• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kvinnor kör bättre än män

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Sv: Kvinnor kör bättre än män

När vi besökte Underjordskyrkan i Kristinebergsgruvan i somras, så påstod guiden att många gruvföretag bara (eller helst) anställer kvinnor som maskinförare.

Varför då? Jo, underhållskostnaderna minskar. Förklaringen till detta är att kvinnor inte chansar så mycket och säger till i tid om en maskin börjar uppföra sig som den inte brukar.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Visst kan män göra två saker samtidigt.

Var det inte om Ronald Reagan som man sa att han hade en fantastisk simultanförmåga?
Han kunde gå och tugga tuggummi samtidigt. :twitcy:

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Om vi nu håller oss till vad olycksstatistiken säger så är det yngre män som är olyckskorparna i trafiken. Män blir något säkrare med åren men kommer inte i närheten av kvinnors olycksstatistik.
Dock är kvinnor sämre på manövrering. De har fler olyckor vid parkeringar, manövrering i trånga utrymme.

F

F.d. 29925

Guest

Män är betydligt mera riskbenägna än kvinnor.:twitcy:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Statistik är alltid intressant.

Det som ofta glöms när man letar riskgrupper i trafiken är att väga in hur länge man vistas i trafiken och hur långt man kör. Jag gissar på att en 18-25 åring spenderar ett antal fler mil och timmar bakom ratten per år än genomsnittspensionären som haft körkort i 50 år.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tror inte folk kör med könet...så könstillhörigheten är väl ointressant?
Börjar ledsna på denna indelning, betydligt vettigare att kolla på andra saker.

Eller kör 30åringar bättre än 60åringar, kör skåningar sämre än norrlänningar och i så fall hur kör en överårig feministisk hermafrodit från Sveg?

Lugna, utvilade personer kör bättre än de flesta andra. ;-)

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025

Hur vi än vrider och vänder statistiken så har kvinnor mycket mindre allvarliga trafikolyckor än män har. Kvinnor håller bättre avstånd till framförvarande, lägre hastighet.
9 av 10 rattfyllerister är män. Listan kan göras längre.

Kvinnor är mer riskmedvetna än män. Män tar större risker.
Nu är inte alla män risker i trafiken visar forskningen här ifrån Lund. Men olyckskorpar i trafiken finns fler bland män än hos kvinnor.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Varje gång jag åker buss så blir jag glad om det är en kvinnlig förare för då vet jag att det bli en behaglig resa.

Jag har själv kört buss till och från så jag har studerat ämnet inifrån och jag har noterat tydliga skillnader mellan kvinnor och män. Tydligast är skillnaden mellan kvinnliga förare och yngre män. När denna grupp har mognat så kör de ungefär lika bra som kvinnor.

De flesta kvinnor kör prestigelöst och tål dåligt uppträdande av medtrafikanterna bättre än män.

Jappe

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Det som ofta glöms när man letar riskgrupper i trafiken är att väga in hur länge man vistas i trafiken och hur långt man kör. Jag gissar på att en 18-25 åring spenderar ett antal fler mil och timmar bakom ratten per år än genomsnittspensionären som haft körkort i 50 år.

Inte så säker på att antalet körda mil blir lägre för pensionärerna med husbil. Ser på mig själv. De årliga totala körsträckan har faktiskt ökat från ca 2300 mil/år till strax över 3000 mil/år. Detta p g a att vi har två bilar. Mycket husbilsåkande sommarhalvåret och personbilsåkande resterande del.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen