• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kul MC släp

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kul MC släp

Magnus hann före, men, bilen är ju 230-240 cm bred så det bör ju fungera, men jag undrar om fördelen mot ett konventionellt mc-släp är särskilt stor, hög lasthöjd, och kanske ca 0,5-1m längdvinst. När jag såg det i verkligheten valde jag bort det.
Däremot saknar jag ett riktigt lågbyggt mc-släp, där man ensam lastar 200Kg sportmc utan problem. Ritning finns i huve't ännu så länge!

F

F.d. 14324

Guest

Klart intressant, undrar hur nedvinschning fungerar.

En rejäl elvinsch vore kanske inte så dumt.

Lägger man inte rampen på andra sidan släpet och tar lite fart ner bara, en treori från mig som saknar hojkort.
mvh jocke

F

F.d. 50080

Guest

Däremot saknar jag ett riktigt lågbyggt mc-släp, där man ensam lastar 200Kg sportmc utan problem. Ritning finns i huve't ännu så länge!

Ett av våra släp är lågbyggt men passar dåligt till hojar med låg markfrigång! När vi kört sådana får vi palla under framhjulet. Sen bör ju inte hjulbasen vara för lång heller!:)

55f3cc2b-7434-4f3b-b211-c960d8f56098_zps65206a3a.jpg

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Normal bil är 230-235cm... Sticka ut? Min bil är 255cm har även backkamera.

Det spekuleras i kort dragstång, utan att någon preciserat längd?
Färjeavgifter, problem på ställplatser, blanda ihop intressen, äntligen förstå sitt eget?
Det går att se omöjligheter & problem i mycket, eller så gör man tvärt om! :rolleyes:

Var & en har rätt till sin åsikt, jag tycker släpet verkar ok.
Själv tar jag med hojen, inte för att åka & köpa glass, utan för möjligheten att dra iväg dit det passar, snabbt enkelt över dagen.

Som sagt, upp till var och ens användningsområde! :)

Mvh. Magnus

Jovisst ser jag allt mörkt men så fick jag igång debatten :)

Behöver ingen specialsläp, har en vanlig eu-släp till hojar och allt annat. Men husbilen har ingen dragkrok så då får en av dom åka med i garaget, fick ekra om framhjulet från 21' till 17' samt bygga om bakänden på så den skulle få plats.

IMG_1147.jpg

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Med ens satte "energiknölen" igång när jag ser ert släp! (ingenjör skada ;) )
Glidande ramp, fram&bak för lastvikt fördelning, lägre in-fästning, variabel axelhöjd, istället för stel axel. Mmmmm... Gnuggar "knölen" :wub:
Inga konstigheter tekniskt sett, inte heller direkt kostsamt.

Återigen, Lasses länk till sidolastat släp, trevligt!
Men med bara MC, så finns det utvecklings potential till än mer potenta idéer.

Själv, kombon att ha med musikutrustning + mc i samma släp, passar mig utmärkt.
DSC01418.jpg

Nu då "lite" större bil som drar... :D

Tjohopp!
Magnus

QUOTE=Ulf B;537673]Ett av våra släp är lågbyggt men passar dåligt till hojar med låg markfrigång! När vi kört sådana får vi palla under framhjulet. Sen bör ju inte hjulbasen vara för lång heller!:)

55f3cc2b-7434-4f3b-b211-c960d8f56098_zps65206a3a.jpg
[/QUOTE]

Toppen