• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylproblem

gnistan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
37009
Medlemskap
2024
Gasolkylskåpet går ca 5 min sen lägger det av , någon som varit med o
om liknande
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, hur gammalt är skåpet... Eller rättare sagt är det så nytt att det är helautomatiskt och kan sköta sig helt själv med att växla energislag m.m. om man ställer det på helautomatik. För i de skåpen finns lite extra säkerhet om det t.ex. inte brinner rent... som det verkar vara lite problem med ?? (kan det vara så att det slocknar just när det kommer "en luftficka" eller vad det nu är).

Jag funderar också på den röda regulatorn. det är ju en "högtrycksregulator". Går den till ett uttag under en lucka på utsidan av bilen som man typ skall koppla in en stor grill till eller? Verkar kunna ge upp till 8Kg/tim vid ett tryck på 2,5 Bar. Det räcker ju till en värmekanon.

Det är den silverfärgade som är till brännarna inne i bilen i alla fall (30millibar), så om du skall byta någon för att testa så är det den som gäller.

M.v.h. JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar inte finnas mycket kvar att byta. En sak som du kanske inte har bytt? men verkar långsökt varför den skulle hålla tag i fem minuter och sedan släppa..... är magnetspolen som håller gasolflödet öppet och som man går förbi med att trycka in vredet (som på spiseln) när man tänder upp lågan.
Det i den man skruvar fast röret till tändsäkringen uppe vid vredet, och sedan håller den flödet öppet till tändsäkringen kallnar om lågan slocknar och stänger gasolflödet efter omkring 20 till 30 sekunder.
Ser ut så här och finns i två storlekar beroende på storlek/diameter på gummitätningen.
Tändsäkring magnetventil..JPG
Men tveksamt varför den skulle släppa efter fem minuter. Har du provat om det fortsätter att brinna om du "sätter dig" och fortsätter att hålla in vredet som vid start i kanske tio, femton minuter. Om det då fortsätter att brinna så borde det vara något med tändsäkringen som stänger av i alla fall.
Samt hur lågan då reagerar när du släpper vredet till slut. Slocknar direkt. Brinner ytterligare fem minuter och slocknar. Eller ????

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen