• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Kupéfläkten fungerar ej.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Hej!
Första gången jag skriver för att få hjälp på detta forum
Jag har precis tagit ut husbilen från vinterdvalan.
Hade lite läckande problem med dieselpumpen men det var en Quick fix.
Däremot så fick jag ett annat fenomen.
Fläkten i husbilen, fördelen fungerar inte. Jag kollade säkringen som är på 25 A. Den hade gått, bytt ut den. Händer fortfarande ingenting. Hade motorn igång och kollade lite runtom. Och kommit till förra hytten igen. Då kommer det rök från utblåsa i alla fläktuttagen. Då såg jag att säkringen hade gått igen. Ta ut säkringen och kände att den var varm. Fläkten funkade förra säsongen.
Jag har läst nånstans att man kan byta ut nåt motstånd i fläkten. Var exakt finns den någonstans? Om det nu är den. Röken försvann efter liten stund men det luktar inte elektronik.
Har varit med om något liknande fenomen innan.?

Med vänligaste. Hälsningar
Lalla Anveros

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej!
Första gången jag skriver för att få hjälp på detta forum
Jag har precis tagit ut husbilen från vinterdvalan.
Hade lite läckande problem med dieselpumpen men det var en Quick fix.
Däremot så fick jag ett annat fenomen.
Fläkten i husbilen, fördelen fungerar inte. Jag kollade säkringen som är på 25 A. Den hade gått, bytt ut den. Händer fortfarande ingenting. Hade motorn igång och kollade lite runtom. Och kommit till förra hytten igen. Då kommer det rök från utblåsa i alla fläktuttagen. Då såg jag att säkringen hade gått igen. Ta ut säkringen och kände att den var varm. Fläkten funkade förra säsongen.
Jag har läst nånstans att man kan byta ut nåt motstånd i fläkten. Var exakt finns den någonstans? Om det nu är den. Röken försvann efter liten stund men det luktar inte elektronik.
Har varit med om något liknande fenomen innan.?

Med vänligaste. Hälsningar
Lalla Anveros
Länken är riktigt bra, läs den.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den länken ska jag ta en titt på.
Förresten, glömde nämna bilmodell
Fiat, Ducato / Knaus
1,910 I
1996 års modell.
20 000 mil.
Det bör vara en Ducato typ 230, då är det ganska lätt att komma åt fläkt och motstånd inifrån, bara att demontera nederdelen av instrumentpanelen. Jag skulle rekommendera att byta fläkten samtidigt med motståndet, annars får du hålla på och plocka ut den för smörjning då och då.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Finns det engelskspråkiga växa som böcker till Fia Ducato årsmodell 1996?
Jag hitta tyska böcker men det är absolut inte intresserad av.
Tack för tipsen, käka först och sen gå ut och kika på bilen.

Toppen