• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitetsranking på husbilar?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej all glada!

Kan ni hjälpa en färsk husbilsägare inför det första bytet.
Letar efter en halvintegrerad, i andra hand en alkovbil runt 6 meter och årsmodell -95 till 98.
Alkovbilen vi har nu är den första och en Dethleffs -92. Den funkar bra men tycker att det är lite rappligt och klent i inredning och snickerier. Man får skruva fast låssade skruvar och gångjärn, glapp i elledningar osv.
Det jag undrar är om ni kan rangordna de olika fabrikaten i fråga om kvalitet.
Har sneglat lite på en Hobby som i mitt tycke har en bättre kvalitet.
En kompis tyckte att Burstner var bäst.
Vi har planer på att köpa i Tyskland som verkar vara billigare än här.

Skriv gärna fördelar/nackdelar, och vad ni tycker om de bilar ni haft.

Mvh Tuzzan.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Hej Tuzzan.
Önskar dig lycka till med din fråga. Verkar vara ett känsligt ämne.
Själv söker jag fortfarande efter en bra 90-talare och letar på alla håll och kanter efter den "optimala" husbilen.
Det jag fått fram i någon form av rangordning är:
Hymer, Bürstner,Dethleffs, Knaus.
Har blivet rekommenderad att inte välja, Elnagh,Fendt,Euromobil. Men jag säger direkt, detta är uttalat av folk -"förståsigpåare" och inte mina egna praktiska erfarenheter.
Det går säkert inte att vara generell.
mvh
Werner
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Hejsan
Har själv hafft Hymer och Bürstner och har numer Hobby, den klår dom andra med hästlängder tycker jag och frugan, men som sagt det är mycket personligt, vad som känns rätt.
Man skall ha det där ahhaa känslan när man kommer in i bilen, då trivs man med den.
Lycka till
MVH KEJO 20
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Hej!

Vi provade många husbilar innan vi bestämde (föll) för Hobby. Det var precis som Kejo säger en ahaupplevelse när vi kom in i den, och vi är väldigt nöjda med vårat val. Synd bara att det inte är långbäddar, men det får vi leva med.
MVH IngeK
:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 
F

F.d. 11411

Guest
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Hej har haft italiensk husbil tidigare (ny),alldrig mer.Har nu en 2006 hobby 750 som jag är helnöjd med. Min uppfattning är att tyskarna bygger med bättre kvalitet och mer stabilt byggda husbilar.

mvh
Eklöf
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Har inte så mycket erfarenhet men en sak la jag märke till när vi köpte första husbilen förra hösten, nämligen att när bilarna har blivit 10 år gamla så ligger Knaus'en bra till. Klart att det har stor betydelse vem som har använt den men det var i alla fall min iaktagelse.Vet inte om det stämmer men en del säger att Traveller är mer gediget byggd än "snikversionen" Sun.
Jag her i alla fall varit väldigt nöjd med våran och allt har fungerat bra.
Har visserligen bytt ut alla batterier men det är ju förbrukningsvara.
Nu vill frugan ändå ha en helintergrerad istället, vi får se hur det blir.
:yes:
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Vi har en Hobby 596ak -03 och är väldigt nöjda med den, visst finns det ett par knepiga lösningar men i det hela är den perfekt. hade tidigare en ALPHA även den Tyskbyggd och jag vill på stå att tyskarna har högre kvalitet på grejerna, detta gäller nog vanliga personbilar också. Det är just det där lilla extra som övriga länder saknar.
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Hej!
Vi har haft Hymer, Nordic och Dethlef och nu har vi hittat den vi tycker är bäst, En Adriatik 680 sp. Men man kan ju inte köpa det som andra gillar. det är som föregående skrivare skriver, man måste känna när man kliver in i bilen " wow, den här e min".
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking bå husbilar?

Äntligen några handfasta exempel på bra husbilar.
Själv glömde jag tillägga Hobby faktiskt, för hade hört att detta märket överlag hade bra kvalite. En fråga, finns Hobby, alkov eller ej, under 6 meter?
mvh
Werner
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

Kika in i vår husbil så ser du en Hobby som är 5.77! Ingen alkov men 2 vuxna plus 1-2 barn alt 1 "extra" kompis funkar fint. Det är en 05:a men i gott skick och med en härlig finish på inredningen.
;)
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

Hej

Har haft en SMC tidigare och nu en Bürstner och är nöjd med båda. Men det finns alltid något som är bättre.
Har man råd och är beredd att betala så skulle jag gärna köpa en Concorde.
Jag tror det är svårt att ranka vad som är bäst, alla tycker vi olika, men man kan nog säga att kvalitet kostar

Claes
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

Maja, jag var inne och tittade på eran husbil.
Jag tar av mig hatten!, man kan riktigt se kvaliten på fotona.
Såsmåningom, en vacker dag, när vårt tilltänkta objekt i 150 t.kr klassen skall inbytas då har jag en sådan bil som eran för ögonen.
mvh
Werner
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

Verkar positivt för Hobby, verkar ju vara lite dyrare också, om nu det avspeglar kvaliten.
Dessutom är de i mitt tycke de klart snyggaste ekipagen.
Tittade på en äldre 600 härhemma men det var ett riktigt sunkvrak, blev lite skrämd men har sett andra fina exemplar efteråt.

Ni har så nya och tjusiga samt en del riktigt stora husbilar och vår budget räcker inte halvvägs ens.
Får hålla med Maja att den är i vår smak, ser väldigt mysig ut, lagom stor för oss två.
Finns det några andra märken i samma storlek och stil men lite billigare, max 200 000:-.
Blir väl lite äldre då och därmed inte lika fräscha förståss, men man kan ju inte få allt på en gång.

Vilka bilar är Italienska?
Vilka bilar och modeller ska man passa sig för?
Hur är det med fukti olika bilar, någon som är speciellt känsig?

Tar tacksamt emot flera åsikter och förslag.

Mvh Tuzzan.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

När man letar begagnat är givetvis märket viktigt. Men förra ägaren (ägarna) är minst lika viktiga.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

Hvilke biler er italienske? Det kan du finne ut på min hjemmeside - Magnes campingside - under produsenter.

Selv har jeg en delintegrert Dethleffs og er fornøyd med den. Hvis jeg skal bytte er det fordi det frister med helintegrert. Og da vil jeg se nærmere på Dethleffs, Hymer, Bürstner og Rapido.

Jeg synes også at det er en fordel at forhandleren finnes i nærheten. Nå er det 2 km til forhandleren og det er veldig praktisk. Jeg kjenner en som kjøpte Eura hos nærmeste forhandler, men dit var det hele 35 mil. Så hver gang det var noe som skulle fikses var det å kjøre 35 x 2 mil...

mvh magne
 
Senast ändrad:

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Kvalitetsranking på husbilar?

# Knerten.
Det var ingen dålig sida!
Bra jobbat och tack!

Mvh Tuzzan
 
Toppen