• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Under semestern så fungerade vårt kylskåp dåligt på gasol,det har räckt med halva styrkan förut men nu måste vi ha på det i bott för att få någon kyla.Såg en diskution om samma kylskåp i från någon medlem,men ett annat problem.Kylskåpet är ett Dometic med tre olika lägen,första är gasol,andra är 220volt,tredje är 12volt.skåpet sitter i en 04 märket spelar ingen roll då jag tror denna sort är mycket vanlig i de flesta bilar?.Såg att någon skrev att man måste göra rent lågan varje år,det har jag missat,kollade lågan idag och ser att den brinner väldigt lågt med svag låga,tog ur brännaren och sätte tillbaka den mot gasolröet provade den innan jag satte tillbaka och den brann med en helt annan effekt,storlek.Sätte tillbaka brännaren på rätt plats gnistan fungerade men ingen gas kom framm,är det någon backventil som har slagit till?,var sitter den i så fall?så enkelt att det inte finns gas i tuben är det inte.Kanske någon har något råd att ge,Kanske till med var man ev kan få hjälp.Bor i Arvika så jag vill inte åka för långt om det går att undvika
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Kylskåp

Hej valle jag var ute för något liknande för en tid sedan det var bara det att mitt kylskåp funkade till hälften alltså funkade frysen men inte kylskåpet helt otroligt för det är ju samma element på baksidan, men hör och häpna det låg en sotflaga över på kanten av lågan så lågan brann inte med en klar blå låga som det ska vara, jag tog tryckluft och blåste lite försiktigt i hålet under vinklen pluss att jag plåste upp i skorstenen och det var en välldig massa sot i den M.V.H. Kalle Gun medlem 4500:yes:
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Tack för svaret.Det är bra att diskutera alla problem,det är den största styrkan i klubben tycker jag utbytet av alla konstiga problem som kan uppstå.Skulle man uppsöka verkstad alla gånger så är det både dyrt och tidsmässigt när man bor långt från hjälpen.När man går i pension så blir det lättare hoppas jag.För det är väl så att olika fel kommer med bilens ålder.Valle
 
T

Teddi

Guest
Sv: Kylskåp

precis,,valle, så är de,,ja kan tänka mej att många verstadsbesök har undvikits,, för de måste ju finnas ett stort kunnande bland så många medlemmar,,själv kan ja inte speciellt mycke men de man kan hjälpa till med gör man,,,de handlar ju inte bara om våra husbilar,,vi har ju ofta en lösning på mycke annat också,,vi har ju en sida där vi kan ta tag i de mesta,,,
men,,ja tycker att precis så här skall en ideell förening utvecklas,,

detta e drivkraften,,inget som helst tvivel om detta,,,,,teddi,,
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

jag har ett annat problem, mitt kylskåp fungerar bra med el och 12 volt, men med gas har jag problem då vredet med styrkan är instält på mitten 3 prickar , då stängs skåpet av , lampan blinkar, men däremot då jag ökar kylan till 5 prickar fungerar alt.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

Jag tänkte skriva lite grann om hur långt jag har kommit i min fel sökning,gas går framm till en backventil fann den till slut,det är tre stycken trådar kopplade till denna så förmodligen blokerar denna gasen ända framm,denna har då fungerat alldeles riktigt och då blokerat gasen från att strömma ut.Men nu är frågan hur skall jag upphäva blokeringen?,kan det vara något fel på srömmen dit?kan man mäta detta i så fall?eller måste man demontera backventilen och göra någon form av rengörig?frågorna är många,ser att det finns ett behov att rengöra detta område minst en gång om året vilket jag inte gjort.Valle
 
F

F.d. 55367

Guest
Sv: Kylskåp

hej valle det kan vara oxiderat på stiftet som sitter på den brytaren skrapa med en kniv på det så lite 556.påefter kan hjälpa kan va dålig kontakt. M:V:H medlem 4500. HEJ.:yes:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

det måste väl finnas nån form av termostat i skåpet om den inte öppnar fullt när skåpet är varmt;; kan felet var där,,
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp

De första årena så behövdes det bara vridas några snäpp på termostaten för att tänna gasolen på kylskåpet,denna semestern så var jag tvungen att ha vredet i botten för att tänna gasolen.Det kan vara termostaten som du skriver,det måste vara någonting som stryper gasolen kanske därför den låga effekten?,skall försöka kolla detta med termostat och backventil.På min gaskärar utrustning på jobbet så måste jag trycka inn en pinne som är avsett för detta och upp-häva blockeringen på back-ventilen om denna slagit till.Undrar om det är någon elektrisk historia på kylskåpet?.Valle
 
Toppen