• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp tänder ej

F

F.d. 55128

Guest
Kylskåpet i min Peugeot J5 -88 tänder inte (ger ej gnistor) när man trycker på den röda knappen.
Har plockat isär brännaren, gjorde rent och flyttade de 2 kontaktytorna som ska ge gnista närmare varandra (ca 2-3mm mellanrum krävdes). Fick gnistor och monterade tillbaka grejerna. Försökte att starta med gasol, men inget hände.

För visst ska väl gnistan gå mwllan tändstiftet och den andra pinne som går in i koppen?

Plockade ner brännaren igen och nu ger den ej gnistor längre?!

Kan det vita "tändstiftet" i porslin bli dåligt, och var får man tag i sånna?

Eller finns det något annat att testa?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp tänder ej

Hej
Det kan vara dålig kontakt mellan stiften eller tändmodulen som är dålig. Jag bytte på min förra veckan. Tändmodulen sitter troligtvis uppe på skåpet. Det går 3 trådar till modulen. Det är +, - & tråden till tändstiftet. Tråden till tändstiftet känns igen på att den har en teflonisolering.

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Kylskåp tänder ej

Verkar vara själva tändknappen som är dålig.
Den är trög att trycka in och det kommer ut något vitt pulver, misstänker att det inte är normalt?
Efter många knapptryck senare kännsknappen bättre, men fortfarande vitt pulver ut från knappen?

Någon som vet var man kan få tag i ersättning till en Electrolux RM270?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Kylskåp tänder ej

Hej
Det kan vara dålig kontakt mellan stiften eller tändmodulen som är dålig. Jag bytte på min förra veckan. Tändmodulen sitter troligtvis uppe på skåpet. Det går 3 trådar till modulen. Det är +, - & tråden till tändstiftet. Tråden till tändstiftet känns igen på att den har en teflonisolering.

Bennie

Tändmodulen - Är det enheten med den röda knappen?
Den enda kabeln som går från enheten med den röda knappen är kabeln som går till tändstiftet?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Kylskåp tänder ej

Jag vet inte riktig hur det ser ut på ditt skåp men på mitt sitter modulen separat ovanpå skåpet. Det är en liten dosa ca. 8 cm lång, 4 cm bred & 3 cm hög med 3 stiftanslutningar, jord (-) + som kommer från "tändknappen" & kabel till tändstiftet. Jag har ingen knapp att trycka in utan en vippströmställare som börjar blinka vilket indikerar att jag har tändgnista.

Bennie
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp tänder ej

Min teori eftersom du bara har en ledning rätt ner till elektroderna.
Det är nog så att att själva knapp delen (pizotändning i den)som ger
Högspänning ner till elektroderna vid kylskåpet.
När man trycker så skall smälla till i knappen.
En fundering det finnes sådana att köpa till gasolgrillar finna någon som passar.

:)
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Kylskåp tänder ej

Jag tänkte samma sak. Beställde en ny piezo tändaren från ebay i England för 60kr. Återkommer hur det går :)

Letade originaltillbehör under en kväll, verkar vara svårt att få tag i.
 
Toppen