• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåp, Meka själv?

MikaelCarina

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2024
Är det någon som mekat med sitt kylskåp själv. Mitt problem är att kylen inte fungerar på 230V. Jag är elektriker så rent elektriskt kan jag laga det mesta. Fast jag är så fasligt rädd för gasol. Så jag vågar inte försöka dra ut mitt kylskåp bara. Utan att fråga här först. Vet någon hur det sitter fast. Hur får man ut det? Vad göra med gas anslutningen. Lång slang som följer med?
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.712
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Blir klurigt att svara när man inte vet vad ni har för mackapär, chassi , påbygge , årsmodell , kyl.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Börja med att ta bort övre/nedre galler utvändigt till kylskåpet. Där kommer du åt att mäta om du har 230V fram till skåpet. Dessutom kan du ohmmäta elementet när du kopplat bort 230V. Där finns också röranslutningar till gasolen som du kan skruva isär efter att du stängt av gasolen.
Kylskåpet sitter oftast fast med skruv i ramen bakom plastpluggar men kan även vara skruvade från intilliggande skåp om bilen har några år på nacken.
Det sitter en tätning runt kylskåpet så att det är tätt in mot bodelen så skåpet kan sitta ordentligt fastkilat.
Vid återmontering är det viktigt att man får det tätt igen mot bodelen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Beroende på om spisen sitter över kylskåpet så kan man ibland få demontera den eller bänken för att komma åt skarven på gasolen.
Det sitter även en termostat som kan krångla. Jag har bytt 230V elementet på ett sådant skåp för många år sedan och det var lite pilligt att få till isolering och plåtar vid ihopmonteringen så fota noga när du tar isär.
 

MikaelCarina

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Flen
HBK-Nr
37661
Medlemskap
2024
Har kollat på ett sådant element. Drygt 800 kr.
Billigare än en ny kyl....
Tack för alla tips. Nu är det bara jobbet kvar.. Om intresse finns informerar jag er hur det går. Kommer att dröja lite. Har fått akutare problem idag. Vatten i källaren i vårt radhus. Efter skyfall. Måste hitta en permanent lösning på det.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag fick en smäll av åska i kylskåpet som brände kretskortet som satt lättåtkomligt bakom kylen. Allt fungerade på gas och 12 v.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hymer b524. Tdi 2,8 2001
Kylskåp Elektrolux RM6271L. Absortions kylskåp
Hej!

Har exakt samma kylskåp fast i min bil Hymer C524 sitter det i bakgaveln där nedre gallret täcks av bakljusrampen......Så alternativen för service av brännaren är antingen ta bort rampen eller plocka ut kylskåpet. Har gjort bådadera men nu lärt mig detta så bra då jag haft lite krångel med gasdrivna.....att jag tar ut kylskåpet. På min bil sitter det 2 skruvar på varje sida innanför kylskåpsdörren. Små täcklock över lossa dessa. Sedan sitter det en lång träskruv in i kylskåpet från köksskåpet till höger om kylskåpet. Sen är det också fästat med 2 skruvar i övre delen bakkanten mot en värmeskyddsplåt. Dessa når jag från övre gallret där också gasolen är kopplad. Bara att skruva isär kopplingen. Men sen har vi ju all el med kablar som måste lossas. Dessa når man genom att lyfta spisen ovanför kylskåpet. Sitter med hållare i varje hörn. Liten insex vill jag minnas. Man skruvar några varv för att släppa spänningen sedan kan man vrida undan klacken som håller spisen mot bänken. Nu är spisen lös men förmodligen måste du också lossa gasolkopplingen på samma sätt som för kylen.....Därefter kan spisen lyftas bort och du kommer åt kylskåpets ovansida. Ge akt på eventuell dräneringsslang från spishäll ner i vasken.
Sen är det bara att koppla ur 230 volt och 12 volt och försiktigt lirka ut kylskåpet. Ta gärna bilder så du kommer ihåg sladdarnas position.
 
Toppen