• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp: Gasolkoppling

F

F.d. 53198

Guest
Jag behöver demontera ett Dometic kylskåp av mindre modell för att felsöka.

Skruvkopplingen satt jättehårt, men nu är den borta. Så till problemet, det går inte att dra ut röret ur kopplingen, det sitter som svetsat. Använder man något slags lim, eller?

Hur gör jag?

/ Erik
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Det går inte att ta bort röret från konan, men det är klart man kan ta slipmaskin o slipa av konan försiktigt utan att skada röret men bökig är det.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Det går inte att ta bort röret från konan...
Så långt är vi överens, men om det vore en koppling i en vattenledning så skulle det vara enkelt att dra ut rör inklusive kona ur kopplingen. Här går det inte med måttlig kraft, anpassad till att röret är av koppar.

Har tömt gasol ur systemet så gott det går och provat att värma kopplingen till knappt berörbar temperatur i avsikt att öka diametern på kopplingen mer än röret, dessutom att ev. lim tappar styrka. Inte då.

/ Erik
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Hej, har du fått bort röret än?
Det används ibland lite tätningsmedel som extra säkerhet, men det brukar ge med sig utan större besvär.
Kan montro någon med lite extra oro över gasolkopplingar tagit någon tätning/Loctite-lim som inte hör hemma i en rörkoppling.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Hej, har du fått bort röret än?
Nej!
Kan montro någon med lite extra oro över gasolkopplingar tagit någon tätning/Loctite-lim som inte hör hemma i en rörkoppling.
Kanske, men det är sannolikt originalmonterat av Bürstner eftersom både kyl- och spiskopplingar sitter lika överdj*ligt.

Men. Jag har en plan. Om eller när det blir varmare så tänker jag skruva in muffen och limma två st cirka 5 cm långa träbitar längs med vardera sidan av kopparröret, nära muffen. Om jag karvar ur rännor i de bitarna, ungefär som kanalen i en blyertspenna, med knappt rörets dimension och limmar med epoxi så lär det sitta givet hyfsad temp och tid. När jag skruvar ut muffen så tar den spjärn i träbitarna och det hela funkar som en avdragare. Sedan täljer jag (kanske) bort träbitarna.

Så är planen.

Någon som har en bättre som helst inte involverar dyra specialverktyg?

/ Erik
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Det är nog en klämringskona men jag har ju inte sett den. Det kanske går o skarva röret , då kan man kapa av efter konan el en bit bort o skarva i en ny rörbit. Men tätningsmedel har jag aldrig behövt på konror o klämringskoppling.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Det är nog en klämringskona men jag har ju inte sett den.
Jag skall fota under morgondagen och se om jag kan lägga in bilden här.

En gång i tiden sommarjobbade jag på en bilverkstad och använde ett slags kilformat verktyg för att lossa P-ändar som satt hårt i sin kona. Något liknande i miniskala skulle kanske fungera.

Visst kan jag tänka mig att kapa och skarva, men det känns mer som plan C.

/ Erik
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Om man tar bort kona är det mkt svårt o få tätt igen.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Om man tar bort kona är det mkt svårt o få tätt igen.
Konan skall inte bort, bara följa med röret ut ur kopplingen. Som när jag tar isär en helt vanlig vattenkoppling hemma i bostaden.

Nog måste väl någon i Husbilsklubben ha tagit ut ett gasolskåp och veta hur det ska gå till?

/ Erik
 
M

Mekanikern

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

När jag tog ut kylskåpet i vår Kabe Husvagn -02 som vi hadde innan HB n för att byta elpatron.,
Så kommer jag ihåg att röret satt fast och gick inte att ta loss hur man än gjorde.
Men röret gick till en vinkelkoppling på kylskåpet som var lätt och dela på, så löste jag det
// Mekanikern
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Här är kopplingarna till kyl resp. spis, inkommande gasol från höger:

/ Erik
 

Bilagor

  • Gasolkoppling kyl.JPG
    Gasolkoppling kyl.JPG
    102,7 KB · Visningar: 10
  • Gasolkoppling spis.JPG
    Gasolkoppling spis.JPG
    79,8 KB · Visningar: 7

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Hej igen. ja din idé om en klämma om röret så muttern kan användas som avdragare kan nog funka.
Jag kom att tänka på, om du har sett, den enklaste varianten av koningsverktyg för bromsrör m.m. och även grövre rör i samma sats. Den klämman som man då håller röret med är gjord för fem eller sex olika rördim. Den kanske skulle funka som mothåll.
Brukar finnas hos de flesta biltillbehörsfirmor..... Biltema också:19-837, fick jag se.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Kylskåp: Gasolkoppling

Den klämman som man då håller röret med är gjord för fem eller sex olika rördim. Den kanske skulle funka som mothåll.
Min bilmekande svåger tipsade om samma, skall mäta om någon av dimensionerna passar och om den går att kränga in på plats.

/ Erik
 
Toppen