• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kyl och frys går ej på gas

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Varken frys eller kyl (Dometic RMDT 8505) går längre igång på gas efter ett byte av gasoltub i min Carthago. Värme och spis fungerar dock utmärkt. Följande åtgärder har jag själv utfört:
- tryckt upprepade gånger på ”säkerhetsventilen” på gasoltuben
- Vridit om reglaget mellan den fasta och lösa gasoltuben. Båda är helt fyllda.
- Stängt och öppnat gasoltuben
- Stängt och öppnat gasreglaget under diskbänken
- Med ett sugrör blåst bort lite sot från brännaren.
- Startat om kylskåpet 5-6 gånger. Röda gas symbolen börjar blinka direkt varje gång.
- Tänt värmeslingan i dörrkarmen
- Testat olika termostatinställningar
- Ruckat lite på sladdarna till tändaren då jag inte hör att det knäpper om dem.
- Provat att manuellt tända med tändstickor.
- Besök på verkstad men de hade inte tid och inga tips utöver de jag redan provat.

Det verkar alltså som att varken tändaren eller gastillförseln till kylskåpet fungerar.

Till historien är att jag under ett års tid hade stora problem med tillräcklig gastillförsel till kylskåpet och både brännare och kretskort byttes ut utan resultat. Lösningen blev tillslut byte av styrenheten som sitter ovanpå gasoltuberna. Så kylskåpet har redan kostat mig 20.000 i reperationer och har nu fungerat i bara sex månader .

Blir snart en 12v kylväska från Biltema.… Men husbilsklubben har hjälpt mig för så jag håller nu tummarna att någon vänlig själ har något förslag som en inte alltför händig person som jag själv kan klara av .
 

BIMA

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20014
Medlemskap
2024
Om spis fungerar prova o knacka på magnetventilen som sitter vid brännaren. Har fastnat för mej ett par gånger.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Tack för svar! Låter definitivt värt ett försök. Mitt namn ”Novis” är dock tyvärr inte valt av en slump så IMG_3803.jpegvar sitter magnetventilen lite mer exakt? Syns den på denna bild?
 

BIMA

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20014
Medlemskap
2024
Följ gasolledningen bakåt från brännaren det går elkadel till den. den sitter till vänster utanför bild.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag kanske gör bort mig nu ,men i mina ögon tycker jag det ser konstigt ut efter inkommande gasolrör! Det ser ut som ett mellanrum mellan röret och delen som har flänsar fram mot elektroden. Ska inte de sitta ihop? För mig kan gasen där komma ut på baksidan av skåpet nu! Rätta mig om jag tänker galet.
Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kanske gör bort mig nu ,men i mina ögon tycker jag det ser konstigt ut efter inkommande gasolrör! Det ser ut som ett mellanrum mellan röret och delen som har flänsar fram mot elektroden. Ska inte de sitta ihop? För mig kan gasen där komma ut på baksidan av skåpet nu! Rätta mig om jag tänker galet.
Tommy
Instämmer med Tommy
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Ska vara så Hittade en gammal tråd om detta.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Jag tänkte på samma sätt. Visade den bilden på verkstaden och ställde samma fråga. De bekräftade också att de skulle se så ut.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag kanske gör bort mig nu ,men i mina ögon tycker jag det ser konstigt ut efter inkommande gasolrör! Det ser ut som ett mellanrum mellan röret och delen som har flänsar fram mot elektroden. Ska inte de sitta ihop? För mig kan gasen där komma ut på baksidan av skåpet nu! Rätta mig om jag tänker galet.
Tommy
Ska se ut så på denna brännare
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Tack för svar! Låter definitivt värt ett försök. Mitt namn ”Novis” är dock tyvärr inte valt av en slump så Visa bilaga 229553var sitter magnetventilen lite mer exakt? Syns den på denna bild?
Kan även vara täppt i munstycket som sitter innan brännaren. Hade det på min skruvade port röret å blåste i munstycket baklänges. Efter det så funkade det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej. om man tittar på den andra lite vanligare brännaren, den med rund brännare där röret är skruvat i den fyrkantiga delen så finns det lufthål borrat där som också gasolen "blåser" förbi innan den når brännaren.
Även en del spisar som har luftintag på panelen framme vid vreden blåser in gasolen i det öppna luftröret långt innan allt når brännaren.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Ska vara så Hittade en gammal tråd om detta.
Tänk vad man lär sig på detta forum. Och man blir aldrig för gammal för det heller!
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Varken frys eller kyl (Dometic RMDT 8505) går längre igång på gas efter ett byte av gasoltub i min Carthago. Värme och spis fungerar dock utmärkt. Följande åtgärder har jag själv utfört:
- tryckt upprepade gånger på ”säkerhetsventilen” på gasoltuben
- Vridit om reglaget mellan den fasta och lösa gasoltuben. Båda är helt fyllda.
- Stängt och öppnat gasoltuben
- Stängt och öppnat gasreglaget under diskbänken
- Med ett sugrör blåst bort lite sot från brännaren.
- Startat om kylskåpet 5-6 gånger. Röda gas symbolen börjar blinka direkt varje gång.
- Tänt värmeslingan i dörrkarmen
- Testat olika termostatinställningar
- Ruckat lite på sladdarna till tändaren då jag inte hör att det knäpper om dem.
- Provat att manuellt tända med tändstickor.
- Besök på verkstad men de hade inte tid och inga tips utöver de jag redan provat.

