• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kundvård Eftermarknad

S

Sören-6830

Guest
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag tror att många av de seriösa handlarna här i Sverige är mest intresserade av att bygga upp en egen kundbas som kommer tillbaka för bilbyte och service, och sköta dessa kunder väl, samtidigt som man säljer de begagnade bilar som man får in, till nya kunder som så småningom kanske köper en ny bil, och så har man fått in en ny kund i sin kundbas.
Kunder som bara kommer in och berättar hur mycket billigare man kan köpa något i ett annat land lägger man nog inte så mycket ansträngning på.

Tänker inte trötta dig med att berätta hur de för en tid sedan konkursade Niesmannförsäljarna uppträdde när vi försökte köpa bil av dem innan vi gav upp och handlade i Tyskland. Vi försökte verkligen göra affär med dem.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kundvård Eftermarknad

Vem har sagt att det skulle vara gratis? Den som vill ha något reparerat eller göra service är väl naturligtvis beredd att betala för det?
Frågan var ju hur intresset var att över huvud taget ta emot ett fordon som man själv inte sålt. Kan inte förstå att man inte ser positivt på att göra det, inkomster behöver väl alla ha?
Sedan kan jag mycket väl förstå att man ser till att ge sina egna kunder förtur och kanske extra bra service.

Som sagt, jag förstod inte riktigt frågan.
Jag uppfattade den kanske inte på samma sätt som du, men tack för svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Tänker inte trötta dig med att berätta hur de för en tid sedan konkursade Niesmannförsäljarna uppträdde när vi försökte köpa bil av dem innan vi gav upp och handlade i Tyskland. Vi försökte verkligen göra affär med dem.

Sådant händer naturligtvis, alla passar inte ihop, det gäller båda sidor, och då skall de inte göra affärer med varann. Hur de sedan skötte sina affärer har jag inte mycket koll på, men
där lär ha varit ganska invecklade företagskonstruktioner. :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Tråden handlar väl om service på bilar utan garanti, alltså service som skulle betalas av kunden, dessutom under pågående resa?

Vi köpte vår nuvarande bil 2008 genom ett telefonsamtal och efterföljande köpekontrakt via Posten. Efter att ha hämtat bilen några månader senare har vi bara besökt säljaren en gång. Då för att köpa en burk toamedel. Någon service av något slag har de aldrig gjort på vår bil så där har mekanikerna en del tid till godo för andra som behöver hjälp och inte köpt bilen just där. Då kanske kalkylen går ihop lite bättre?

Jag tror som sagt inte att lönsamheten på husbilsservice är särskilt bra, utan är mera en nödvändighet eftersom du säljer bilarna, så din handlare är nog inte så ledsen, om han har flera kunder som gör så, behöver han ju inte ha lika många mekaniker anställda. :)
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Intressant läsning, det tycks gå en skiljelinje mellan dom som ser husbilen som något eget och dom som ser bilen som vilken produkt som helst. Själv tillhör jag den senare skaran.
Det blir enligt min uppfattning konstigt när man skall välja bil om fabrikat A marknadsför att man är representerad på exempelvis 15 orter spridda över landet av dom erbjuder 14 service.
Fabrikat B har 4 anläggningar samtliga med service. För mig är det en självklarhet att välja fabrikat A då jag tror att möjligheten till akut service är större. Så är tydligen inte fallet
utan så fort man har genomfört en affär återstår ett serviceställe (där jag gjorde affären) oavsett om man väljer A eller B. Nu är det ju inte återförsäljarna som skall bygga en fungerande serviceorganisation utan det ansvaret
vilar helt och hållet på generalagent resp. tillverkare. Därmed sagt att jag förstår argumenten men som konsument är det inget jag kan acceptera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jämförelser med vanliga konsumentvaror (dit räknar jag även personbil) haltar nog en del. Man får nog mera jämföra med en större båt när det gäller ägandet av husbil, förutom att branschen i huvudsak är mycket yngre. Husbilarna är ju utpräglade lågserieprodukter, en slags sammansmältning av fordon och sommarstuga som ställer stora krav på de som skall arbeta med dom. Man bör nog helst kunna fixa lite småfel själv, om man inte vill betala det pris som bilarna kostar hos en bra återförsäljare. Att tro att det här skulle ändra sig i någon större utsträckning inom överskådlig framtid tror jag inte är realistiskt, om det är det man söker har man förmodligen valt fel fordon/intresse.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kundvård Eftermarknad

Det verkar ju inte ha någon betydelse vad man betalat för husbilen, service får man ändå inte.

Man kan fråga sig hur fristående husbilsverkstäder klarar sig.....?

