Annars brukar man säga att värsta fienden för LFP är värme, runt +65grader så är det ajöss med cellerna för gott.
Optimal temperatur ca. +25grader.
Men laddning av LFP i minusgrader kan skada cellerna, speciellt då kraftig laddning.
Det skiljer även stort på olika fabrikat på cellerna vad de tål.
De bättre bms'en även i drop-in LFP (men inte alla) brukar ha en temp.vakt som bryter laddningen innan skada kan ske, det kan vara vid olika temp. beroende på kvalitet/typ av celler.
Mina Winston-celler LiFeYPO4 innehåller även Yttrium som ökar prestandan samt minimerar köldkänsligheten,
de kan laddas med 0,1C i mitt fall 40A, ner till -45grader.
Artikeln är låst.
Jag köpte ett litiumbatteri med värme inbyggt för att vara på säkra sidan, men som vi använder vår husbil så var det säkerligen helt onödigt.
Vi använder husbilen mellan vår-höst och sen står den i varmgarage.
Chippen... hur fungerar värmen i ditt batteri?
Startar alltid värmen vid köldgrader, så det alltid är mottagligt för laddning, eller?
Vad händer isåfall om man inte har någon laddning ansluten, töms batteriet?