• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylen drar mycket ström

F

F.d. 53498

Guest
Detta är vår 5:e bil. För första gången så räcker inte laddströmmen till när vi kör och automatiken kopplat över till eldrift i kylskåpet. Vi tappar ström i bodelsbatterierna. I morse var vi hos Codat på fukttest (1900 kr, hutlöst). Mekanikerna sa att på en del bilar var det så att laddningen i räckte till.
Vi har två 90 amp gelbatterier i bodelen. Har mekanikern rätt, eller har vi något fel i systemet?

Mekanikern sa att vi skulle köra kylen på gas om vi ville ladda under körning!!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.500
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylen drar mycket ström

Jag har nu återigen pratat med mekarna på Codat. Dom säger att den här versionen av elektronisk mätartavla jag har i bilen böts ut under 08 på grund av att den visade fel värden. Han menar at jag har mer ström än mätaren visar. Batterimängden uppgraderas först när man laddar med 220 volt. Jag testade det och nu sprang batteribanken från 133 amp till 144. Så kanske han har rätt.

Någon som har hört talas om den missvisande Schaudt EBL 220-2 förut?

Kan man låta montera en bättre fungerande "tankmätare" för batteribanken?

Det där låter ju i så fall som ett konstruktionsfel, kanske finns ett garantiåtagande? :)
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025
Sv: Kylen drar mycket ström

Hej
Vi har en Adriatik 2006 som hade ett fel på panelen från fabrik ( Schaudt ) och det var många turer innan detta erkändes från Fabriken.
Felet inträffade bara vid utetemperatur under +10 gr C samt batterispänningen under 12.5 V och jag hittade detta själv efter idogt mätande !
Det var inte samma fel som hos dig men bestod i att det fanns en bugg i programmet som beräknade kvarstående kapacitet på bodelsbatteriet.

Nåväl panelen byttes ut på garanti och har sedan dess fungerat bra så jag är nöjd .:yes:

Bengt
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Kylen drar mycket ström

Ok tack.

Vi är nu på väg till Kroatien. Jag kommer att hävda att detta är ett inbyggt fel från början. Man har då 3 års klagorätt. Det är vad jag kommer hävda när vi kommer hem. Dom som känner mig vet att jag e en envis fn som kommer att genomdriva det här med byta av Schaudt. Jag återrapporterar. Idag körde vi 3,5 timmar och tappade 12 amp enligt mätaren.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Kylen drar mycket ström

Skilsmässa och försäljning av bilen.

Det avbrutna äktenskapet berodde inte på elfelet i bilen. Nu åker jag och min nya sambo en Burstner Aviano från -08. Den har inte det här felet. Det finns andra fördelar också, inte bara i bilen.

Det blev alltså en radikal ändring. Byte av både kvinna och husbil. Också ett sätt att lösa ett elproblem. Jag kan dock inte rekommendera det. Det kostar många pengar, båda delmomenten.

Anders
 
Toppen