• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

kukkolaforsen

Status
Stängd för vidare inlägg.

malmqvist

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025
Hej husbilsvänner vill tippsa om ett väldigt vackert och trevligt resmål nämligen kukkolaforsen 2,5 mil från Happaranda. Vi var där i helgen och hade en underbar lugn och skön helg med museibesök och promedader. Och en skön bastu på kvällen innan sängdags. Rekomenderas varmt om man tycker att ovanlig natur är intressant och rogivande. En liten med fräsh camping som inte var specielt dyr 200 skr/dygn inklusive el och alla andra faciliteter även bastun ingick.

:D Rullande hälsningar Anders o Lotta

F

F.d. 3727

Guest
Sv: kukkolaforsen

Tittade in på Eniro kartor och fann där ca två mil norr Haparanda platserna: Yli-Kukkola, Ala-Kukkolaoch Erkki-Kukkola. Kukkola eller Kokkolaforsen, finns den månne där?

S

suneAl

Guest

Jag fick ta fram SVERIGEKARTAN för att bekräfta vad forsen heter där campingen ligger.

Byarna var sin sida om TORNEÄLVEN heter:
KUKKOLA, därav heter forsen: KUKKOLAFORSEN eller KUKKOLAKOSKI

EJ NÅGOT ANNAT !

Campingen drives av Svante Spolander barn numera och enormt omtyckt.

Här finns oxå BASTUAKADEMIN med sin många typer av BASTUN, värt att se för den som ej varit där.

å våren kan man få ABONERA tid för håvning av SIK.

PS! I finskan uttalas O som Å och U som O därför blir det lite PORRIGT !

:mcride: 571:spinny: :twitcy:

F

F.d. 3727

Guest

Hej SuneAl. Tittade en gång till på Eniro kartor och kom fram till samma resultat som ditt. Den heter Kukkolaforsen. Ha en trevlig kväll allihop.

F

F.d. 25031

Guest

Jag kan bara instämma underbar plats..vi tog en tur i norrbotten i somras
vi körde upp via arvidsjaur gällivare.överkalix.övertorneå.haparanda sen ner längs kusten till västerbotten..
Jättefina ställplatser o fiskeställen längs hela vägen.
2 ställen som man bör besöka tycker jag....Mc-folketspark utanför Malmberget och folkets park uppe på Bränneberget med underbar utsikt över hela Överkalix med omnejd....
Underbara naturupplevelser hela vägen.

:mcride:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

För att komma på rätt tankespår redan från början så betyder det finska och ljudhärmande ordet 'kukko' 'tupp' på svenska.
Mellanledet 'la' är endast en vanlig namnändelse i finskan så förmodligen finns det anspelningar på ett fjäderfä någonstans i dopskeendet för den här orten.

Allt enligt översättaren mellan finska och svenska i vår lilla by.

"Tuppforsen" - tja varför inte?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag är överbevisad, tänk vilken aktivitet det blev.
Är bara lite besviken över att vi inte åkte till (nu kommer det) Kukkolaforsen (Puh) när vi ändå kom från Kilpisjärvi-Torneå-Haparanda.
Ha det bra alla!

Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2025

gokväll..

Vi åkte också förbi kukkola forsen i somras..tidigt en morgon..det var jättefiint där..tog lite kort..ska lägga in dom sen i vårt fotoalbum.så får ni se..värt ett besök..ni som inte varit där.
Hälsn Lotta & Stefan

S

suneAl

Guest

Hej Kjell !

Jag håller ej med Dig att det heter "TUPP" på SVENSKA

Det heter ju KOKKOLA och uttalas "GÅGGÅLA".

Vi får ta kontakt med Bengt Pohjanen för det rätta namnet.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Varmt välkommen till oss här uppe i norr!