För visst finns det verkstäder som inte har någon som helst försäljning av vare sig nya eller begagnade husbilar, och lever på att reparera och serva husbilar/husvagnar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag tycker mig ha hört mycket gott om en del handlare, sedan hörs ju alltid de som är missnöjda mer? Det kan ju både vara fel hos handlaren eller orealistiska förväntningar hos kunden?
De fristående verkstäderna är väl inte alltid så fristående som det kanske verkar vid första anblicken, ofta arbetar de till stor del åt någon eller några handlare. Kanske reparerar de inbyten åt handlare eller vanliga bilar på vintern?
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Det är ju sant, men mycket svårare att genomföra än i t.ex. bilbranschen eftersom allt skall hända under sommarhalvåret, och väldigt få kunder har lite förutseende och bokar in service eller reparationer/ombyggnader/installationer under hösten/vintern.
Det är ju ont om bilmekaniker idag, och förmodligen ännu mera ont om mekaniker som verkligen kan både bil- och bostadsdelen på husbilar. Ännu mera ont om sådana som endast behöver inkomst under sommarhalvåret, så kanske måste vi husbilsåkare också bidra till att branschen fungerar genom att planera lite bättre. Annars får ni göra som jag, fixa allt själv? :)
 
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag tror dessutom att branschen lider av växtvärk... Alla större handlare säljer mer och mer och hinner knappt med att ta hand om de bilar de sålt. De har varken lokaler eller personal till att ta in fler bilar. Senaste året har flera firmor byggt eller börjat bygga nytt och större för att kunna möta efterfrågan.

Vill också påpeka att det finns firmor som har mycket bra service och kundvård även i Sverige. Vi har bara positivt att säga om vår handlare och jag vet att många med mej tycker så. Jag vet också att de hjälpt många förbipasserande som inte handlat där... Vi pratar oftast om de negativa erfarenheterna och inte de positiva...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Min erfarenhet av detta med service är att verkstäderna har som mest att göra under vinterhalvåret. Under sommarhalvåret vill de flesta vara ute med sina bilar och inte ha dem på verkstad. Vi köpte vår bil i Trollhättan men har servat bodelen i Svedala och Tomelilla ibland när det varit för lång väntetid hos den första.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

För visst finns det verkstäder som inte har någon som helst försäljning av vare sig nya eller begagnade husbilar, och lever på att reparera och serva husbilar/husvagnar.

Kylinge Bil är ett företag som välkomnar alla husbilar oberoende av var de är köpta. Peter med anställda är alltid vänliga och har dessutom humana priser.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Kundvård Eftermarknad

En handlare av husbilar och tillhörande verkstad måtte väl vara intresserad av att få så god lönsamhet som möjligt i företaget både vad gäller försäljning och reparationer/service allt annat vore väl "tjänstefel" sedan har kanske en del underkapacitet på verkstadssidan eftersom marknaden är säsongsbetonad och de flesta husbilar a står avställda på vintern. Man skulle kanske göra en del ej akuta åtgärder under lågsäsong då ledig kapacitet kan vara gynnsamma???
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kundvård Eftermarknad

Vi blev påkörda i månadskiftet juni/juli lämnade in bilen för att en husbilshandlare skulle se vad som skulle repareras (en backspegel och lite lackskador. Har fortfarande inte fått en tid för att lämna in bilen för reparation.
Är det normalt att det tar så lång tid?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

"Är det normalt att det tar så lång tid?"

Ja.

Tyvärr är det så och bra är det inte. Det känns riktigt uruselt. Men vad skall verkstan göra? De vill ju tjäna pengar och erbjuda bra service men vågar inte ta arbetsgivaransvaret (fler mekaniker) för den topp som uppstår då alla husbilar rullar ut... Tror Björn.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Kundvård Eftermarknad

Tack för svaren. Det känns ju extra konstigt då man är sk pluskund hos dom då vi har köpt bilen där, det är inte någon liten enmans firma direkt heller. Tre månaders väntan och inte ens fått en tid att lämna bilen på. Dom skyller på att personalen har semester, det är ju under semestertider som dom flesta husbilar är ute på vägarna och råkar ut för div missöden.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

"Är det normalt att det tar så lång tid?"

Ja.

Tyvärr är det så och bra är det inte. Det känns riktigt uruselt. Men vad skall verkstan göra? De vill ju tjäna pengar och erbjuda bra service men vågar inte ta arbetsgivaransvaret (fler mekaniker) för den topp som uppstår då alla husbilar rullar ut... Tror Björn.

Tyvärr finns ett problem till, lokaler. Jag vet flera verkstäder som inte kan anställa för de har inte plats...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Det är nog precis som i hela övriga sverige, anställda vill ha semester på sommaren, om man då inte kan stänga en månad utan "saxar" semestern, för att kunna hjälpa sina kunder blir det istället en ganska utdragen historia som kanske sträcker sig från midsommar till början av september. Därefter skall sådant arbetas av som man inte hunnit under semesterperioden. Därav fördröjningarna med inte helt nödvändiga reparationer.
Man kan ha vilka synpunkter man vill på detta, det är så Sverige är idag.
 
Toppen