• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåpsfel

F

F.d. 30009

Guest
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: Ducati
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: SUN 702
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Gasol
Hallå
Har problem med att kylen vill inte tända .
När jag håller in knappen brinner de men när jag släpper knappen slocknar det.
Vad gör man
MVH
Bebos:spinny:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan bero på lite olika, men problemet är att avkännaren som sitter i lågan och skall hålla gasen öppen inte reagerar som den skall.
Under förutsättning att inget har gått sönder under vintern, så kan det räcka med att blåsa rent brännarmunstycket som det kan finnas sot och rostflagor i, som stör lågan så den inte träffar avkännaren. Om du kommer åt munstycket genom ett nedre ventilationsgaller utifrån så ta bort det och skyddsplåten vid munstycket så du kan börja med en renblåsning. Då ser du även både gnisttändaren och avkännaren vid brännarmunstycket.

Lycka till. JANKRO.

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025
ganska vanligt fel, men om du har tummen nära mitt i handen så ska du inte skruva själv med gasolutrustningen!
Farliga saker om man inte får tätt eller drar snedgäng på muttern som håller magnetventilen o fjädern på plats.
men om du tänker våga ge dig på det så,
där lågan brinner så ser du en svartbrun pigg som skall nå fram till lågan så att metallen i piggen värms upp och bildar en microspänning, som via den koppartråden från den går till stället där du håller in den fjäderbelastade knappen,den lilla strömmen som bildas orkar hålla in magnetventilen så att gas strömmar fram till brännaren.
när lågan av någon anledning slocknar slutar metallen att alstra ström och fjädern stänger magnetventilen.OBS detta är en säkerhetsfunktion.
det blir sällan fel på själva ventilen, utan det är oftast antingen att piggen har blivit lite utbränd och måste justeras närmare lågan, eller så är det tråden som skall leda strömmen som gått av.men det händer att magnetventilen pajar,
OBS, var rädd om den lilla strypbrickan inuti gasventilen så att du inte får smuts i den,
hålet är så litet att du ser den bara om du håller den emot ljus bakgrund.
Lycka till.
:mcride:

F

F.d. 50250

Guest
Jag hade samma problem med mitt kylskåp. Tog ur kylskåpet och rengjorde brännare. Men fungerade inte utan jag fick byta avkännaren som sitter i brännaren. Sedan fungerade den.

Den var lätt att byta men det jobbiga var att plocka ur kylskåpet ur husbilen. Men har gjort det ett par gånger så går det ganska bra. Tog ca en timme sista gången utan att stressa. :) Men första gången så tog det en hel kväll.

Lycka till :)

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025
Per.Claesson skrev:
Jag hade samma problem med mitt kylskåp. Tog ur kylskåpet och rengjorde brännare. Men fungerade inte utan jag fick byta avkännaren som sitter i brännaren. Sedan fungerade den.

Den var lätt att byta men det jobbiga var att plocka ur kylskåpet ur husbilen. Men har gjort det ett par gånger så går det ganska bra. Tog ca en timme sista gången utan att stressa. :) Men första gången så tog det en hel kväll.

Lycka till :)

Kom du inte åt genom yttre undre gallret??

F

F.d. 50250

Guest
Svar till casso.o.carina

Det går att komma åt genom luckorna om man ska rengöra brännaren. Men om man ska byta avkännaren så måste man ta ut kylskåpet på den modellen jag har. Koppar röret går ifrån brännaren där lågan är upp till termostaten som sitter på framsidan på kylskåpet där vredet är som man håller in när man ska starta på gasol. Och den kommer man inte åt utan att plocka ut kylskåpet. Men jag vet inte hur det är på andra kylskåp?

Med vänlig hälsning, Per :)

Toppen