• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kupefläkt Fiat

Berra 57

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2728
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Burstner T 625
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elsystem
Hej.
Kupefläkten fungerar enbart på max.
Alla säkringar är hela vad jag kan se.
Är det ett motstånd eller liknande och i så fall dyrt ?

Berra 57
 

Ulla & Stefan

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Skövde
HBK-Nr
5893
Medlemskap
2021
jag hade samma fel på min bil i höstas, efter lite felsökning kunde jag konstatera att felet var att en motståndskrets hade gått sönder
den kostar ca 400kr hos Fiat o du kan byta den själv om du är händig och vig
fläktstyrningen fungerar på så sätt att vid högsta farten kopplas 12V direkt på fläktmotorn, vid lägre hastigheter kopplas olika delar av ett trådlindat effektmotstånd in för att sänka spänningen och därmed farten på fläkten
reservdelsnumret är 1306599080 om din bil är av samma årsmodell som min. 2000
motståndet sitter placerat under handsfacket, du får skruva av hela den nedre delen av panelen under handskfacket och mittkonsolen som sitter med några skruvar, därunder mellan mittkonsol och handskfack sitter motståndet som är brunt till färgen, ovalt ca 8cm långt och med en skruv i vardera änden och med ett kontaktstycke för elkablarna, själva motståndet sitter instucket i en fläktkanal för att kyla motståndet som ju blir ganska varmt när man kör på de lägre hastigheterna. hoppas du blir hjälpt av denna tråden. finns fler svar i sökmotorn men denna låter trolig!!
 

Berra 57

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2728
Medlemskap
2024
Tänk va bra med detta forum.
Sittter på en kamping i Östersund och skriver en fråga och har svar
inom kort. Tack för era svar. Skall göra en undersökning när jag kommer hem.
TAcka så mycket.
Berra 57:)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Fyller på här då det stämmer med rubrik och årsmodellen. Tydligen så har Fiat uppenbara problem med fläktomkopplaren och kontaktstyckena till omkopplaren och till fläkten. Tydligen så tål dom inte nästan 5A. Och detta gäller inte bara andra generationen utan även moderna bilar. Ni som felsöker har här ett värde att förhålla sig till, mäter på en ny motor.
Fläkt, kupéflält, fläktomkopplare, ström.
20200518_181905[1].jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.929
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja tyvärr så är det troligen nästan alltid att fläkten kärvar och bråkar som gör att något i matningen inte klarar att leverera och smälter/brinner upp. Kanske lite i samband med att kabelskor m.m. har fått lite sämre kontakt också, så värmen börjar att skapas.
Många andra bilar som min hobbybil JEEP brottas med liknande problem. Även om den har några år på nacken så finns det hel automatikinställning med steglös självreglering av fläkten och då blir det helkatastrof, och det beror nog också alltid på att fläkten drar för mycket och är orsaken.

M.v.h. JANKRO.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Vid full hastighet bränner man ju inte upp någon effekt i förkopplingsmotstånden. Således borde värmen bli lägre,och livslängden större.

Pålle
Mitt kontaktstycke smälte, men kabeln till högsta hastighet var helt opåverkad, och högsta hastighet fungerade. Underdemension är nog hela felet, små fjuttiga flatstift.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Min egenhändiga utredning så säger jag att där är inget fel på kabelarea, kontaktstycke, resistor eller omkopplare. Tittade på kolen och rullade på fläkten för hand och tyckte det var normalt. men något fel måste där ju vara så jag fortsatte demonteringen. Inga kullager! Två lager av glidlager typ, helt otroligt att det håller så länge som det gör. Inte konstigt att den dra 15A mer. Riktigt mög.
 

Bilagor

  • 20201218_174908[1].jpg
    20201218_174908[1].jpg
    1,2 MB · Visningar: 46
  • 20201218_175217[1].jpg
    20201218_175217[1].jpg
    1,2 MB · Visningar: 48
  • 20201218_180004[1].jpg
    20201218_180004[1].jpg
    1,7 MB · Visningar: 52
  • 20201218_180202[1].jpg
    20201218_180202[1].jpg
    1,5 MB · Visningar: 53
Toppen