• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåp, Meka själv?

MikaelCarina

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2024
Är det någon som mekat med sitt kylskåp själv. Mitt problem är att kylen inte fungerar på 230V. Jag är elektriker så rent elektriskt kan jag laga det mesta. Fast jag är så fasligt rädd för gasol. Så jag vågar inte försöka dra ut mitt kylskåp bara. Utan att fråga här först. Vet någon hur det sitter fast. Hur får man ut det? Vad göra med gas anslutningen. Lång slang som följer med?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Blir klurigt att svara när man inte vet vad ni har för mackapär, chassi , påbygge , årsmodell , kyl.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Börja med att ta bort övre/nedre galler utvändigt till kylskåpet. Där kommer du åt att mäta om du har 230V fram till skåpet. Dessutom kan du ohmmäta elementet när du kopplat bort 230V. Där finns också röranslutningar till gasolen som du kan skruva isär efter att du stängt av gasolen.
Kylskåpet sitter oftast fast med skruv i ramen bakom plastpluggar men kan även vara skruvade från intilliggande skåp om bilen har några år på nacken.
Det sitter en tätning runt kylskåpet så att det är tätt in mot bodelen så skåpet kan sitta ordentligt fastkilat.
Vid återmontering är det viktigt att man får det tätt igen mot bodelen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun