• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kylarvätska

lasse&lotta

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2024
Hej nu när det är kallt så bör ni som importerat er husbil från Tyskland, tänka på att ofta är kylarvätskan i bilarna spädd så att den endast klarar ca 18 minus grader . Byt den direkt när ni kommer till hem så att motorn ej fryser sönder i vårt kalla väder.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.313
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: kylarvätska

Samma sak gäller om ni har vattenburen värme, för glykolen i värmesystemet.
Se min tråd under "värme".


//
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: kylarvätska

Vilken kylarvätska använder man lämpligast för toppfyllning i en Fiat Ducato 2,3 av 2007 års modell.
Enligt instruktionsboken skall det vara Selenia PARAFLU UP utspätt med 50% destillerat vatten, men PARAFLU finns inte ens hos den lokala Fiat-verkstaden.
Där rekommenderade de mig att använda PEAK Global LifeTime Antifreeze & Coolant blandat 50% med vanligt vatten.
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: kylarvätska

PEAK tillhandahåller en mängd olika typer av kylarvätskor men i Sverige hittar Ni enbart den PEAK produkt som ersätter alla andra kylarvätskor oavsett bilmärke nämligen:
Peak Global LifeTime AntiFreeze & Coolant.
- Peak Global LifeTime Antifreeze & Coolant garanterar maximalt skydd mot korrosion, rost och nedbrytningar av kylarvätskan under hela fordonets livslängd, (förutsatt att man byter all kylarvätska).
- PEAK Global LifeTime Antifreeze & Coolant är formulerad för att användas i alla amerikanska, asiatiska och europeiska bilar och lätta lastbilar oavsett märke, model, tillverkningsår eller original kylarvätskefärg.
- PEAK Global LifeTime Antifreeze & Coolant kan användas för att fylla på (top-off) kylarvätska till alla andra kylarvätskor såsom grön, gul, orange, blå och röd utan att ändra färgen på den aktuella kylarvätskan i fordonet.
- PEAK Global LifeTime Antifreeze & Coolant är mörkgul (amber) till färgen
Lite info som hjälp MvH Bosse
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: kylarvätska

Skall snart fylla mitt värmeesystem och kommer att använda röd glykol från Volkswagen/Audi och som används i deras aluminiummotorer. Se till att glykolen är just för aluminium och innehåller ett bra korrosionsskydd. Blanda 50 procent med vanligt vatten.
Hälsningar Bror
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: kylarvätska

Jag kollade med Italienska Bil AB och fick då följande svar:

Om Glykolen du nämner uppfyller specifikationen; CUNA NC 956-16, alternativt ASTM D3606 , är det okay med annat märke! (även att blanda i den befintliga)

Urklipp från verkstadshandboken:

SafeRedirect.aspx



PEAK Global LifeTime Antifreeze & Coolant uppfyller specifikation ASTM D3306, enligt förpackningstext!
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: kylarvätska

Jag brukar använda destilerat vatten det är samma som att köpa orginal färdigblandad glykol
 
Toppen