• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kvinnor kör bättre än män

Status
Stängd för vidare inlägg.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Sv: Kvinnor kör bättre än män

Hej..
Tror inte kvinnor generellt kör bättre än män, snarare tvärt om pga sämre vana..
Gubben har festat, då får tanten köra, annars inte... Däremot kör det absoluta flertalet kvinnor aldrig över sin förmåga.. Känns det osäkert körs det försiktigt.
Män kan få för sig att ibland visa sig på "styva linan"... Typ "Här kommer en som kan..!."
Libom
Malmö..

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

När vi var på ELMIA-mässan blev jag sjuk med feber ganska hastigt på tidiga lördagskvällen. Orkade inte ens ta mig till Oktoberfesten. La mig redan 20.30. Dagen efter ganska hög feber och röda flammiga utslag och jag var helt färdig. Orkade inte gå in på mässan igen. Frugan sa: - Vi får väl åka hem. Du får väl sitta bredvid så får jag köra.
Hon har kört kortare sträckor tidigare på svenska motorvägar och större vägar men det här var 20 mil från Jönköping till Örebro. Den här gången var hon tvungen att köra hela vägen och gjorde det med bravur. Inte ett dugg nervös eftersom hon nu visste att det var hela vägen som gällde. Vi har en 8 meter lång och 5,3 ton tung HB. Hymer 690 StarLine 190 HK automat. Hon kommer att få köra oftare i fortsättningen. Det är helt klart. Jag kan då pyssla med karta, GPS mm. Jag trodde mer på henne än hon själv gjorde.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Inlägget var en skämtsam tolkning av ett livsfarligt beteende som i sig tyder på ett visst mått av koordinationsförmåga. Det sägs ju att kvinnor kan ha flera bollar i luften samtidigt än vad en man kan, sant eller osant.
//Åke

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Det stämmer nog att kvinnor kör försiktigare än män, men det finns en sak som kvinnor är sämre på i trafiken och det är att bedöma hur stor plats det finns längre fram, typ om man möter ett stort fordon i en smal passage, där är kvinnor sämre på att bedöma vad som får plats.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Kvinnor har sämre rumsuppfattning än män men bättre simultankapacitet rent generellt. Att kvinnor kan göra dåliga bedömningar i trafiken tror jag kan bero på mindre rutin och erfarenhet.
Åke

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Det finns bara ett sätt att råda bot på detta, dra in körkortet för alla kvinnor och bura in alla män för de begår ju alla övriga grova brott i samhället. Sen blir det lungt på vägarna.
Vi ska nog akta oss för att dömma grupper i samhället, det är de enskilda individerna som begår brotten.
bertil

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Inlägget var en skämtsam tolkning av ett livsfarligt beteende som i sig tyder på ett visst mått av koordinationsförmåga. Det sägs ju att kvinnor kan ha flera bollar i luften samtidigt än vad en man kan, sant eller osant.
//Åke

Det stämmer nog att kvinnor kör försiktigare än män, men det finns en sak som kvinnor är sämre på i trafiken och det är att bedöma hur stor plats det finns längre fram, typ om man möter ett stort fordon i en smal passage, där är kvinnor sämre på att bedöma vad som får plats.

Kvinnor har sämre rumsuppfattning än män men bättre simultankapacitet rent generellt. Att kvinnor kan göra dåliga bedömningar i trafiken tror jag kan bero på mindre rutin och erfarenhet.
Åke

Det var dom dummaste inlägg jag läst på länge.Är ni några superguron på att framföra ett fordon? Jag tror att ni själva har back kamera och ändå skickar ut frun för att dirigera er när ni backar.
HaDe Hasse

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Visst finns det andra skillnader mellan män och kvinnor än rent fysiska.

Rumsuppfattning och språk är två saker, som jag har känt till i många år och vid en snabbsökning på nätet så hittade jag detta hos Stiftelsen Stockhoms Läns Ädrecentrum: Kön och minne - - AldreCentrum

Man ska som bekant inte tro på allt, som man läser på internet men den här källan förefaller högst trovärdig.

//Jan

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Det var dom dummaste inlägg jag läst på länge.Är ni några superguron på att framföra ett fordon? Jag tror att ni själva har back kamera och ändå skickar ut frun för att dirigera er när ni backar.
HaDe Hasse
Nja så dumt var det nog inte från min sida i vart fall, jag kör linjebuss ca 6000 mil om året och jag menade inte att vara fördomsfull det var enbart en observation från min sida.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

HaDe Hasse

Alla begriper inte allt men även en blind höna kan hitta ett korn.

F

F.d. 50069

Guest

Jag tror absolut inte på att generalisera åt något håll!
Hur man kör beror på andra faktorer än kön

intresse, vana, att man tycker det är "skoj"att köra .............bara för att nämna nåt!

I dam i bekantskapskretsen kör ALLTID nån Decilter billigare per mil än "gubben" trots att han är yrkeschaffis.......jag har åkt med båda och "gubben" kör så mycket i jobbet så han slökör, petar i en hög växel så fort som möjligt och vridåker sen......

Damen tycker det är skoj att köra och kör aktivt med "hörseln", ja hon kör inte så ofta i vanliga fall, men husbilen kör hon till säkert 80-90%. Hon låter motorn rulla på lätt och kör som sagt aktivt!

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Min sambo kör lika bra som mej, men tar mindre risker.
Hon är prickfri och 4år yngre än mej.

Jag har flera fortkörningsböter bakom mej m.m.

Ändå när vi kollar försäkringspremie på en personbil så blir den 500kr/år dyrare för min sambo, orsak enligt försäkringsbolaget: hon är kvinna :oops:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag undviker att generalisera då jag tycker inte om det själv, men en sak är säker: Marianne kör betydligt säkrare, lugnare och enligt alla konstens regler än vad jag kan erbjuda. Visserligen kommer vi betydligt senare till alla våra "mål" än vad t.ex. GPS:en kommer fram till, men, men... vi kommer fram. Dessutom är hon betydligt vackrare än jag : )

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Vilket dåligt självförtroende ni gubbar har eller försöker ni skaffa poäng hos kvinnorna :D;)

Pelle

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen