• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Det var en bra beskrivning av jobbet. Vilket jobb sedan, mycket att skruva på mm.
Måste säga att jag har det mycket lättare, har en stor lucka som öppnas med nyckel på utsidan. Därifrån kommer jag åt hela kylen, städa, blåsa o byta brännare o fläktar.

Det ska ingå en hatt när man köper ny brännare, den låg i påsen med brännaren.

Hoppas det löser sig för dig.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Här ser man röret som gått av:

r1byus.jpg


Här ser man stödhylsan:

vzivyw.jpg


Så här ska det sitta (muttern sitter givetvis först på röret):

11hf6lh.jpg


Det var inte tvärenekelt det här. Röret är på 6mm och själva änden måste vara utformad så att "hatten" passar precis. Andra änden på röret ser annorlunda ut och är rakskuret med klämring och stödhylsa.
Electrolux hade inga såna delar. Lite konstigt då det torde vara samma typ av rör till samtliga typer av kylskåp som har den här brännaren och det är rätt många.
Har mailat Fogas för att se om dom kunde hjälpa mig. Tacksam för andra tips.

Under lunchen lyckades jag få tag på ett rör från ett skrotat skåp som har samma brännare men annan utformning så röret är draget lite annorlunda men identiskt i övrigt. När jag demonterade det så upptäckte jag varför rören går av: om man drar muttern för hårt så deformeras hela muttern så mycket att hålet blir ovalt och då "skär" man bort det lättarbetade aluminiumet med mässingmuttern när man skruvar upp den. Så var det på mitt förra rör och så var det även på detta. Man upptäcker det lätt då en 10:as nyckel inte passar på alla grepp på muttern. Försök med en kraftig tång att göra muttern rund innan du skruvar upp den om du upptäcker samma sak!
Ska se om jag kan böja om det nya röret så det passar. Åkte på flera firmor - bl a såna som håller på med kylanläggningar där liknande rör förekommer - men ingen kunde erbjuda samma koppling.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Det löste sig med plan B.
Jag fick tag på ett rör från ett annat skåp som visserligen var lite längre och hade lite andra vinklar men då aluminium är mjukt och böjarna var rätt enkla att räta ut så fick jag till det.
Provade det först innan skåpet monterades. Fungerade perfekt!
Kollade även skarvarna och dom var täta. Case closed. :D

Fick sedan mail från fogas "Har allt hemma, rekommenderar att byta röret till koppar" så det går att få tag på delar från dem om det kniper.
Gasol och fotogenprodukter - Fogas AB - gasol, fotogen
Rolle heter den jag har haft kontakt med och han verkar ha koll på detta.

Men jag blev inte klok på min läckagetestare som sitter i gasolbufferten. Det är en sån där med olja och ett glas som man tippar upp för att kolla om det bubblar och den är halvfull med olja som den ska vara.
Jag testade när jag hade en platta igång bara för att försäkra mig om att det verkligen strömmade gas - inte en bubbla syntes. What? :confused: Det här är väl rätt idiotsäkra konstruktioner?
 
Senast ändrad:
Toppen