• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp

F

F.d. 55425

Guest
Bäst jag frågar er experter innan jag kaserar kylskåpet. Kylskåpet är sotat brinner med fin låga hoppar igång direkt. - Kylpastan är bytt. Men det blir inte KALLT !!!!! Bara att kasera eller hur ??????

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp

Kan hjelpe å sette det opp ned i noen timer - det kan virke som om kylmedelet ikke sirkulerer lengre.

F

F.d. 55425

Guest

Dom vände det upp och ner flera gånger dessutom ruskade dom på det flera gånger. Tror du det hjälper då att ställa det upp och ner?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tvilsomt, skulle tro det er en lekka på sirkulasjonen - om den kan repareres er umulig å svare på. Ville byttet skap selv.

Galaxy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2025

Hej
Här är en instruktion för kontroll av kylappart i kylskåpet.

Bilagor

• Lathund kylapparat Dometic kylskåp0001.pdf
    312,8 KB · Visningar: 266

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Nu har jag pillat med mitt kylskåp, men blir inte klok på det..

Jag har bytt kylpasta, och rengjort brännaren.
Jag lät det stå med gas i tre dagar och det blev 0-gradigt i kylskåpet. Då justerade jag ner vredet från 4:a till 3. några dagar senare var det +10 i kyl och frys. När jag tittar på gaslågan så är den mycket liten oberoende av hur jag justerar vredet.

Jag misstänker att det är något fel med med termostat/vred...

Men vad tror ni?
Vad är vettigt att göra?

MvH

Freddy

I

Inger-Lisbeth

Guest

Alldeles riktigt.Många gånger så är det faktiskt termostatvredet som fastnat. man tror att man vrider och att axeln i vredet följer med,men tji, icke ,knappen sitter bara fäst med en liten fjäder som lätt släpper,EN sista möjlighet, ta loss vredet, rakt ut, ta sedan 5-56 och spruta på axeln in i huset.ta nu en tång och känn om axeln går lätt runt, det kan ta lite tid attt lossna den om den har kärvat fast. Har du nu tur så kommer det att fungera.
Lycka till :twitcy:

Sörren

FD HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Absorptionskylskåp blir det stopp i också och hjälper det inte med att snurra på det ett antal ggr så är det tyvärr bara att byta kyldelen som kostar som ett nytt skåp eller byta kylskåp.
:twitcy:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Visst kan det bli problem med dessa skåp..

Men det fungerar utmärkt på 220 och 12 volt.
Så min slutsats är att det är fel på gas sidan..

/Freddy

Galaxy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2025

Hej

Det kan var så att du behöver byta munstycket. En mycket liten strypning kan göra att det blir dålig kyla.

kentsynne

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024

hej på er. har tagit bort gallren på utsidan för att göra rent brännare, min undran är skall det inte sitta något dammfilter där
mvh Kent

F

F.d. 24784

Guest

Jag har flera ggr fått göra rent munstycket.
Sitter som en liten bricka där gasröret går in i brännaren.
Se till att itne tappa briockan med det lilla hålet.
Gör rent sätt ihop och gaslågan blåser som en blåslampa och det blir kallt!
Sist blåste jag gasledningen, med lossat gasrör satt jag på gas, vred fram och tillbaka på termostaten och gaskranen, lät någon stå och indikera att det verkligen blåser gas.
På detta vis tänkte jag att skräp skulle blåsas ut. Efter detta har jag inte behövt rengöra igen.

Hålet i den lilla brickan är ungefär som ett hårstå.
Man kan blåsa det med tryckluft.

Lågan skall höras väl för att få verkan. Man lär sig hur kraftig låga det skall vara efter ett tag.

Termostaten är av on off typ, och reglerar inte gaslågans storlek propotionerligt, vid uppnådd kyla skall man kunna finna en punkt på termostaten där det slår om mellan stor och liten låga.

de
Roy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Nu har jag bytt munstycket, 86:- kostade den lilla brickan med ett mini hål i.

Något som kan vara bra att veta är att man får inte beröra den med fingrarna, enligt den äldre mannen i butiken (säkert närmare 65) ;);) o det får man väll lita på att han kan sin sak!

Detta för att det blir feta avlagringar vilken ny smuts kan fastna i.

Det som gjorde mig konfunderad är att i gasol röret, så var det sot och mycket smuts. Jag blåste rent, men är tveksam till att allt försvann. Skall låta kylen gå ett tag o se om det fungerar. Annars får jag fundera på nya ledningar och filter om det nu finns till gasolen.

/Freddy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Nu har jag bytt munstycket, 86:- kostade den lilla brickan med ett mini hål i.

Något som kan vara bra att veta är att man får inte beröra den med fingrarna, enligt den äldre mannen i butiken (säkert närmare 65) ;);) o det får man väll lita på att han kan sin sak!

Detta för att det blir feta avlagringar vilken ny smuts kan fastna i.

Det som gjorde mig konfunderad är att i gasol röret, så var det sot och mycket smuts. Jag blåste rent, men är tveksam till att allt försvann. Skall låta kylen gå ett tag o se om det fungerar. Annars får jag fundera på nya ledningar och filter om det nu finns till gasolen.

/Freddy
----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Dj Freddy, det skall finnas ett filter som ser ut som ett cigarettfilter instoppat i kylskåpets ingående rör.

I den fyrkantiga hylsan som munstycket/röret skruvas fast i så skall hålet som går in i hylsan kunna grävas upp ända fram till brännarmunstycket med ett 1/4'' borr eller i alla fall ett 6m.m. borr.

Jag vet inte om du har termostat med pilotlåga och fullåga vid tillslag eller steglös manuell reglering av lågan. men i båda fallen så skall lilla lågan (pilotlågan eller minlågan) vara 1,5 till 2cm. hög och (tillslagslågan eller maxlågan) vara 5 till 6cm. hög.

För att se lågans höjd rejält så måste den kollas när det är mörkt ute annars syns inte storleken alls.

M.v.h. JANKRO.

Toppen