• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet håller inte kylan

F

F.d. 51694

Guest
Kommer montera 2st 120mm fläktar bakom skåpet så luften får cirkulera ordentligt. Återkommer med resultat i morgon.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Aha, det är samma kylpasta som till processorer! Sånt har jag redan hemma.
Jag fick tag på ett ännu äldre skåp, ett RM212F - som verkar funka! Håller på att testa det nu. Det bör passa direkt. Tyvärr är hyllorna borta, ska se om dom går att flytta över. Brännaren är av en helt annan modell och konstruktion, här finns ingen kopp utan allt sitter i luften. Mindre risk for sotning tror jag.

Men jag byter gärna in mitt Sunwind XC100GAS mot ett modernare - som passar. Max mått ligger runt B500xH800xD450 tror jag, detta är ca B540xH760xD600.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Nämen! Det här var ju inte så märkvärdigt, flänsen sitter ju bara med två plåtskruvar framifrån. Easy-peasy.
Så här ser det ut när den är borta. Pastan är nog bytt vid nåt tillfälle, är varken spröd eller hård. Mera som tuggummi. Men varför är inte det svarta röret platt på den yta som ska vila mot flänsen? Så dumt. Hur man än trixar blir ju anläggningsytan rätt liten. Att försöka fräsa ur spår i flänsarna skulle bli ett rätt stort projekt. Visst, man kan kleta dit löjligt mycket massa men bättre vore ju att få metall mot metall på så stor ytan som möjligt - och sen ett tunt lager massa mellan.
Hur tänker ni?

IMG_20180724_200805.jpg
 
F

F.d. 51694

Guest
Efter 3 timmar med fläktar märks fortfarande ingen skillnad och nu på natten kommer skåpet fungera ändå. Så får kolla i morgon när värmen och solen kommer igen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skåpen klarar normal 20-25 grader nedkylning i kyldelen i förhållande till omgivningstemperaturen, står sedan bilen så att solen värmer upp väggen där kylskåpsgallren sitter så är det kanske 50 grader där, och den luften sugs in för att försöka kyla ned kylpaketet, då blir det högre temperatur i skåpet.

Jag har läst detta på flera ställen... nu har jag ingen sensor i kylen men den är väldig kall... ser man på tempen hos mig så är skillnaden nästan 50 grader.... och det är mycket mer än de 20-25 som du skrev... men kanske normalt när man mäter på frysen och omgivningen.... jag har som sagt denna mätaren och så fort jag ser att tempen stiger så rensar jag rören mm och sen fungerar det kanon igen... lite sot kan skapa stor skillnad...
IMG_0061.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51694

Guest
Frysen fungerar utan anmärkning trotts 30 grader ute och solen på kylskåpet. Det är kylen som inte fungerar som jag önskar :(
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har läst detta på flera ställen... nu har jag ingen sensor i kylen men den är väldig kall... ser man på tempen hos mig så är skillnaden nästan 50 grader.... och det är mycket mer än de 20-25 som du skrev... men kanske normalt när man mäter på frysen och omgivningen.... jag har som sagt denna mätaren och så fort jag ser att tempen stiger så rensar jag rören mm och sen fungerar det kanon igen... lite sot kan skapa stor skillnad...
Visa bilaga 155236
Fast jag skrev ju kylskåpsdelen inte frysfacket.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Det här är första gången jag har plockat bort kylflänsarna på ett skåp men bör det inte sitta någon sorts isolering (foam) runt rören så att det bara är den yta som är framåt, mot flänsen som är exponerad (enligt min bild)? Eller ska det se ut så här?
Det finns en annan tråd där det visas hur man byter ut kylpastan och där är röret inbäddat i foam - men så kanske inte alltid är fallet?
 
F

F.d. 51694

Guest
Beror nog på skåpmodell om den är inbäddad i foam. På min ligger plattan väldigt lite mot röret som är täckt av foam och plast. Men mitt rör blir inte kallt nog i värmen för att säga att det är där jag har mitt fel. Nu hade jag +9 i kylen så startade fläktarna nu och vände bort väggen från solen så återstår att se om den håller den tempen resten av dagen annars får jag nog se mig besegrad och köpa ett nytt skåp eller ta bort botten ur frysen för att leda ner den kylan i kylskåpet.
 
F

F.d. 51694

Guest
Står fortfarande på +9 grader i kylen kanske inte blir kallare i detta väder? Men låter konstigt när frysen håller -17 :(
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ställ in ett par 1,5 liters flaskor med vatten i kylen och mät igen efter ett dygn.
När kylen är tom blir den inte riktigt kall.
 
F

F.d. 51694

Guest
Kastade in 3 flaskor vatten och ett packe med Festis så får väl se vad som händer tills i morgon. Än så länge har inte fläktarna varken gjort över med ström eller för oväsen så hoppas det gör verkan. Sen är ju frågan om man ska köra max på kylen eller. Svärfar kör max jämt och det fungerar även i denna värme.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hm. Så här ser lösningen ut i det äldre skåpet (RM212F) som jag ramlat över. Här verkar det inte finnas någon pasta alls utan flänsarna är "fastknäppta" på kylröret kan man säga. Bra eller dåligt?
Om man nu har dålig sprutt på fördelningen av kylan, skulle det då vara fel att sätta en liten fläkt i frysfacket?
Jag ska åka till någon kylfirma i morgon och fråga hur det ska se ut och om nåt fattas, eventuellt köpa en burk kylpasta.

IMG_20180725_191214.jpg

Skickar även med en bild på själva brännaren, det här är en helt annan lösning än på nyare skåp där det finns en "kopp" där förbränningen sker.
 

Bilagor

  • IMG_20180725_192847.jpg
    IMG_20180725_192847.jpg
    2,8 MB · Visningar: 93

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
RM212 tillverkades "på Hedenhös tid" i Electrolux Luton-fabrik.

Kan det vara så enkelt, att skåpet efter kanske 40-50 års tjänst har "gått i pension"?

(Engelska poliser lär gå i pension efter 30 tjänsteår...)

Pålle
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
RM212 tillverkades "på Hedenhös tid" i Electrolux Luton-fabrik.

Kan det vara så enkelt, att skåpet efter kanske 40-50 års tjänst har "gått i pension"?

(Engelska poliser lär gå i pension efter 30 tjänsteår...)

Pålle

Så kan det vara. Det står också Made in Britain på det. Och det verkar ju fungera. Finns ju inga rörliga delar i ett absorbationsskåp så att så länge slingan är tät och så bör det funka år efter år...Ska låna en tryckregulator så att jag kan testa att även köra det på gasol.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Började med att besöka stans husvagnsverkstad. Semesterstängt...
Svängde förbi en större husvagnsfirma. Dom hade inget tips.
Åkte till Electrolux service. Tja, det brukar sitta någon typ av foam runt rören men han kunde inte ta gift på att det alltid var så. Han höll med om att kyleffekten blir taskig om det inte är tätat där bakom men det finns inget som tyder på att det funnits där heller. Sån där foam sitter som perkele och det brukar alltid synas spår efter det om man avlägsnat det. Kylpastan godkände han, både mängd och konsistens.
Så vad gör man nu? Det skulle iofs räcka om jag gjorde någon slags ram i t ex skumgummi och klistrade det på baksidan av flänsen för att försöka skapa ett isolerat utrymme där men det kanske inte är rätt väg att gå?
Skulle vara ytterst intressant att få se en bild av en identisk kyl där flänsen är demonterad...
 
Toppen