Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 1,9 td
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Chausson
Husbilsmodell: Velcome
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Kylsystem
Kylfläktarna på vår Fiat Ducato 1,9 td, 1999 startar inte när den blir övervarm. Har bytt termokontakt och termostat. Fläktarna går däremot igång när jag kortsluter i anslutningen till termokontakten och även när termokontakten är urskruvad och jag värmer upp den. Detta tolkar jag som att reläna funkar iaf.
Det verkar ju som temperaturen inte kommer upp så högt att kontakten slår till trots att temperaturmätaren ibland visar på över 100 grader. Vid normal körning visar tempen på ca 80 grader men går upp en del i normala uppförsbackar. Tidigare har fläkten slagit på vid drygt 90 grader men den har strejkat sedan en serpentinväg i Norge på sensommaren då den fick jobba ordentligt. Före fläkten storstrejkade hände det att fläkten typ hängde sig och kunde någon gång starta trots att motorn hade stått stilla ett tag och tempen rimligtvis hade sjunkit långt under tillslagsgränsen.
Strax före den resan så byttes kamremmen på en verkstad. Kan det ha nåt att göra med att vattenpumpen inte pumpar runt kylvattnet ordentligt eller finns det ytterligare någon sensor som kan störa? Är det någon som har en idé för mina har tagit slut?
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 1,9 td
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Chausson
Husbilsmodell: Velcome
Husbilstyp: Ospecificerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Kylsystem
Kylfläktarna på vår Fiat Ducato 1,9 td, 1999 startar inte när den blir övervarm. Har bytt termokontakt och termostat. Fläktarna går däremot igång när jag kortsluter i anslutningen till termokontakten och även när termokontakten är urskruvad och jag värmer upp den. Detta tolkar jag som att reläna funkar iaf.
Det verkar ju som temperaturen inte kommer upp så högt att kontakten slår till trots att temperaturmätaren ibland visar på över 100 grader. Vid normal körning visar tempen på ca 80 grader men går upp en del i normala uppförsbackar. Tidigare har fläkten slagit på vid drygt 90 grader men den har strejkat sedan en serpentinväg i Norge på sensommaren då den fick jobba ordentligt. Före fläkten storstrejkade hände det att fläkten typ hängde sig och kunde någon gång starta trots att motorn hade stått stilla ett tag och tempen rimligtvis hade sjunkit långt under tillslagsgränsen.
Strax före den resan så byttes kamremmen på en verkstad. Kan det ha nåt att göra med att vattenpumpen inte pumpar runt kylvattnet ordentligt eller finns det ytterligare någon sensor som kan störa? Är det någon som har en idé för mina har tagit slut?