• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kunnig på satellitantenn???

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Høres ut som en fel mellom LNB og elektronikken. Regner med at denne som de fleste automatiske skanner av i rett høyde over horisonten (om de starter med gps) og så snart antennen ser et signal så skarpstilles dette om det er rett satellitt.
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ja, det tror jag med och en känsla är att GPS-signal får den inte förrän den låser på en satellit! Tyvärr sitter det garantilappar överallt på antennen! Det kliar i teknikerfingrarna....

Med vänlig hälsning,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Normal rutine i en automaparabol med gps er at den først benytter gps for å vite hvor en er på jorden og ut fra dette beregne satellittens høyde over horisonten. De fleste stoler ikke på kompassretningen så foretas et sveip over horisonten, kommer det et signal blir dette sammenlignet med kjente transducere på satellitten en søker etter - er det treff så svsluttes føket med en fininstilling av høyde og retning, og for noen modeller også polariseringen ved en dreining av lnb. Var det ikke match så søkes det videre rundt horisonten, etter full runde uten treff så justerer de fleste litt på høyden og tar et nytt søk dette for å kompensere for en skjev oppstilling av antennen.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ja, det tror jag med och en känsla är att GPS-signal får den inte förrän den låser på en satellit! Tyvärr sitter det garantilappar överallt på antennen! Det kliar i teknikerfingrarna....

Med vänlig hälsning,

GPS signal blå lampa ska du få efter ett par minuter då du strömsatt controllern

// bp
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ok, då är det generalfel på min! Stått på konstant sedan jag kom hem i söndags utan blå lampa!
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Jo, självklart! Står löst på husbilstaket nu!
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ingen lycka ännu Har börjat kolla på alternativ!
Någon med koll som vet vad man ska kolla på vid ev begagnatköp av tex oyster? Skillnader på årsmodeller/storlekar mm mm??

Med vänlig hälsning,
 
F

F.d. 30063

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Vi köpte våran via internet från Obelink i Holland 899 Euro, ca 7825:- Skr.
Parabolen kom hem efter 4 dagar, perfekt med monteringsplatta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Ingen lycka ännu Har börjat kolla på alternativ!
Någon med koll som vet vad man ska kolla på vid ev begagnatköp av tex oyster? Skillnader på årsmodeller/storlekar mm mm??

Med vänlig hälsning,
Selve parabolen på taket har ikke endret seg siden 2003, eldre enn dette skal en holde seg langt unna!

En må skille på Oyster Digital og Oyster Vision - tar her først Oyster Digital CI (uten CI kan ikke ta inn Canal Digital).

Kontroller/tuner har i perioden 2000 - 2006 hatt flere varianter, fra 2007 er basis funksjonene de samme og boksen kan oppdateres over satellitt. Finnes noen tilleggsfunksjoner som en innebygget harddisk for lagring av programmer og på de siste tunere støtte for hdmi.

Oyster Vision er uten innebygget tuner og derfor noe billigere, denne har kommet i flere utgaver fra den første med en boks med innebygget panel til dagens med et mindre panel og en kontrollerboks et annet sted. De første av disse kontrollerboksene er et mareritt å oppdatere og er de ikke oppdatert finner de ikke Thor hvor Canal Digital befinner seg.

ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update gir en oversikt over mottakere og kontrollere (Vision) hvordan de ser ut og hvordan de kan oppdateres. De eldste Vision kontrollerene er ikke tatt med da de i praksis ikke kan oppdateres - samme gjelder analoge oyster mottakere fra før 2000
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Tack för den redovisningen, kanon!!

Nu har jag fått svar från kundtjänst och de ska skicka en ny parabol!

Bara hoppas på bättre lycka....
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Tack för den redovisningen, kanon!!

Nu har jag fått svar från kundtjänst och de ska skicka en ny parabol!

Bara hoppas på bättre lycka....
Lycka till! När du har fått den så skall den monteras.Flera på denna tråden har monterat själva.Vore bra om man fick ta del av för och nackdelar vid montering.Vilket
silikon användes? Tog du lim i stället för silikon? I så fall vilket lim?Namn och fabrikat?Tips mottages tacksamt.
 

Lassman

HBK Medlem
Inlägg
144
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

I tidningen Husbilen nr6 står det allt om montering av Snipe ska gå till,dom använde ett lim som heter PL 200 ett konstrktionslim.Silikon ska inte användas den har dålig limstyrka
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Kunnig på satellitantenn???

Köpte mim snipe i Sverige, och det är jag ganska glad över eftersom jag ska få min tredje snipe
Ser på Thor och Canal Digitals vita hdbox, vi tittar framförallt på nyheter och väder när vi är ute med husbilen, där funkar allt till belåtenhet
Men ibland har vi busväder och sitter och slötittar på eurosport horisontal polarisation
där får vi problem med signalen kan nästan i förväg känna på takdroppet att nu försvinner signalen
Generalagenten har lovat att lösa problemet vi får se hur det slutar, är det någon kanal som
någon enstaka gång under alla år tappat signal på villaparabolen ( offset ) så har det varit på eurosport
Hög frekvens samt mycket data / tidsenhet har någon sagt
Ang montaget på taket som jag tycker var ganska enkelt, största problemet är när man ska sätta borret i taket då kom några svettdroppar i pannan
Kan ändå inte låta bli att gilla snipen, liten och smidig lite snygg också i förhållande till dom andra grytlocken. Smaken är ju olika som tur är
 
Senast ändrad:
Toppen