• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Krockkuddar bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Krockkuddar bra?

Jag vill bara tillägga att jag absolut inte är emot krockkuddar, ju fler desto bättre, tror jag har 8st, i min ena bil.
Rätt använd, med bilbälte och utan barnstol, så räddar de många liv.
Att det sen finns krångel är en annan sak.

:):)

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag förstår inte ditt resonemang. Vill du ha bort airbags från marknaden? Du verkar ju vara rätt så negativ till dessa om läser dina inlägg. Detta med att dom bör bytas vart 10:e år är väl inte nödvändigt om man får dom kollade vid servicetillfällena. Däremot kan jag tycka att kontroll av dessa skall ingå då man besiktigar. Om detta ingick i en kontrollbesiktning så skulle även de fordon som inte lämnas in för service kontrolleras med avseende på airbagens funktion.

Bennie

Jag vill inte ha bort airbags från marknaden bara öka kunskapen om att det finns hanteringsproblem,konstruktionsproblem och att dom här grejorna (enl. min och Amerikansk uppfattning) bör bytas ut eller åtminstone plockas ut vart tionde år för att kontrolleras och uppdateras Bilprovningen kontrollerar vid Kontrollbesiktning att SRS-lampan tänds och släcks som den skall men det är inte det som biltillverkare gör när dom kallar in många miljoner bilar, dom byter ut vissa komponenter. Vid Gasoltest hos Bilprovningen kollar dom att slangarna inte är äldre än 10år är det nödvändigt?
Åke

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vad tror du att det skulle kosta att byta ut alla krockkuddar vart 10:e år? 4- 12 stycken i en bil, det blir troligen billigare att skrota bilen?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vad tror du att det skulle kosta att byta ut alla krockkuddar vart 10:e år? 4- 12 stycken i en bil, det blir troligen billigare att skrota bilen?

Den här debatten om krockkuddar är under uppsegling beroende på att marknaden för användning av kuddar hela tiden ökar. Skidåkare, cyklister, mc o.s.v. så vad vi tycker har nog ingen större betydelse.
Krockkudde - NyTeknik För övrigt vet jag inte vad det kostar att byta kuddar men i många äldre bilar står det att dom skall bytas efter 14000mil men det är inget lagkrav på det ännu.
Åke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen