• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylskåp lågan släcks vid körning

F

F.d. 18506

Guest
Jag har problem att kylskåpslågan släcks när vi kör bilen. Jag har provad att klippa ut en plåtbit och använda den som en större vindskydd än den som är original. Men det hjälpte inte.
Har någon en bra tipps vad man kan göra för att ha ölen kall när man kommer fram?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

Jag har problem att kylskåpslågan släcks när vi kör bilen. Jag har provad att klippa ut en plåtbit och använda den som en större vindskydd än den som är original. Men det hjälpte inte.
Har någon en bra tipps vad man kan göra för att ha ölen kall när man kommer fram?

Det absolut enklaste sättet att säkra ölen är att investera i en 12v kompressordriven kylbox. Placeras med fördel i garaget.
Inga problem vid längre stopp eller på färjan när man inte har el. Förutom kalla öl rymmer den ju även lite annat.
I den vanliga kylen lägger jag numera bara sånt som skall gå åt under dagen. Jag är inte ett dugg imponerad av effekten i den kylen.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

zizina

Varför kör du inte på 12v under färd,helt problemfritt ?

Jojje
 
T

Teddi

Guest
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

hej,,ja säger som jojje,,12volt vid körning ger kanske 13volt??? inte säker,,,men hur som helst blir de bra kräm i kylen vid 12v under körning,,

ja själv stänger alltid av gasolflaskan vid körning ifall olyckan skulle vara framme,,teddi,,
 
F

F.d. 55309

Guest
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

Hej! kylskåpet skall inte gå på gas när du kör,utan på tolv volt.Det skall ske automatiskt. MVH Kjelle.
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

jag har provat att köra på 12 V under färd men kylen tar för mycket ström. Det är inte roligt att komma fram med ett tom batteri. Men det var iofs innan jag bytte bodelsbatteri som var dålig så det är möjligt att det kanske går bättre nu.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

jag har provat att köra på 12 V under färd men kylen tar för mycket ström. Det är inte roligt att komma fram med ett tom batteri. Men det var iofs innan jag bytte bodelsbatteri som var dålig så det är möjligt att det kanske går bättre nu.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, verkar vara något som inte funkar ok. eller är omkopplat i din bil.
Kylen tar inte för mycket ström om allt är ok. ca. 10 till 12A, och den strömmen skall tas direkt från generatorn/startbatteriet när bilen är igång, och har egentligen inget med bodelsbatteriet att göra.

M.v.h. JANKRO.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

hej zizina har du en import bil ,så kanske det sitter en säkerhets ventil, som stänger gasen vid körning, en gissning,, jag kör alltid med gasen på,vid kylning,men det kanske är fel, mvh håkan
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

@ZIZINA
Kolla om det slocknar när du startar motorn eller om det är fartvinden som släcker.
Händer det genast vid start kan det var som någon skrev, att det finns en auto-funktion som stänger gasen. I så fall går det att koppla bort för då är en magnetventil inblandad.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: kylskåp lågan släcks vid körning

Vi kör alltid kylen på 12V vid körning. Alltid gasolen avstängd vid transport. Har för mig att man inte får ha gasolen på vid transport eller på färjor. Kan inte vara roligt om någon brakar in i gasolkofferten och gasolflaskan är öppen. En knista eller brand kan bli förödande ! Har aldrig haft problem med att köra kylen på 12V, funkar och kyler bra !
Hälsn......Ce-eN !
 
Toppen