• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylen drar mycket ström

F

F.d. 53498

Guest
Detta är vår 5:e bil. För första gången så räcker inte laddströmmen till när vi kör och automatiken kopplat över till eldrift i kylskåpet. Vi tappar ström i bodelsbatterierna. I morse var vi hos Codat på fukttest (1900 kr, hutlöst). Mekanikerna sa att på en del bilar var det så att laddningen i räckte till.
Vi har två 90 amp gelbatterier i bodelen. Har mekanikern rätt, eller har vi något fel i systemet?

Mekanikern sa att vi skulle köra kylen på gas om vi ville ladda under körning!!!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kylen drar mycket ström

Låter otroligt, ni borde ha en generator på 110-140A. Har ni någon annan stor förbrukare som är igång under färd, t.ex. ac som går på inverter?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns vissa laddare som kan sluta ladda bodelsbatteriet om man har kopplat solcellen direkt på batteriet.

Har du solceller och en laddare med särskild solcellsanslutning så skall solcellen vara inkopplad där.

F

F.d. 53498

Guest

Jag har inga andra stora förbrukare. Jag har inte kopplat solcellen själv. Jag har inte haft det här problemet tidigare. Han sa att om det var varmt så skulle de gå åt mycket ström. Nu har det varit max 20 grader. PÅ Gotland i somras var vi och åkte, då var det både 25 och 30 grader utan detta problem. Garantin på vår bil gick ut den 18 augusti, felet konstaterade vi den lördagen den 20. Kan det ha någonting med mekanikerns svar att göra. Jag har fått för mig att det har något med EBL:en att göra.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hur mäter ni att ni tappar ström i batterierna? Vad är laddningsspänningen när motorn är igång, utan kylskåp? Vad blir den när ni kopplar in kylskåpet?

F

F.d. 53498

Guest

Jag kan se på tavlan Schaudt att kylen drar ca 16 amp. När båda batterierna är fulla så är det 144 amp att tillgå. Jag kan se att batteribanken minskar. Trots att vi körde ca 25 mil så sjönk antalet ampertimmar från ca 140 till efter 2 dagar 71. Vi hade då tittat på tv men oxå kört motorn i mer än 5 timmar.

Motorn är en Fiat 3,0 08. Någon som vet vad generatorn ger.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Generatorn ger i varje fall mycket mer än vad kylen plus bilen tar, så ström skall finnas. Om kylen är kopplad på bodelsbatterierna, kolla vad laddningsspänningen till batterierna är, kan vara spänningsfall från startbatteri/generator p.g.a. klena kablar? Kylen skall inte tömma batteribanken när motorn går!
Siffrorna du anger tyder väl nästan på att kylen bara går på batterierna när ni kör, då saknas det laddning till bodelsbatterierna?

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Prova dig fram med en sån här för att kolla att det inte är något annat som drar ström. (Biltema)

Kolla inkopplingen av solcellen så den verkligen går till EBL'n.

Kenth

Bilagor

• 15-291_l.jpg
    15-291_l.jpg
    63,8 KB · Visningar: 30

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Skulle nesten tro at det er brudd i forbindelsen mellom motor og bobatteri, regner med at kylen er koblet til bobatteri. AES styringen i kylen slår over på 12V når motoren er i gang.

På kablingen fra motorbatteri til EBL sitter det er sikring, 50A eller større - om den ryker får en mange pussige fel på bodelen. Felet med kyl og bobatteri her tyder på denne sikringen.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Skulle nesten tro at det er brudd i forbindelsen mellom motor og bobatteri, regner med at kylen er koblet til bobatteri. AES styringen i kylen slår over på 12V når motoren er i gang.

På kablingen fra motorbatteri til EBL sitter det er sikring, 50A eller større - om den ryker får en mange pussige fel på bodelen. Felet med kyl og bobatteri her tyder på denne sikringen.
Även om 50A är hel och säkringen från D+ är gången så blir det ingen laddning. Jag har för en vecka sedan varit med och hittat ett sådant fel på en Knaus. Visserligen Carlira men jag tänker att det gäller också EBL? Nedan kopierat från EBL99
http://www.acpasion.net/foro/archiv...uales/Schaudt_Electroblock_EBL99_G_Ingles.pdf

Living area battery is not charged during mobile operation (battery voltage below 13.0 V)
  • Defective alternator (generator) Have the alternator checked
  • No voltage at D+ input Have the fuse and wiring checked

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Jag körde upp parabolen och startade motorn. Då gick parabolen ner. Det tyder väl på att det kommer ström från D+.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det enklaste du kan göra är att mäta spänningen på batterierna med solcellerna bortkopplade. Med motorn avstängd bör de ligga på 12-12,8V. Med motorn startad bör du se 13,5-14,5 ungefär, annars fungerar laddningen inte! :cool:

F

F.d. 53498

Guest

Jag har nu återigen pratat med mekarna på Codat. Dom säger att den här versionen av elektronisk mätartavla jag har i bilen böts ut under 08 på grund av att den visade fel värden. Han menar at jag har mer ström än mätaren visar. Batterimängden uppgraderas först när man laddar med 220 volt. Jag testade det och nu sprang batteribanken från 133 amp till 144. Så kanske han har rätt.

Någon som har hört talas om den missvisande Schaudt EBL 220-2 förut?

Kan man låta montera en bättre fungerande "tankmätare" för batteribanken?

F

F.d. 53078

Guest

Jag rekomenderar Nassa´s batteritankmätare den är fantastisk
En annan tråd handlade om denna mätere men hinner inte leta just nu ..

Marinfirmor säljer den eller Ebay kostar lite över en hundring €

Bilagor

• DSCF0262.JPG
    DSCF0262.JPG
    21 KB · Visningar: 710

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har nu återigen pratat med mekarna på Codat. Dom säger att den här versionen av elektronisk mätartavla jag har i bilen böts ut under 08 på grund av att den visade fel värden. Han menar at jag har mer ström än mätaren visar. Batterimängden uppgraderas först när man laddar med 220 volt. Jag testade det och nu sprang batteribanken från 133 amp till 144. Så kanske han har rätt.

Någon som har hört talas om den missvisande Schaudt EBL 220-2 förut?

Kan man låta montera en bättre fungerande "tankmätare" för batteribanken?

Om den är rätt programmerad så visar den rätt. Om den visar fel så är det ett frågetecken efter värdet, t ex "133?"

Solladdning med rätt regulator: 13,6 V
220V laddning 14 V

Toppen