• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kvalitet vs årsmodell, helintegrerad husbil

S

Sören-6830

Guest
Om man vill parkera inom en p-ruta får man vara lite smart, med en bil under sju meter kan man ofta hitta en plats där man backar in över en plantering eller gräsyta så att man faktiskt får in alla hjulen innanför de vita linjerna, mycket praktiskt! Man behöver inte ta upp två p-rutor.
Det gör vi ofta med vår 7,5 m-bil
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Ok, vi kan konstatera att man känner olika angående längd. Bra att få höra från båda sidor! :)
Bränsleförbrukning är ju en parameter att ta med sig också, tack för input!

En till fråga... vi funderar på att gå ner i budget och har hittat en helintegrerad hymer b-klass från 2005. Är det "för gammalt" eller kan det funka? Vad ska man titta efter i en sån bil innan man köper, förutom det uppenbara, att den är testad och servad och sånt?
Är det dumt att köpa privat och inte via handlare?
Klokt tänkt! Bra att inte investera för mycket pengar i första bilen. Man träffar sällan helt rätt vid första husbil men man kommer underfund med hur man vill ha det. Hymer brukar göra riktigt bra husbilar och de har de gjort länge. Vilken modell?
 
F

F.d. 54599

Guest
Klokt tänkt! Bra att inte investera för mycket pengar i första bilen. Man träffar sällan helt rätt vid första husbil men man kommer underfund med hur man vill ha det. Hymer brukar göra riktigt bra husbilar och de har de gjort länge. Vilken modell?

En Hymer BC 664 2005.
 

JuHol

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
26826
Medlemskap
2024
Läst annonsen och varit inne på bilregistret. Lastvikten är 490 kg med nuvarande vikt vilket är på gränsen, men fungerar om man inte lastar alltför mycket onödigt. Att registrera den på 3.500 kg fungerar inte praktiskt så där är annonsören fel ute. Han har monterat en hel del extra utrustning viket är trevligt men ökar vikten på bilen. Om ni tänker åka och titta på bilen så ta med någon som är duktig på husbilar och som kan göra en fuktkontroll. Jag skulle börja fuktkontrollen med garage golvet. Jag skulle också vägt bilen. Att köpa från en privatperson tycker jag är ok men det gäller undersöka att all fungerar. Annats är det i mitt tycke en trevlig bil med bra planlösning. Priset bör ligga ca 50.000 under handlar pris för motsvarande bil.
Lycka till med erat sökande.
 
F

F.d. 54599

Guest
Akvavit: Min HB är 8,8 m lång. Två gånger i Spanien var jag tvungen att backa några kvarter i två olika städer. Kan väcka en viss irritation hos bakomvarande personbilsförare.

Så visst har längden betydelse.

Oj, ja det kan jag förstå! :) Tufft att behöva backa i en trång stad med irriterade människor runt omkring...

Tack @JonasS och @JuHol för bra konkreta tips. Tror tyvärr inte vi har någon husbilsexpert i omgivningen, vi får göra så gott vi kan ändå, då är tips som era extra värdefulla. Vilka utför fuktkontroller? Är det besiktningsfirmor eller husbilsfirmor eller någon annan?

Det är svårt att jämföra priser, har inte hittat någon likadan, det verkar finnas en uppsjö av modellvarianter, men den verkar ligga hyfsat rätt i pris. Kanske lite prutmån :)
Ja vi gillade planlösningen med bra storlek på kök och kyl/frys och garderob. Hade gärna haft långbäddar, men denna lösning fungerar också.
Har fått lite extra bilder och lite mer info från säljaren, den är nybesiktigad med fina omdömen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
När VI köpte första begagnade husbilen så förklarade säljaren "Importören" vart man ska titta någonstans, dom övre skåpen bak på höger och vänster sida. Under husbilen baktill, tryck gärna med en nyckel så man känner att det är hårt och friskt. Och slutligen golvet i gasolförrådet och dess väggar, sen kan man börja granska det andra.

Jodå han tvingade ner mig under husbilen, in med skallen i skåpen och även i gasolförrådet och så skall man använda näsan och aldrig tvivla på den!

Okej vi köper den sa jag, men det fick vi inte!!!
Inte utan att den provkördes sa han, när vi väl kom ut på vägen skulle jag gasa på ordentligt och inte vara så rädd, det är en lastbil förklarade han, sen skulle ratta/vobbla med ratten när vi kom upp i 70 Kmh för att jag skulle känna hur stadig den var, gjorde samma sak med Saab turbon på hemvägen och den krängde obehagligt mycket MER..:confused:

Vi hade iallafall husbilen i 6 år och sålde den mest pga avsaknaden av: Ac i förardelen, Långbäddar, stor kyl, stort garage. och innan husbilsföretaget köpte in den ville dom göra en fukttest och jag tror dom är noggrannare med testen när dom själva köper in en husbil. Ingen fukt på vår 16 år gamla husbil.:)

Värdeminskningen blev ca 8300/år : Första bilen är man ju tveksam på om man verkligen kommer gilla husbilslivet så då är man livrädd för värdeminskningen, idag älskar vi husbilslivet och har en kalkylerad värdeminskning som är skyhög jämfört med vad man var villig att ta med första husbilen.
 
F

F.d. 54599

Guest
@Chippen , tack för värdefulla tips, precis vad vi behöver!
Långbäddar är det som saknas i denna bil jämfört med vår önskelista, men eftersom i princip allt annat fanns med så är det värt att kolla in den i alla fall. :)

Men 8300 kr/år....det var inte mycket i värdeminskning, även om den redan var gammal...? Fördelen med en äldre bil :)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hittade inte hur man skickar ett personligt meddelande, tror inte det går då du inte är medlem.
Tyvärr kan sådan här text reta någon så jag håller ner innehållet så kanske jag blir skonad.:)

Eftersom du bor i Falun och förmodligen saknar lokalkännedom så kan jag iallafall säga att det är ett ganska bra område där husbilen finns. Men skulle jag köpa privat så skulle jag kontrollera bilen via carfax och framförallt om man som ni ska åka ifrån Falun.

Världsledande på biluppgifter - Kolla upp bilen online | CARFAX
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
När du nämner sängar så är det också ett kapitel för sig i husbils världen. Jag kan inte förstå varför så många tillverkare tycker att vi ska sova sämre på semestern än när vi är hemma. Så att kolla bäddmått kan vara ett bra tips, och fundera på vad man kan leva med efter dom egna förutsättningarna.
 
Toppen