Det verkar alltså som att varken tändaren eller gastillförseln till kylskåpet fungerar.

Till historien är att jag under ett års tid hade stora problem med tillräcklig gastillförsel till kylskåpet och både brännare och kretskort byttes ut utan resultat. Lösningen blev tillslut byte av styrenheten som sitter ovanpå gasoltuberna. Så kylskåpet har redan kostat mig 20.000 i reperationer och har nu fungerat i bara sex månader .

Blir snart en 12v kylväska från Biltema.… Men husbilsklubben har hjälpt mig för så jag håller nu tummarna att någon vänlig själ har något förslag som en inte alltför händig person som jag själv kan klara av .
I vår förra husbil, en Knaus, så slutade kylen att fungera på gas. Vi åkte mot Krisinehamn och åkte till husbilsservice. Det var tändmodulen som gått sönder. De hade en hemma o bytte direkt och allt var "frid o fröjd" igen. Husbilsservice finns inte kvar där nu, men det finns säkert fel, om det är det problemet!? Bengt
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Tack för alla hjälpsamma svar! Efter några dagar med 12 v kylväska från Biltema (fungerade förvånansvärt bra för övrigt) så fick jag för mig att testa kylskåpet igen idag och nu fungerar plötsligt allt som det ska igen . Min extremt okvalificerade gissning är att det är körningen på väldigt gropiga värmländska grusvägar som kanske skakade rätt systemet på ett sätt som mina försiktiga knackningar inte klarade.
 

Nynäs

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
26419
Medlemskap
2024
Det är inte så enkelt att din husbil inte står plant ( i våg) för då startar inte kylskåpet. Jag får alltid köra till ett plant ställe innan jag kan starta kylskåpet. Hemma lutar husbilen lite framåt.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Bra tanke men tror inte det berodde på att den inte stod plant då jag använder vattenpass när jag parkerar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är inte så enkelt att din husbil inte står plant ( i våg) för då startar inte kylskåpet. Jag får alltid köra till ett plant ställe innan jag kan starta kylskåpet. Hemma lutar husbilen lite framåt.
Men detta skiljer sig åt på olika skåp.
Jag har ett äldre Dometic AES, som inte bryr sig om "normal lutning" åt något håll, min garageuppfart lutar rejält framåt, så pass att man omöjligt skulle vilja bo/vistas i husbilen där, men kylen startar direkt och kyler bra.
Även i båtar fungerar det ju bra under sjögång med gasolkyl.
Så börjar kylen fungera närmare i våg, så kan det vara något annat bakomliggande problem.
 
Toppen