• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet funkar ej!

Öckerö-bo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
839
Medlemskap
2025
Halloj på er.Startade kylen igår på 230volt för att vara kallt idag.Tänkte oss ut en sväng.Ingen kyla.Kollade med gasol,lågan brinner men jag får ingen kyla där heller.Dometic skåp med sep. frys från 05.Har någon någon ide eller blir det att ta med kylväska.Tacksam för ev. tips.Lasse
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Lutar bilen så prova att ställa den rakt. Verkar som en del skåp är känsligare än andra
bosse b
 

mega-liner

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Hej jag har haft samma problem! fick byta hela gasapparaten då det inte går att laga!
trolig orsak en flaga i rören har täpp till cirkulationen av amoniaken! kylen togs ut då det inte går att repa på plats! kostnad ink arb 9,600 kr!
 

trannel

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2401
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Enligt tillverkaren Dometic får bilen inte luta mer än 3-4 grader (konvektionsprincipen) vid längre parkering. Har själv upplevt vid två tillfällen, vid längre parkering, att kylskåpet slutat fungera, och där felet varit att bilen lutat. Borde naturligtvis informeras om i bruksanvisningar,att bilen bör stå plant. Har även påtalat det för Bürstner och dometic.
 

Öckerö-bo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
839
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Tack för ditt svar.Har varit ute nu över natten.Allt verkar som det funkar när systemet blivit omruskat.-18 i frysen , plus 8 i kylen.Skall testa att stänga av inatt o sedan sätta på igen.Mvh Lasse
 

Öckerö-bo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
839
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Tack för ditt svar.Efter att varit ute inatt funkar allt som det skall idag,så jag hoppas jag har bättre tur än vad du hade. Mvh Lasse
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Enligt tillverkaren Dometic får bilen inte luta mer än 3-4 grader (konvektionsprincipen) vid längre parkering. Har själv upplevt vid två tillfällen, vid längre parkering, att kylskåpet slutat fungera, och där felet varit att bilen lutat. Borde naturligtvis informeras om i bruksanvisningar,att bilen bör stå plant. Har även påtalat det för Bürstner och dometic.

Jag har för mig att det står i bruksanvisningen till kylen? :)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Kylskåpet funkar ej!

Ett litet tips!
Innanför bodelsdörren så har jag klippt undan en triangel av mjukmattan
och nubbat fast en rund libell så att jag med dörren öppen snabbt kan justera
stödbenen för att få ett horisontellt golv.

Libellen hittade jag hos järnhandlaren, men nog borde husbilstillbehörsaffärerna
ha något liknande.
 
Toppen