På denna webbplats, Heart of Lapland - Startsida, hittar Ni mer information om Kukkolaforsen och andra sevärdheter, bl.a. Sveriges östligaste fastlandspunkt inne i Haparanda stad samt naturligtvis även andra begivenheter i Haparanda-Tornio området.
Under jul och nyår är samtliga logimöjligheter, sedan en mångårig tradition, fullbokade av sydeuropeer.
De upplever det gemensamma nyårsfirandet mitt på gränsen mellan tvillingstäderna Haparanda-Tornio som mycket häftigt. Två gigantiska nyårsfiranden på samma ställe med en timmes mellanrum p.g.a. en timmes tidsskillnad mellan Sverige och Finland.

Lika häftigt är den gemensamma golfbanan med 9 hål på vardera sidan gränsen. Du slår ut bollen i Sverige och den landar i Finland en dryg timme efter utslaget! Det Du!
Dessutom är det i golfsammanhang mycket billigt att vara medlem och ha speltillgång till denna unika bana.

Ha det gott hälsar
:)
kjellm

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Vår måg kommer från Hedenäset och därför har vi besökt Kukkolaforsen flera gånger
väl värt ett besök om ni inte varit där. Restaurangen hade en jätte god lingonlimpa som man fick resept på, lättlagad och god även till kaffet. Vi älskar norrland och dom ljusa sommarnätterna, myggen står vi ut med. Att uppleva nyår i Tornedalen är en upplevelse i sig ,Fyrverkerier med 1 timmas mellanrum.
Hälsar HBK 84 :eek: :eek: :eek: :eek:

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Till sommaren -08 planerar vi en nostalgitripp på 4 vuxna till min födelseort Malmberget-Koskullskulle.
Forsen är ett måste på väg upp.Har bara hört talas om aldrig varit till.
Tar tacksamt emot fler tips på "måste se" på väg upp från Stockholm.Planerar 2 veckor på oss så vi har tid till avstickare.
Marina ny i husbilsavseende.

Senast ändrad:

malmqvist

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
750
Medlemskap
2025

Vilken häftig respons man får på detta underbara forum, var själv lite osäker hur det stavades men jag har en kille som jobbar åt mig som är från Happaranda så han kunde bekräfta på en gång att det var rätt stavning. Om man är sugen på att åka lite längre in i Finland har jag fått det rekomenderat att åka till Rovaniemi, hoppas att stavningen blir rätt mitt finska lexikon jobbar eftermiddag i dag. Just precis tomtens hemviste jag har inte varit där själv ännu men det ska bli av, Vissa säger att det är ett Ullared gånger fem så det är stort. Undrar om någon annan i klubben varit där och kan berätta lite mer om stället.

Lev och må Anders och Lotta

Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Hej Kjell !

Jag håller ej med Dig att det heter "TUPP" på SVENSKA

Det heter ju KOKKOLA och uttalas "GÅGGÅLA".

Vi får ta kontakt med Bengt Pohjanen för det rätta namnet.

Hej Sune,
följande ordlista Lexin - Svensk-finskt lexikon översätter det svenska ordet 'tupp' till det finska ordet 'kukko':

Översättning av kukko

wpix.gif

Svenskt uppslagsord tupp tuppen tuppar subst. hanne hos hönsfåglarna
Finsk översättning kukko

Nu är det väl egentligen inte så viktigt vem som har rätt eller fel men det är MÅNGA som läser vad som skrivs i vårt forum och då kan det vara bra att ha korrekta uppgifter.
Även om jag själv hade lite 'otur' med en måndag nyss...
:D :D :D

S

suneAl

Guest

Hej Kjell

För att rätta till vad KUKKOLA betyder vid översättning till SVENSKA:

KARLE. KOKKOLAFORSEN heter således KARLEFORS.

PS! Har talat med BENGT POHJANEN "Om han ej vet vem skall då veta ???"

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Är vi tillbaka där vi började:confused:
Kukkola på finska och Kokkola på svenska eller är jag förvirrad?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

:D Förklaring från en finne!:
Finskt U uttalas som svenskt O.
Finskt O uttalas som svenskt Å.
Uttalas precis som det ser ut: Kukkola (Kokkåla på svenska)
Hursomhelst blir man sugen på att åka dit en sväng!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen