• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpet blinkar gult

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
HejHar ett dometic kyl som går perfekt på el/12v. På gasol så tänds lågan men det blinkar ändå gult. Något som vet varför??

Med vänlig hälsning,
Micke
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Hej
Prova att hålla knappen intryckt några sekunder, tills lampan slutar blinka, o kanske några sekunder till.

Lycka till
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Hej
Har ingen knapp tyvärr men har testat att stänga av och på flera ggr och det hjälper inte

Först tickar det i någon sekund och sedan slutar det. Har kollat lågan och den ser bra ut. Har även testat att stänga av gasolen och sätta på igen och då börjar den ticka för att nästan direkt sluta. Dock fortsätter blinkandet.

Det verkar även som att kylen kyler på gasol så det är bara blinkandet som stör mig. Oxh manualen säger gasfel.
Dår hoppas att det fungerar under helgen är ute på resa ner mot danmark.
 

mojjen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Hej
Förlåt jag skrev knappen , men menar naturligtvis termostatvredet
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Den ska ju blinka när gasolen är slut, men blinkar det + kyler så är det antagligen "larmet" som strular. Har iofs inte kollat i manualen om flera symptom ger blink, ex vis varning för 1/2 tätt munstrycke?
 

gunnaro

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2023
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Du får sota kylskåpet det brukar hjälpa, det hjälpte för mig.Jag kollade med en kyltekniker som tyckte man ska sota varje år
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Min skorsten antar jag är typ 30 Cm lång och är ett rör som finns i övre venthålet?!
Det är helt rent

Kan som sagt vara larmet som strular. Kylskåpet verkar fungera iaf. Kallt är det i kylen trots värmen utanför
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Min skorsten antar jag är typ 30 Cm lång och är ett rör som finns i övre venthålet?!
Det är helt rent

Kan som sagt vara larmet som strular. Kylskåpet verkar fungera iaf. Kallt är det i kylen trots värmen utanför

som det står i pdf ovan, munstycket och själva brännaren är det som är viktigt att det är rent.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

hej, har nu kommit hem och kylen är fortfarande blinkande. har tagit isär och rengjort, allt var rent och fint. blinkar fortfarande.

jämförde med pappas kyl (han har visserligen en lite större modell än min 100 liters) men den r betydligt mer fart i nr han kör gasol. jag får en knappt synlig låga (men man känner värmen)

känns som att den får dåligt med gasol . vad är det för "klump" som där gasol röret kommer ifrån ? är det någon form av regulator ? kan det var fel på den ?
 
Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Hej är utförligt beskrivet I annan tråd.
Men I första lilla "klumpen" före brännaren finns en metallbricka med litet hål för gasmängdreglering.
Före den finns en stor "klump" som är gasventilen
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

den lilla klumpen före brännaren har jag tagit isär och rengjort den metallbrickan som finns (enligt den instruktion jag fick ovan) , hur är det med gasventilen är det något man ska testa att ta bort och rengöra ? finns det något i den som kan gå sönder eller påverka gasflödet ?
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

Underligt fel verkar det som.

Du har en grå elektornikbox så sköter tändning, gasol av/på, samt kotroll av att gasolen är tänd.

Först slår den på gasolen och försöker tända i maximalt 30 sekunder. Så snart gasolen är tänd så känner ett termoelement av värmen och den grå boxen slutar med tändningsförsöken (tickandet).
Om gasolen inte tänts på de 30 sekunderna stänger den grå boxen av gasolen och indikerar fel med den blinkande lampan.

Jag hade nu i somras fel och fick byta den grå boxen två gånger. Första gången slutade den att detektera att gasolen brann. Den stängde ändå av gasolen. Tråkigt med 14 grader i kylen.
En vecka efter att jag bytt den grå elektronikboxen så klarade den inte av att tända längre. Så jag fick byta box igen.
Väntar på att få pengar åter pga garanti men det krånglar lite då jag köpt elektronikboxarna i olika länder.

Men åter till ditt fel. Jag misstänker att det är fel på din elektronikbox.
Det värsta som kan hända är att den en vacker dag inte tänder kylen men inte heller noterar detta utan låter gasolen vara på. Så försök att få en verkstad att titta på det snarast.

Du kan ju försöka att bara lossa kontaktdonen och den svarta respektive röda kontakten (bara dra rakt ut). Kanske glapp????

Boxen kostar dryga 1000kr och ingen verkar ha den hemma utan den tar de hem då den behövs.
 

Bilagor

  • IMG_0293.jpg
    IMG_0293.jpg
    77,6 KB · Visningar: 299

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpet blinkar gult

hej!!
jag drog ur både den röda och svarta (sitter väldigt löst) och testade att tända igen, nu blinkar inte längre den gula lampan!! får se om det håller sig tills imorgon!!

återigen, TACK till dig och till alla andra som bidragit till en eventuell lösning!!
 
Toppen