstig lukt. Vi tänkte att det kanske är någon som fjärtat i vår husbil. Vi körde hem den och ställde den plant och körde igång gasolen, gasolen startar och låter normalt. Vi lämnade husbilen så i 2 timmar och när vi återvänder och öppnar dörren så slår en mycket märklig lukt på oss. Vi kunde inte avgöra om det var en död mus eller gasol. Efter att leta efter bajskorvar och döda möss en stund råkade vi känna ovanpå kylen och det var mycket varmt där.
När vi öppnar gallret upptill där det osade ca 40 gradig luft och ser en hippa lösning på en fläkt man satt in som inte snurrade insåg vi att vi får stänga av detta.

Till saken hör att Fritidscenter i Trollhättan bytte ut original kylskåpet till ett nyare Dometic som jag tror inte är anpassat för just denna husbil.

Mina frågor till er som kan allt om husbilar:
1. Borde man inte kunna komma åt gasolbrännaren från galleröppningen nertill bakom kylskåpet utifrån? Jag fick veta idag att man måste ut med kylskåpet och det är inget man gör själv enligt Fritidscenter. Vet någon hur original utförandet ser ut?

2. Borde inte gasollågan ha en skorsten som alla andra eldhärdar som går rakt ut i luften? Om jag fattar rätt så sitter nu brännaren högre än det nedre gallret och inklämd mellan kylen och ytterväggen bara, antar att strålningsvärmen blir snabbt ganska hög och den stiger utan skorsten i mellan kylskåpet och ytterväggen. Dom har dessutom täppt igen utgången till det övre gallret som ganska fort gör att tempen bir för hög. Därför tog vi beslutet att inte köra gasol på detta kylskåp i dag.

Vad ni än gör Lita INTE! på Fritidscenter i Göteborg eller Trollhättan. Fråga mig jag vet.

Något frustrerad nyhusbilsägare
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att ventilationen bakom kylen fungerar korrekt är ett måste på dessa kylskåp.
Skorstenen slutar normalt bakom kylskåpet, men det är viktigt att utrymmet bakom kylskåpet är helt tätt mot bodelen. Dometic har en termostatstyrd kylfläkt som tillbehör ifall bättre värmeavledning behövs, den monteras på kylskåpet baksida, olika placeringar beroende på modell av skåp.
Inget av gallret ska täppas för, utom möjligen vid minusgrader ute.
 

BurstnerMicke

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Göteborg
Hej Peter
Tack för ditt svar. Allt du säger stämmer och nu har vi forskat lite mera och Fritidscenter i Trollhättan har installerat ett för stort kylskåp som gör att kondensorn sitter och tätar till mot ytterväggen dessutom har dom byggt igen med någon hippa lösning och en fläkt. Eftersom kylskåpet är för stort så har tätningen in till kupén inte fungerat heller. Jag befarar att dom även har gjort någon hippalösning med gasolbrännaren som nu är placerad ovanför gallret inklämd mot ytterväggen. Den lukten vi kände i husbilen är troligtvis uppvärmd plast blandat med rökgaser från gasolbrännaren som läcker in i kupén beroende på ett undertryck i "skorstenen" som inte längre kan kallas det. Jag har jobbat som konstruktör i 36 år och jag och min sambo tog beslutet nu på morgonen att inte använda kylskåpet överhuvudtaget. Fritidscenter i Göteborg håller med oss om att dom levererat en dödsfälla till oss. Mycket allvarligt läge. Vi kör 12 volt kylbag i år igen :cool:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter
Tack för ditt svar. Allt du säger stämmer och nu har vi forskat lite mera och Fritidscenter i Trollhättan har installerat ett för stort kylskåp som gör att kondensorn sitter och tätar till mot ytterväggen dessutom har dom byggt igen med någon hippa lösning och en fläkt. Eftersom kylskåpet är för stort så har tätningen in till kupén inte fungerat heller. Jag befarar att dom även har gjort någon hippalösning med gasolbrännaren som nu är placerad ovanför gallret inklämd mot ytterväggen. Den lukten vi kände i husbilen är troligtvis uppvärmd plast blandat med rökgaser från gasolbrännaren som läcker in i kupén beroende på ett undertryck i "skorstenen" som inte längre kan kallas det. Jag har jobbat som konstruktör i 36 år och jag och min sambo tog beslutet nu på morgonen att inte använda kylskåpet överhuvudtaget. Fritidscenter i Göteborg håller med oss om att dom levererat en dödsfälla till oss. Mycket allvarligt läge. Vi kör 12 volt kylbag i år igen :cool:
Det låter mer som att de har gjort hålet större i det lilla "munstycket"... Då blir det definitivt för varmt och luktar en massa.... Sen finns det också en stor risk för brand...
 

BurstnerMicke

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Göteborg
Ja inte är det rätt i alla fall. VD på Fritidscenter kommer att kontakta mig på måndag. Alltså vi köpte denna husbil förra våren och kylen har aldrig fungerat efter 4 besök i deras verkstad. Jag är tveksam om dom har rätt kompetens.
 
F

F.d. 64253

Guest
Det låter mer som att de har gjort hålet större i det lilla "munstycket"... Då blir det definitivt för varmt och luktar en massa.... Sen finns det också en stor risk för brand...
Det har jag provat själv, blev en jävla sprutt på brännaren
 
Toppen